Het gaat me om de tendens die hier neergezet wordt. + dat de kaarten elkaar tegenspreken.
Lees op die basis mijn vorige post nog eens een keer. Kep geen zin het hele verhaal nogmaals te onderbouwen.
Kijk iedereen hier of de meesten bekijken de kaarten en merken (nu al zeker meer dan 5 runs op rij) dat ze een koudere periode voorspellen! Dan is het toch logisch dat we het hier neerzetten ? We kunnen toch moeilijk de kaarten gaan veranderen en zeggen kijk mensen het gaat keihard dooien omdat we nu eenmaal in Benelux wonen ... wij kunnen ook maar mededelen wat de kaarten ons vertellen. Geloof je het en komt het uit zo veel te beter gebeurt het niet dan ligt de fout bij de berekening van het model!
Daarbij is het zeer moeilijk in te schatten hoe koud het wordt want als de wind uit het noorden komt in de plaats van uit het NO dan hebben we al direct totaal andere temperaturen en waarschijnlijk ook heel andere hoeveelheden neerslag.
Ik wil alleen maar zeggen dat wij gewoon ons baseren op de kaarten die ze ons voorschotelen net als alle andere weerstations. Misschien is het inderdaad niet zo een goed idee om lange termijn (10+ dagen) hier te gaan posten maar om eerlijk te zijn kan je daar veel uit leren en zien hoe betrouwbaar het eigenlijk is (achteraf).
Als je daar niet in geloofd in lange termijn sla die kaarten dan over. Daarbij hoorde ik eens dat er in lange-termijn voorspellingen ook gemiddeldes verwerkt zitten. (klopt dit ?)
Als dit zo is en GFS dan een -10°C voorspelt dan denk ik dat ze daar toch een reden voor hebben.
Nog een laatste dat ik nog wil toevoegen. Als je andere voorspellingen hebt en die je kan onderbouwen/aantonen met weerkaarten doe dat dan gerust dan kunnen we erover discussiëren.
Ivm een begrafenis moet ik de 14de met de trein vanuit het oosten naar Rotterdam. Zijn er die dag problemen te verwachten, sneeuw etc, zodat ik andere maatregelen moet nemen?
Gecondeleerd namens mij, maar de kaarten komen momenteel binnen, zodadelijk meer
Ivm een begrafenis moet ik de 14de met de trein vanuit het oosten naar Rotterdam. Zijn er die dag problemen te verwachten, sneeuw etc, zodat ik andere maatregelen moet nemen?
Allereerst gecondoleerd!
Dan over het weer: dat is nu eigenlijk nog moeilijk te zeggen. De 06z run van GFS geeft wel sneeuw aan voor die dag maar het is de eerste die dat nu aangeeft. Inderdaad wat Jan zegt: even de nieuwe run afwachten. Verder blijft het natuurlijk moeilijk om dat te zeggen dus ik zou gewoon de verwachtingen in de gaten blijven houden hier Ik heb wel gemerkt dat je hier wat dat betreft erg betrouwbare informatie krijgt!
Vanaf maandag (mogelijk pas vanaf woensdag of maandag wel en dinsdag niet nog een beetje onvoorspelbaar) ijsdagen voor het centrum van het land (waarschijnlijk pas later de kuststreek)! Neerslag zag er goed uit maar vanuit de Kaart van Europa was moeilijk af te lijden wat waar valt en bij welke temp.
Zodra komen ook de kaartjes voor BENELUX binnen en zal dan meer gedetailleerd zijn.
Voor de duidelijkheid dit is een voorspelling op basis van de run van GFS 12u (toch weer die koude tendens ^^)
Vanaf maandag (mogelijk pas vanaf woensdag of maandag wel en dinsdag niet nog een beetje onvoorspelbaar) ijsdagen voor het centrum van het land (waarschijnlijk pas later de kuststreek)! Neerslag zag er goed uit maar vanuit de Kaart van Europa was moeilijk af te lijden wat waar valt en bij welke temp.
Zodra komen ook de kaartjes voor BENELUX binnen en zal dan meer gedetailleerd zijn.
Voor de duidelijkheid dit is een voorspelling op basis van de run van GFS 12u (toch weer die koude tendens ^^)
De trend is duidelijk.
We kijken al dagenlang tegen dezelfde modellen aan met hier en daar natuurlijk wat uitschieters.
Je ziet hier op het forum ook regelmatig dezelfde vragen naar boven komen.
Zoiets als: "wat voor weer wordt het volgende week woensdag?"
Dit soort vragen zijn vrij onzinnig omdat lange termijnweersverwachtingen onnauwkeurig zijn.
De trends kun je echter wel aangeven, bv over er veel regen gaat komen, of het warmer/kouder wordt, of er onweer op komst is e.d.
Op korte termijn zijn de verwachtingen vaak wel erg goed, dus een termijn van 1-3 dagen, dan de middellange termijn, max 1 week, en de lange termijn > 1 week.
Tuesday
14/12/2010
Snow. Gentle breeze, 5 m/s from south. 5 mm precipitation per 24 hours.
bron: http://www.yr.no/place/Netherlands/North_H...arlem/long.html | Gewijzigd: 10 december 2010, 17:12 uur, door de MUG
Voorspellen doe je volgens mij met een glazen bol. Ik moet wel zeggen dat het er niet overzichtelijker op word als iedereen maar kaartjes en verwachtingen gaat plaatsen. Kaartjes plaatsen om een discussie op te wekken, prima, maar laat de verwachtingen aub over aan de mensen die dit altijd doen....... (om effe een knuppel in het hoenderhok te gooien).
Mag ik dan niet mededelen wat de run te zeggen heeft ? als je wil prop ik er wel kaartjes bij ...
Dit is gene glazen bol gedoe maar vertaalt wat er op de kaarten valt af te lezen !
Gezien de temperaturen aan de kust zal het wel natte drap gaan worden, landinwaarts onder vriespunt dus blijft het daar liggen