Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Armstrong, PA; Clarion, PA; Forest, PA; Indiana, PA; Jefferson, PA.

22 Nov 2024 09:51:43

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Armstrong, PA; Fayette, PA; Indiana, PA; Westmoreland, PA.

22 Nov 2024 09:51:42

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Cambria, PA; Somerset, PA.

22 Nov 2024 09:51:42

De temperatuur bij Buzenol is onder het vriespunt gekomen met voldoende luchtvochtigheid. Er is kans op gladheid in deze regio!

22 Nov 2024 09:35:11

De temperatuur bij Mont rigi is onder het vriespunt gekomen met voldoende luchtvochtigheid. Er is kans op gladheid in deze regio!

22 Nov 2024 09:35:10

De temperatuur bij Humain is onder het vriespunt gekomen met voldoende luchtvochtigheid. Er is kans op gladheid in deze regio!

22 Nov 2024 01:05:39

De temperatuur bij Ernage is onder het vriespunt gekomen met voldoende luchtvochtigheid. Er is kans op gladheid in deze regio!

22 Nov 2024 00:58:33

De temperatuur bij Buzenol is onder het vriespunt gekomen met voldoende luchtvochtigheid. Er is kans op gladheid in deze regio!

22 Nov 2024 00:58:32

De temperatuur bij Mont rigi is onder het vriespunt gekomen met voldoende luchtvochtigheid. Er is kans op gladheid in deze regio!

22 Nov 2024 00:58:32

De temperatuur bij Retie is onder het vriespunt gekomen met voldoende luchtvochtigheid. Er is kans op gladheid in deze regio!

21 Nov 2024 19:12:49

De temperatuur bij Ukkel is onder het vriespunt gekomen met voldoende luchtvochtigheid. Er is kans op gladheid in deze regio!

21 Nov 2024 19:12:48

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Allegheny, PA; Butler, PA; Washington, PA.

21 Nov 2024 12:27:29

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Allegheny, PA; Westmoreland, PA.

21 Nov 2024 12:27:28

21 Nov 2024 08:43:07

De temperatuur bij Humain is onder het vriespunt gekomen met voldoende luchtvochtigheid. Er is kans op gladheid in deze regio!

21 Nov 2024 04:02:13
Actueel
1 / 4

Het Zomerdiscussietopic

Lees en schrijf mee!

De OnweerOnline stormtracker

Bekijk de radar en volg het onweer

Het klets- en waarneemtopic

Deel jouw weerwaarneming!

Wateroverlast

Bijzonder nat afgelopen jaar achter de rug

Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
Henri_1
Lid
10 december 2010, 21:45 uur | Bericht #178636
Oké is was even weg en lees nu de berichtjes over golfstroom/ijstijd/BP!

Als eerste even de BP gevolgen verklaren! Normaal heeft de ramp van BP geen invloed gehad op de golfstroom en zal dat waarschijnlijk ook niet doen omdat de watermassa in vergelijking met de chemische stoffen die zijn vrijgekomen VEEL te groot is!
Moest dit er dan toch voor gezorgd hebben dat de golfstroom stil ligt dan zullen we dat wel merken de komende winter ^^

Dan even over de golfstroom, ik zit met een vermoeden dat die zwakker is in de plaats van volledig weg, als die inderdaad stil ligt dan komt Europa inderdaad in een ijstijd maar een The Day After tomorow scenario is echt zever! Een gigantische storm waarbij lucht uit de ruimte naar het aardoppervlakte wordt gezogen ^^ Sorry hoor maar wie geloofd dat zoiets echt kan gebeuren ..... (sterk overdreven hollywood gedoe )

Als de golfstroom stilvalt zullen de gevolgen zeer moeilijk in te schatten zijn. Het eerste wat gebeurt is de temperatuur van het zeewater die gaat dalen. Zoals jullie weten is dat ENORM veel water wat niet zomaar afkoelt met gevolg dat een eventuele ijstijd maar geleidelijk op gang komt maar eens de zee hier is afgekoeld zal het wel snel gaan!
Volgende gevolg is natuurlijk de Temperatuur, die zal dramatisch zakken en mogelijk komt de zuidelijke permafrost grens (als ten noorden ervan heeft een bodem die heel het jaar door bevroren is) tot aan BRUSSEL! wat dus ook betekent dat het kanaal en de noordzee dichtvriest maar dat is nog maar het begin!

