En weer een goede en interessante update, waarvoor dank! Beetje jammer natuurlijk qua inhoud, daar we allemaal liever de enorm koude variant horen. Maar wat mildere verwachtingen zijn wellicht op zijn plaats. Het zal duidelijk afwachten worden, koud gaat het dus wel worden, maar de vraag is hoe koud. Kortom; spannend!
snif.. ja was ook niet blij met de inhoud.. khad ook wat moed nodig om te gaan schrijven want dit is zoooo yuk
Mijn onderlip deed "pruil"en enig ongeloof ging er door mij heen.
Goed ik ga zeker niet zeggen dat het morgen niet link op de weg is.. zeker het midden van het land zal hinder kunnen gaan ondervinden van de winterse omstandigheden..
Echter de randstad.. ( voor mij de lijn Amsterdam-Den Haag-Rotterdam) heeft volgens mij morgenvroeg gewoon een natte regenachtige spits waarbij ik echt geen enkele winterse neerslag bij verwacht die hinder zal geven. ( in de ochtend buiig en later misschien wat langdurige regen)
[attachment=49604:temperat...ederland.JPG]
Maar goed het kan altijd glad worden op op- en afritten al vind ik het wat optimistisch bij + 4graden ( op dit moment in Den Haag.) Kortom uitkijken morgenvroeg maar een spitsalarm voor de randstad misschien een beetje over the edge..
[attachment=49605:temperat...vanavond.JPG]
Wat ons misschien meer interesseert is of het nou wel of niet koud wordt de komende week...
Hiervoor heb ik al tal van stukjes gelezen die eigenlijk allemaal hetzelfde schrijven in hele dure woorden dus ik ga pogen om hieronder een leuk leesbaar stukje te schrijven.
Waarom wordt het in vredesnaam warm met een noordenwind vragen sommige zich misschien af.. De reden hiervan is een Hogedruk gebied dat voor ons op een hele vervelende positie boven Ierland ligt en onze atmosfeer voedt met warme lucht uit de richting van de Azoren. Nu hoopt iedereen dat dit hogedruk gebied zich dusdanig verplaatst dat deze aanvoer van warmelucht wordt stopgezet en wij mooie koude lucht krijgen uit het oosten.
Tot die tijd hebben wij hele warme temperaturen van wel 8 graden boven nul overdag en een dikke 4 a 5 graden in de nacht !!
Nu lijkt het er dus op dat onze wenselijke situatie zich inderdaad gaat voordoen en dat het hogedrukgebied zich gaat verplaatsen in de richting van Scandinavië. Dit gaat volgens de huidige kaarten ongeveer in place zijn zo rond de 13de of de 14de van deze maand. We zien dan gelijk dat op de 14de de temperaturen aanzienlijk gaan zakken ten op zichtte van de dagen ervoor.. verwacht niet gelijk strenge vorst maar denk aan temperaturen net onder nul in de nacht en net boven nul overdag. Maar dan gebeurt er iets wat weer vervelender is .. het hogedruk verplaatst zich weer naar zee en nestelt zich boven IJsland. Tegelijkertijd zien we een enorm lagedruk gebied boven Scandinavië
Hier heb ik even een afbeelding van toegevoegd. (zaterdag 18 december)
[attachment=49603:500_hPa_...december.JPG]
Dit veroorzaakt weer dat onze wind en onze stromingen zich weer verplaatsen naar het noorden en dat het weliswaar niet gelijk weer warm wordt maar het zorgt er wel voor dat de temperaturen niet dramatisch zaken..
Dus als ik nu even ga samenvatten.
- De kaarten op korte termijn geven een warmtestoot aan die duurt tot zeker maandag.
- De kaarten op lange termijn geven een koudere periode aan maar zeker geen kou die wij graag zien en dit duurt volgens de huidige kaarten tot de laatste run ( 24 december).
Nu kan ik met zekerheid zeggen dat de korte termijn kaarten uit zullen komen.. en de lange termijn ik denk dat ze er jammer genoeg niet veel naast zitten op dit moment..het rommelt nog teveel waardoor er geen stabiele atmosfeer komt die voor ons een mooie koude periode gaat geven. We zullen zeker winterse neerslag krijgen maar zoals het nu gaat is het vriezen en dooien door elkaar. Dus ook al is dit hele lange termijn in een zo turbulente periode.. het is wel een beetje een signaal.
Maar goed ik hoop heel erg dat het stabiel wordt en dat we een mooie blokkade krijgen zodat het oosten ons van veel kou en sneeuw zal voorzien..maar nu zie ik het niet heel erg gebeuren..het wordt volgens mij speldenprikjes werk..
Ik zou zeggen kijk op pagina 54 en lees me post.. dan heb je een indruk.. en jij woont volgens mij in het oosten dus ik denk bij jullie zeker wel glad en sneeuw. | Gewijzigd: 9 december 2010, 00:47 uur, door Callie-P
in het hele land
gladheid in verband met ijzel (in de Kustprovincies, in het hele land & het noordoosten)
Sinds wanneer vallen kustprovincies en het noordoosten niet meer onder het hele land?
Nou goed maakt niet uit, maar mensen het is dus behoorlijk glad op de meeste wegen! Pas op...