Hoe groot is de kans dat de 2 blauwe gebieden op deze kaart elkaar opzoeken of aantrekken.
Die kans is zeer groot, zie het filmpje van Bastardi die ik net even heb geplaatst op forum
Mr. Bastardi is heel helder en 'loud and clear' over de komende 3 weken, ziet er allemaal goed en koud uit! Wel leuk hoe hij het presenteert trouwens, enthousiaste vent!
Vind persoonlijk "artic-outbreak" een betere benaming....
Vorige winter was de "Polar Low" erg populair. Deze winter de polar tsunami !
2J's, bedankt voor de zeer informatieve verhaaltjes. Ik heb er weer zin in volgende week.
Weer liefhebber/fotograaf/weeramateur Raalte Overijssel
Dat is het denk ik ook. Hij geeft toch min of meer aan dat het behoorlijk winters kan worden, maar ook dat hij liever iets 'overdrijft' dan 'onderdrijft'. Ik ben het daar wel mee eens. Better safe then sorry! Kan niemand zeggen dat het onverwachts kwam.
filmpje zier er goed uit hoor , had hem gister al van je gezien,maar ik bedoel eigenlijk of kou ook kou aantrekt.
als bastardi gelijk heeft ga ik eerst extra snert maken.
Laten we hopen dat het nog mooier word als in 1997 toen ik als 15 jarige jongen mijn wekker zette op 5 uur toen de elfstedentocht van start ging.
Het word weer tijd, laten we lekker de vrieskou in gaan, laat de noordzee bevriezen zoals in 1963. Laat de nieuwe kleine ijstijd beginnen!
jaja. maar dan wel met warme zomers
het ziet er veelbelovend uit. Maar eerst een 'zomers' weekend
Mss mijn zwembad terugzetten?
Better safe then sorry!
Daarom snap ik dat gezeik om dat weer alarm van vanmorgen niet, ben blij dat ze waarschuwen, ze kunnen ook niks zeggen zodat er een hoop ongelukken gebeuren....
Nee, Uitvoer vandaag bevestigt gewoon de trend die al dagen in de kaarten zit: linksom of rechtsom voor lange tijd naar winters weer, wellicht zelfs heel bijzonder winters weer. Want 1050 of meer Hpa boven Groenland of boven Scandinavie, dat noem ik een luxe probleem. Dit zijn de woorden van Ronald de Wildt.
Toevallig liggen wij toch wel midden in het gebied dat hij aanduidde ^^
Klinkt misschien overdreven maar volgens mij wordt het 1 van de koudste december OOIT! Volgens mij is de korte dooi en misschien volgende week nog even de laatste keer deze maand dat we de temp boven nul gaan zien !
@ Jan! WOW wat een sneeuwval 2/3 dagen Sneeuw tekentje op mijn woonplaats ^^
Iemand enig idee van de hoeveelheden ?
Las hier daarnet iets over mini-ijstijd! Als die er wel degelijk komt ziet het er niet echt goed uit! Zou wel eens vreselijk veel voedsel tekort kunnen te weeg brengen en een nieuwe economische crisis! Zo een mini-ijstijd komt waarschijnlijk maar geleidelijk op gang maar als die nu aan het beginnen is dan ziet het er over enkele jaren niet zo goed uit!!
Maar volgens mij gebeurt dit nog niet, je ziet nog duidelijk de golfstroom het kaneel binnenstromen aan de tempkaartjes van het water.
Om nog even verder te gaan over die ijstijd/golfstroom scenario's: Volgens mij is er wel een verzwakking die er voor zorgt dat het in de zomer droger en warmer is (duidelijk te merken laatste jaren) en in de winter minder depressie weer en kouder met vaak blocking ! Dit verklaart volgens mij waarom we vaak blocking hebben en waarom we al 12 maanden diezelfde zeer zuidelijke straalstroom positie hebben.
Het kan natuurlijk ook toeval zijn maar dit is volgens mij toch een scenario dat zeer reëel is.
Als dit echt aan het gebeuren is wordt het volgende jaar en het jaar daarop en .... ok koude winters ^^
voor een "avond" pluim ziet hij er helemaal goed uit (waren we niet tot de conclusie gekomen dat de avond pluimen wat warmer zijn? hehe). Ben benieuwd wat de komende dagen gaan vertellen.
Als dit echt aan het gebeuren is wordt het volgende jaar en het jaar daarop en .... ok koude winters ^^
moeten we toch maar eens in de leer in de scandinavische landen want daar gaat het leven ook gewoon door en hebben ze niet al te veel problemen
met weeralarmen en vastgevroren wissels.