Wanneer al dat water weer gaat vast vriezen dan gaat ook het waterniveau dalen! Gevolg het kanaal en de Noordzee verdwijnt en de kustlijn gaat zich volledig gaan verplaatsen tot ongeveer ten westen van Verenigd koninkrijk! Hier wordt dan alles gewoon pakijs! Hierdoor is er op lange termijn dan ook totaal geen invloed meer van de zee hier in Benelux waardoor we eerder een continentaal klimaat krijgen!

Einde van de ijstijd: Het einde van deze ijstijd zal dan weer net het omgekeerde zijn van het begin ervan, het zeewater wordt weer zouter en weer kouder waardoor de conveyor belt (golfstroom is een aftakking ervan) opnieuw op gang komt en alles weer evolueert naar hoe het nu is en dan weer opnieuw naar een ijstijd gaat en weer opnieuw gewoon ...

Het is dus eigenlijk een cyclus!

Reden waardoor de golfstroom kan stilvallen:
-Afsmelten van de ijskappen --> minder koud en zoeter water waardoor het water aan de polen niet meer naar de bodem zinkt.
-Eventueel een ramp (BP) die bepaalde stoffen in de zee achterlaten. (lijkt me al minder waarschijnlijk)

Maar volgens mij is dit echt nog niet aan de orde en is er zoals eerder vermeld een verzwakking van de Golfstroom dan een complete shut down!

Ik doe hier al een tijdje "onderzoek"(eerder gewoon geïnteresseerd en af en toe wat opzoek werk erover) naar en dit is wat ik er tot nu toe van te weten ben gekomen.

Het valt me wel op dat de temp van het zeewater dit jaar zeer laag is In vergelijking met de voorbije jaren dus wie weet.
Henri_1
Lid
10 december 2010, 21:48 uur | Bericht #178637
Ook even wat on topic over de pluim ^^

Hmm zo weinig members die plots voor een warme periode gaan hahaha

Sneeuwdump op Donderdag ? zit er nu wel goed in denk ik

zodra EC run van 12u bekijken net als de run van 18u van GFS strakjes
Waarom deze advertentie?
10 december 2010, 21:49 uur | Bericht #178638
Citaat van Love Snow, vrijdag 10 december 2010, 21:48 uur Ook even wat on topic over de pluim ^^

Hmm zo weinig members die plots voor een warme periode gaan hahaha

Sneeuwdump op woensdag ? zit er nu wel goed in denk ik

zodra EC run van 12u bekijken net als de run van 18u van GFS strakjes

volgens mij is die sneeuwdump voor donderdag weggelegd
Shadow112
Lid
10 december 2010, 21:52 uur | Bericht #178640
Citaat van M.Dings, vrijdag 10 december 2010, 21:49 uur volgens mij is die sneeuwdump voor donderdag weggelegd
Donderdag/vrijdag nacht.
Als dit doorgaat is het hele land ontregeld.
:P

Edit: Niet dat we zoiets toe juigen uiteraard.
;) | Gewijzigd: 10 december 2010, 22:01 uur, door Shadow112
Mijn Twitter Ipsa scientia potestas est
Henri_1
Lid
10 december 2010, 21:53 uur | Bericht #178641
Citaat van M.Dings, vrijdag 10 december 2010, 21:49 uur volgens mij is die sneeuwdump voor donderdag weggelegd

Failke van mij moet natuurlijk donderdag zijn ^^

Dinsdag mogelijk eentje voor België ook schrijf ik toch wel de enige dag dat het mogelijk droog zal zijn

Foutje van mij ik pas het zodra aan !
pjotertje
Lid
10 december 2010, 21:55 uur | Bericht #178642
Citaat van Shadow112, vrijdag 10 december 2010, 21:52 uur Donderdag/vrijdag nacht.
Als dit doorgaat is het hele land ontregeld.
:P
Dat gebeurt in Nederland al bij 1 cm sneeuw
10 december 2010, 21:56 uur | Bericht #178643
Citaat van Love Snow, vrijdag 10 december 2010, 21:45 uur Het valt me wel op dat de temp van het zeewater dit jaar zeer laag is In vergelijking met de voorbije jaren dus wie weet.

Dat is inderdaad zo. Hoe is dat eigenlijk te verklaren? Komt dit door een niet al te warme zomer en nu een vroege winter of is er meer aan de hand? Lijkt me eigenlijk niet dat dat komt door een paar weken winterweer. zoveel impact heeft dat toch niet op al die kubieke meters water?
Days of thunder 2011: 10Twitter for Forum
10 december 2010, 22:00 uur | Bericht #178644
Hoe koud gaat december worden?

