Dit is gene glazen bol gedoe maar vertaalt wat er op de kaarten valt af te lezen !
Jij hebt het over een voorspelling. Voorspellen doe je met een glazen bol, als het over het weer gaat heeft men het over een verwachting, vandaar mijn opmerking.
En voel je niet meteen aangevallen, ik zet er niet voor niets bij dat ik de knuppel in het hoenderhok gooi (lees een algemene discussie op gang wil brengen). Ik probeer alleen maar duidelijk te maken dat het op een gegeven moment erg onoverzichtelijk wordt als verschillende leden allemaal hun eigen verwachting gaan posten.
Bron: MeteoVista | Weeronline.nl
Uitgegeven: 10 december 2010 17:00
‘Polar lows’ brengen Noorse sneeuw
De modelverwachting van het Amerikaanse klimaatinstituut NOAA geeft aan dat de NAO-index waarschijnlijk tot in de kerstperiode negatief blijft. In elk geval tot en met de komende week blijft de kern van de hoge druk ten westen van ons liggen. Er ontstaat daarmee een corridor voor koude Arctische lucht tot in het zuidwesten van Europa. Bij een aflandige wind vanuit de Noorse bergen strijkt zeer koude lucht over het water van de Noorse Zee. Hier ontstaan zogeheten polar lows, kleine randstoringen, met kernen van lage druk, die over de oostflank van de hoge druk in hoog tempo afzakken naar het Noordzeebekken – en dan véél sneeuw kunnen brengen. einde quote>
Vorig jaar het verschil tussen een komma en een PL geleerd, dus dat wordt een spannende tijd met veel Noorse satelietbeelden. | Gewijzigd: 10 december 2010, 17:38 uur, door de MUG
‘Polar lows’ brengen Noorse sneeuw
De modelverwachting van het Amerikaanse klimaatinstituut NOAA geeft aan dat de NAO-index waarschijnlijk tot in de kerstperiode negatief blijft. In elk geval tot en met de komende week blijft de kern van de hoge druk ten westen van ons liggen. Er ontstaat daarmee een corridor voor koude Arctische lucht tot in het zuidwesten van Europa. Bij een aflandige wind vanuit de Noorse bergen strijkt zeer koude lucht over het water van de Noorse Zee. Hier ontstaan zogeheten polar lows, kleine randstoringen, met kernen van lage druk, die over de oostflank van de hoge druk in hoog tempo afzakken naar het Noordzeebekken – en dan véél sneeuw kunnen brengen. einde quote>
Vorig jaar het verschil tussen een komma en een PL geleerd, dus dat wordt een spannende tijd met veel Noorse satelietbeelden.
www.yr.no De animasjon maar flink in de gaten houden dan
Sneeuwval ziet er goed uit. Even een vraagje wat is het verschil tussen een buientekentje met een lijntje en eentje zonder. (kan je zien in het westen van België rond donderdag denk ik @kaartjes van Jan)
Komop zeg, laten we niet gaan lopen muggenziften over woordjes. Ik denk dat het duidelijk moge zijn dat we het allemaal over hetzelfde hebben.
Sneeuwval ziet er goed uit. Even een vraagje wat is het verschil tussen een buientekentje met een lijntje en eentje zonder. (kan je zien in het westen van België rond donderdag denk ik @kaartjes van Jan)
Is geenszins een rare opmerking aangezien dit een weerforum is en geen forum van de toto of zo waar je dingen kan voorspellen Ik ben trouwens niet de enige die er zo over denkt hoor, heb dit de afgelopen jaren al meermalen voorbij zien komen. En zoals je zelf al aanhaalt is dit een discussietopic en wat zijn we nu aan het doen? Juist, discussieren. Komt alles toch nog op zijn pootjes terecht
Hoe kun jij nou een voorspelling/verwachting maken, als je niet de betekenis van dat tekentje weet?
Witte kerst? absoluut nog veel onzekerheid
En de kerstdepressie die GFS nu aangeeft kan wel eens een hele gevaarlijke zijn. Aanvankelijk vordert hij nog niet zo heel ver, waardoor de wind aan de grond oostelijk blijft en het (soms zelfs matig!) blijft vriezen aan de grond. En dat terwijl de temperaturen op 850 hPa al richting de 5 graden gaan en de neerslag dus aanvankelijk als regen zal vallen maar dus snel zal bevriezen. Maar zoals je al zegt: nog erg veel onzekerheid.
Hopelijk zijn de komende runs nog net ietsjes kouder met vooral iets koudere temperaturen op Dinsdag/woensdag/donderdag!
Ik ken alle tekentjes behalve dat was me in het verleden nog nooit opgevallen dat kleine lijntje. Maar ik ga het zodra even opzoeken.
Als er überhaupt neerslag gat vallen die dag ???
Dit hoogtelaagje met een kerndruk 1024 hPa (uniek) is kleinschalig en het hoeft maar iets westelijker langs te trekken en het blijft gewoon droog.
Hoogtelaag dinsdag
Interessanter wordt het naar de donderdag toe wanneer vanuit het noorden een hoogtelaag nadert. Dit systeem is gevuld met zeer koude lucht. Op 500 hPA (5 km) gaat het richting de -40 °C. Aan de voorzijde van dit systeem zien in het "warmfront" opglijden van warmere lucht over de koude lucht. Daarna volgt de zeer koude lucht.
Tijdens fontpassage kan er door dit opglijden behoorlijk veel neerslag gaan vallen. Ofschoon de temperaturen tijdelijk stijgen (Theta-E tot circa 20 °C = sneeuwvalgrens van 500 tot 750 meter kan de neerslag door de aanwezige koude laag (isothermie) met name in het binnenland gewoon als droge sneeuw gaan vallen. Meer naar de kust toe zou het in zake sneeuw problematische kunnen gaan worden. Interessant is ook de timing van het front. Zoals het er nu naar uitziet zal de meeste neerslag in de nacht en vroege ochtend gaan vallen en ook dit zou weer gunstig zijn voor de sneeuwkansen.
T850 hPA, mooi is op 1500 meter de "warmte toevoer" in de hoogte te zien
Theta-E 850 hPA met hetzelfde beeld.
Wordt vervolgd.....
Ciao Johann | Gewijzigd: 10 december 2010, 17:52 uur, door Alpenweerman