Vangt Sint Eligius de winter aan, dan stut hem voort driemaal de maan. Dat wil zeggen dat er een lange winter volgt als het op 1 december vriest.
Er zit wel wat in omdat als het zeewater hier vroeg in het jaar afkoelt en er veel sneeuw in onze regio valt(hoog albedo) en met medewerking van de toch wat zwaardere koude grondlucht een uitstekend podium is gezet voor een langdurige koude periode.
Het enige dat verder moet meewerken is het stromingspatroon in de atmosfeer dat voor winterliefhebbers nu bijna *jackpot* is.
(Jan), wat mij opvalt is dat er vaak zulke grote verschillen in alle metingen zitten. Ik lees oa GFS UKMO ECMWF etc. Elke van deze komt weer met een andere (lange termijn) verwachting/ prognose van het weerbeeld. Is dit voor de weermannen/vrouwen een kwestie we zoeken er een uit en daar doen we t maar mee? Is er ook zoiets als al deze samen en daarvan een pluim/ grafiek? Lange termijn voorspellen is lastig, zeker als iedereen hoopt op een witte winter met sneeuwchaos.. ga je dan ook niet automatisch de beste kaarten (qua sneeuw) na voren halen? Is het gokken of zit er een logische beredenatie in? Misschien dat ik/ anderen de dagelijkse "soms grote" verschillen beter kan begrijpen. | Gewijzigd: 7 december 2010, 22:46 uur, door fries1984
Temperaturen dit weekend zijn gewoon normaal voor deze tijd van het jaar.
http://www.knmi.nl/waarschuwingen_en_verwachtingen/
we zijn alleen verwend met de lage temperaturen
Zeg maar waneer en hoe laat?!
Ik gebruik mijn weber regelmatig in de winter. Lekker opstoken, bierkip erop, 1,5 uur binnen zitten en wachten met een triple, kip eraf en smullen maar..... eigenlijk is het nog leuker als het stervens koud is of met een dik pak sneeuw.
Mooi dat de pluimen en kaarten gunstiger worden voor ons winterweer liefhebbers. Zo te zien hoeven we ons dit "warme" lange weekend niet te vervelen, lekker kaartjes loeren en hopen! | Gewijzigd: 7 december 2010, 23:01 uur, door Brisk
dat klinkt alsof jij al meer gezien/berekend hebt dan ons wordt voorgeschoteld!
gaat de wind draaien?
Kan opeens anders zijn..
Die zwarte lijn op de -5 bracht mij even in verwarring
Gespiegeld ook nog
Komt nog wat via Spanje aan zie ik net.... | Gewijzigd: 7 december 2010, 23:18 uur, door Brisk
Kan opeens anders zijn..
Goeie grap, de pluim spiegelen. Maar misschien even onderaan erbij zetten, anders krijgen sommige bezoekers wellicht een hartaanval. En dat wil je toch niet op je geweten hebben?!
whaha LOL
relaxte pluim idd,
GFS is ff kieke...
Mijn (on)weer foto's : Foto's
Als die hele bak kou over zee aan komt waaien, kunnen we, vooral in het Noorden wel een bak sneeuw verwachten, behalve als dat hoog op de oceaan teveel tegengas geeft, of de lucht bovenin moet zo warm zijn dat het geheel te stabiel is voor convectie..
Klopt dat schreef ik in mijn winterverwachting van september al