De eerste decade eindigt waarschijnlijk op een gemiddelde waarden rond de -1.5 C, en neemt hiermee een 2e plaats in de rijtje koudste 1e decades sinds 1901.
De grootste prestatie op kou-gebied van deze eeuw tot nu.
Voor de maand december als totaal staat op dit moment op de 10e plek het jaar 1968 met 0.0 C als gemiddelde.
Met vandaag, morgen en ook zondag nog als relatief zachtere dagen zal het gemiddelde nu enige tijd sterk oplopen, maar het gemiddelde blijft negatief.
Vanaf komende maandag beginnen we dan weer aan een periode met negatieve gemiddelde waarden, waarschijnlijk houdt dit de rest van de 2e decade aan.
Dat zou betekenen dat de 3e decade beslissend gaat worden, op de vraag of deze maand in totaal als heel koud of wellicht als "record" koud de boekn in zal gaan. Waarschijnlijk ontwikkelt het patroon zich tegen die tijd ook dermate dat het werkelijk een vraagstuk gaat worden.

Na een relatief zachte zaterdag door noordwestelijke aanvoer van martieme lucht aan de oostflank van een Iers Hoog.
Zien we zondag alweer noordoostelijke drukstijgingen vanuit de westelijke rug, stroming draait hierdoor naar het noorden tot noordoosten en opnieuw stromen polaire luchtsoorten in.
Na maxima op zaterdag van 8 C, dalen op zondag de temperaturen in de loop van de dag vanuit het noordoosten weer naar het vriespunt.

Vanaf maandag tot en met de rest 2e decade dan een beeld van bijzonder hogedruk boven Groenland en omgeving, waarden tot -ruim- boven de 1050 Hpa worden verwacht tegen eind komende week.
Tegelijk aan de oostflank zuidwaarts uitstromende zeer koude bovenluchten, dit alles versterkt door diepe lagedruk dat vanaf het noorden van Scandinavie langzaam naar het zuiden komt afgezakt de komende dagen.

Eerste dagen volgende week lijkt de norodoostelijke uitstulping nog voldoende stabiliserend te werken. Allen op dinsdag trekt er in de loop van de dag een neerslagzone vanuit het noorden over het land, zal op de meeste plaasen sneeuw brengen, alleen een -smalle- kuststreek natte sneeuw en regen.
De minima lichte tot matige vorst, overdag gemiddeld rond het vriespunt, oosten er iets onder, westen er iets boven.

Tegen volgende week donderdag is de noordelijke lagedruk dan bij onze omgeving aangekomen, de kans op serieuse hoeveelheden sneeuw neemt dan sterk toe, alleen op donderdag zelf kan de neerslag in het westen als regen beginnen. Temperatuurverwachting voor de periode vanaf donderdag is volstrekt complex. Het blijft winters, dat sowieso, maar met een af en toe aanlandige wind, en vragen over de mate van bedekkingsgraad aan bewolking en sneeuwdek maken een en ander onmogelijk op dit moment. Wel kan er opgemerkt worden dat de regionale verschillen zeer groot zullen zijn.

En dan zo tegen volgend weekend zien we ten noorden nog steeds enorme hogedruk-gebieden, niet alleen boven Groenland, maar ook boven Spitsbergen en Rusland/Scandinavie.
Boven onze -wijde- omgeving is de luchtdruk juist laag, en op de zuidelijke oceaan lijkt er zich actievere lagedruk te gaan ontwikkelen - Kerstdepressie!
En welke richting gaan we dan op: richting zuidelijke straalstroom in combinatie met blokkerende noordelijke hogedrukgordel= totaalwinter.
Of blijkt de "zwakte" van het huidige (en ook vorige winter) patroon waarin de gordel van lagedruk ten westen van ons gebied zich gaat verenigen met de zuidwestelijke lagedruk en de straalstroom weer noordelijker gaat opscuiven en ons gebied weer in een LMG of nog erger komt te verkeren.

Ben heel benieuwd hoe de trend in de Uitvoer voor 3e decade zich gaat ontwikkelen de komende dagen. Voorlopig staat wel alvast vast dat we ons weer kunnen gaan opmaken voor een flinke winterweek vanaf zondag.

Mvg, Ronald.

bron: winterweer.com
10 december 2010, 22:00 uur | Bericht #178645
het is hier rustig vandaag, stilte voor de storm
maar wat een hoop nuttige informatie vandaag ik heb alles opgeslagen in favorieten kan ik alles op mijn gemak lezen
net de hond uitgelaten, en het is echt helemaal niet koud vergeleken met wat we gehad hebben
Ik vind wel dat je best snel went aan die kou, dus laat het maar snel terug komen
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
10 december 2010, 22:02 uur | Bericht #178646
Citaat van Bornin7ty2, vrijdag 10 december 2010, 21:56 uur Dat is inderdaad zo. Hoe is dat eigenlijk te verklaren? Komt dit door een niet al te warme zomer en nu een vroege winter of is er meer aan de hand? Lijkt me eigenlijk niet dat dat komt door een paar weken winterweer. zoveel impact heeft dat toch niet op al die kubieke meters water?

Tja ik denk dat je dan moet kijken waar het water vandaan komt stromen, misschien is de golfstroom idd ietsje afgeremd, en is het de weg hiernaar toe toch wat meer afgekoeld dan afgelopen jaren (vanwege toch wel een flinke winterperiode van 1 week)

BTW,

heerlijke pluim we gaan het zien!
heb er een erg goed gevoel over, lijkt me helemaal te gek als we weer heel veel sneeuw krijgen!!
maarja nog eventjes afwachten hoe en wat
Mijn timelapse video: http://www.youtube.com/watch?v=u50lhEUOSNk
Mijn (on)weer foto's : Foto's
Henri_1
Lid
10 december 2010, 22:06 uur | Bericht #178647
Hier heb je alvast een mooie link als bewijs van dat de zee kouder is dan de voorbije jaren.

http://home.hccnet.nl/v.d.horn/meteopagina...temperatuur.htm

Kan meerdere redenen hebben :
-De koude periode de afgelopen dagen
-Golfstroom die verzwakt is
-Golfstroom die stil ligt
- ..... (kan zelf even geen meer bedenken)

Daarom schreef ik ook in men bericht dat we uit de temperaturen deze winter heel wat conclusie kunnen trekken!
Wordt de winter ijskoud en bevriest de Noordzee wees dan maar zeker dat het geen toeval is maar op zijn minst de tweede reden die ik zonet opsomde !

Mogelijk vertraagt de golfstroom relatief traag waardoor de verschillen in watertemperatuur maar heel traag zullen gaan en dus een eventuele ijstijd ook traag op gang komt!

Wordt het deze winter vreselijk en bevriest de Noordzee dan lijkt de golfstroom snel de vertragen of zelfs gewoon stil te vallen. Ik had vorige winter al zo iets in men hoofd dat de golfstroom aan het vertragen was en toen zei ik als volgend jaar een nog koudere winter wordt, en nog meer noordelijke stroming en minder warme depressie dan hebben we er van!
10 december 2010, 22:09 uur | Bericht #178649
Ronald heeft het in zijn tekst op het eind over een LMG of nog erger.. ik weet dat het een zachte oplossing is, maar wat betekent LMG? Iemand die dat weet?
boeskool
Lid
10 december 2010, 22:12 uur | Bericht #178650
Citaat van M.Dings, vrijdag 10 december 2010, 22:09 uur Ronald heeft het in zijn tekst op het eind over een LMG of nog erger.. ik weet dat het een zachte oplossing is, maar wat betekent LMG? Iemand die dat weet?
LAAT MAAR GAAN??
Shadow112
Lid
10 december 2010, 22:13 uur | Bericht #178651
@Love Snow:
Het zou kunnen,
Ik denk persoonlijk dat als de golfstr wegvalt het wel iets langer zou duren voor men er echt iets van merkt.
maar je hebt wel gelijk dat de golfstroom vertraagd, zoals ik al vertelde heb ik dat ook al eerder gehoord.
:)
Mijn Twitter Ipsa scientia potestas est
10 december 2010, 22:13 uur | Bericht #178652
15-daagse

10 december 2010, 22:14 uur | Bericht #178653
Citaat van M.Dings, vrijdag 10 december 2010, 22:09 uur Ronald heeft het in zijn tekst op het eind over een LMG of nog erger.. ik weet dat het een zachte oplossing is, maar wat betekent LMG? Iemand die dat weet?

k'zat ff te googelen maar daar kwam ik alleen -Luchtmacht Meteologische Groep- tegen | Gewijzigd: 10 december 2010, 22:18 uur, door gerard van den brink
Henri_1
Lid
10 december 2010, 22:15 uur | Bericht #178654
Het is echt niet zeker dat die vertraagd is maar er zijn gewoon heel duidelijke signalen in ons weertype die dat aangeven dus ik geloof er wel in! Warme droge zomer/Koude sneeuwrijke winter.

Was het nu net niet de golfstroom die ervoor zorgde dat we een mild klimaat hebben ...

Zo bekijk ik het en deze winter is voor mij dus ofwel een bevestiging ofwel het bewijs dat het niet gebeurt ^^
Alpenweerman
AWM Moderator
10 december 2010, 22:19 uur | Bericht #178657

LuftMassenGrenze.

Veel op de duitse foren gebruikt, scherpe (scheidings)lijn van 2 verschillende luchtsoorten.

Gr Johann
Phantasie ist wichtiger als Wissen, denn Wissen ist begrenzt. (Albert Einstein)
10 december 2010, 22:20 uur | Bericht #178658
Citaat van The Treason Wall, vrijdag 10 december 2010, 19:32 uur De suggestie die bij The Day After Tomorrow wordt gewekt is niet heel verkeerd. Natuurlijk is het een hollywood-film en dus flink aangedikt, maar een stop van de golfstroom kan zeker catastrofale gevolgen hebben. Deze zorgt namelijk voor een toevoer van relatief warm water (in de winter tenminste) naar Europa. Even ter vergelijking: in New York hebben ze geen profijt van deze golfstroom en daar zijn de winters erg extreem. Als je gaat vergelijken met Europa dan ligt New York ongeveer ter hoogte van steden als Rome, Madrid en Lissabon, die dus nauwelijks winters weer hebben, alleen bij grote uitzondering. Ons klimaat zou dus veel extremer worden in zo'n geval. Wat trouwens grappig is, is dat enkele Poolse wetenschappers dachten dat dit nu al aan de gang was en dat Europa daarom de koudste winter in 1000 jaar zou krijgen.

Geweldige film, The Day after tomorrow, maar wel met een heel hoog kanniet gehalte, er gebeuren dingen in die film die natuurkundig gezien niet kunnen...

Maar de golfstroom is al 30% afgenomen de afgelopen 50 jaar. Waar veel wetenschappers voor vrezen is dat door de opwarming van de aarde de golfstroom er inderdaad mee kapt omdat de motor achter de golfstroom bij Groenland door toevloed van zoet smeltwater van smeltende gletchers op groenland, verstoord wordt. Normaal gesproken zakt de golfstroom bij Groenland naar de bodem doordat het water van de golfstroom daar begint te bevriezen en het overblijvende water daar zouter wordt en daardoor naar de bodem zakt en over de bodem van de oceaan als een koude stroom terug naar de evenaar stroomt (de Great Ocean Conveor.. ff googelen) maar als door het toevoeren van veel zoet water dat mechanisme wordt uitgezet kan de golfstroom er helemaal mee kappen. Ik zeg niet dat dit echt gaat gebeuren maar er wordt wel heel serieus naar gekeken.. Sommige verwachten dat het uitzetten van de golfstroom inderdaad in vrij korte tijd kan gebeuren.. Ijscore onderzoek heeft dit al aangetoond bij het begin van vorige ijstijden dat de golfstroom in 10-20 jaar werd 'uitgezet'.. Op internet is er veel info over te vinden. Op National Geographic is er al eens een geweldige documentaire over geweest.

On topic... 20:00 uur was het hier +7 alle ijs en sneeuw is nu verdwenen...

Laat maar komen die Polar Tsunami ! (sneeuw mag van mij achterwehe blijven tot na a.s Woensdag, want dan worden als het goed is mijn winterbanden geleverd )

Lots
10 december 2010, 22:21 uur | Bericht #178659
Citaat van Shadow112, vrijdag 10 december 2010, 21:36 uur Pluim van het knmi voor het midden van het land.

De oude pluim van vrijdag.

En de nieuwe voor zaterdag

Zie de neerslag voor donderdag/vrijdag, als dat uitkomt.
Gekkenhuis!!
Terug naar boven
2 Gebruikers lezen nu dit topic, onderverdeeld in 2 gasten en 0 leden
Er zijn in totaal 27.880 topics, welke bij elkaar 448.477 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.606 leden.
Het nieuwste lid is AMV058.

Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
2 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 355 mensen aan het browsen op het forum. 1 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 355, lezen 14 mensen het topic "Winter discussietopic 2016/2017".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Wateroverlast

Bijzonder nat afgelopen jaar achter de rug

Het klets- en waarneemtopic

Deel jouw weerwaarneming!

De OnweerOnline stormtracker

Bekijk de radar en volg het onweer

Het Zomerdiscussietopic

Lees en schrijf mee!

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden