In de nacht van dinsdag op woensdag krijgen we opnieuw lichte vorst en ook woensdag is een ijsdag. Vanaf donderdag komt de noordwestelijke stroming op gang (zie vorige bijdrage) en klimt de temperatuur boven het vriespunt uit.
Vrijdag, zaterdag en zondag zijn in Vlaanderen onvervalste dooidagen, met dag én nacht temperaturen tussen +3 en +7°C. De sneeuwresten zullen in Vlaanderen bijna volledig verdwijnen. Ook in de lager gelegen delen van Wallonië smelt het sneeuwdek, dat nu plaatselijk 20 tot 40 cm dik is, geheel of gedeeltelijk weg. In de Hoge Venen (en andere plaatsen boven de 600 meter) blijft het licht vriezen. Aangezien daar de volgende dagen nog wat sneeuw bij valt, kan daar tegen het weekend tot een halve meter sneeuw liggen en blijven liggen.
Over de periode vanaf maandag valt nog niet veel te zeggen. Het enige wat zeker lijkt, is dat er zich opnieuw een stevige blokkade ontwikkelt. De weermodellen schuiven nog voortdurend met de precieze ligging van het hogedrukgebied begin volgende week. De ene keer leggen ze het op een gunstige plaats voor winterweer (bijvoorbeeld boven Scandinavië of IJsland), de volgende keer dan weer op een erg foute plaats (bijvoorbeeld boven Ierland). De gevolgen voor de verwachte temperatuur bij ons zijn bijgevolg groot. Voor volgende week liggen alle mogelijkheden nog open, al lijken de koude oplossingen toch de bovenhand te nemen in de ensembles.
Bron : Gert Coone
Link: IJsverwachting voor Vlaanderen
Kondigen mollen winterweer aan?
23 NOVEMBER 2010 - Vandaag hoorde u op Radio M een weerspreuk over mollen. In de volksweerkunde wordt gezegd dat als mollen diep graven, een strenge winter volgt. En zien we veel mollen, dan laat de winter niet met zich sollen. Het is echter niet zo dat veel molshopen op een strenge winter wijzen.
Voordat de winter invalt, regent het vaak veel. (Als de sloten vol zijn, komt er vorst, wordt wel gezegd.) De grond raakt dan verzadigd, zodat de mol, die zijn voedsel normaal gesproken vlak aan de oppervlakte zoekt, nu dieper moet graven. Het zand moet uiteindelijk via de bovenliggende gangen naar boven de grond worden afgevoerd en dat doet de mol door het maken van veel, maar kleine hopen. Het lijkt dan of er veel mollen zijn, maar in werkelijkheid is het er maar een, of zijn er hooguit een paar. Een mannetjesmol heeft een flink territorium tot wel 3000 m2, het vrouwtje heeft genoeg aan circa 2000 m2. De mannetjes dulden geen indringers. Een mol kan heel snel door de gangen schieten en zodoende een flink gebied bestrijken.
Omdat het na een lange periode van nat weer in de winter niet altijd gaat vriezen, komen de spreuken niet altijd uit.
Mannetjesmollen maken gangen met scherpe hoeken, vrouwtjes maken gangen met ronde hoeken. Dat is van belang voor de jonge mollen. Ze weten instinctief dat ze nooit in gangen moeten komen met scherpe hoeken. Mannetjesmollen zijn zeer vraatzuchtig en eten de jongen gewoon op. Vrouwtjes doen dit niet. Als de mollen groter worden trekken ze naar een nieuw gebied.
Bron: C. van Rijthoven.
70-80% kans op overgang naar kouder weer met soms winterse neerslag.
vanaf wanneer?
Marcel
Vanavond en vannacht valt er lichte tot matige sneeuw in de Ardennen. In Belgisch Lotharingen en het zuiden van de Ardennen gaat de sneeuw waarschijnlijk over in (aanvriezende) regen met kans op ijzelvorming. Ook in het centrum valt er in de loop van de nacht lichte sneeuw, in het noordwesten blijft het droog. De minima liggen tussen 0 graden in Belgisch Lotharingen en -3 graden in het noorden van het land.
Sinds vorig jaar (winter) ben ik een pasieve (winter)-volger van dit fantastische blog. Ik zeg passief, omdat mijn proffesionele kennis van het weer nog ontoerijkend is, maar dankzij jullie maak ik progressie. Ondanks dat ik 37 jaren jong ben vind ik het geweldig om te lezen dat er zoveel mensen zijn die HE-LE-MAAL gek van SNEEUW en ijs zijn. Als kind van een jaartje of 8 kon ik niet slapen als er gedurende de nacht sneeuw werd voorspelt. Ik stond erop dat mijn ouders de buitenlamp zouden aanlaten zodat ik om het kwartier gedurende de nacht kon kijken of het witte goud al naar beneden kwam. Wekkertje ging (voor de zekerheid want waarschijnlijk was ik toch nog wakker) op half 6. Laarzen, handschoenen en een dikke jas aan en zo snel mogelijk de verse sneeuw in. Ik had gedacht dat dit gedrag wel over zou gaan naarmate ik ouder zou worden. Helaas voor mijn omgeving was dit niet het geval. Als er sneeuw wordt verwacht slaap ik op de logeerkamer (met dakraam op de straatzijde, vlak voor lantaarnpaal) anders doet vrouwlief geen oog dicht. Ik dacht dat ik de enige volwassene was met deze "ziekte", maar gelukkig heb ik op dit blog mede-slachtoffers gevonden. Sorry off-topic, maar ik ben blij dat ik even m'n verhaal kwijt kan .
PS: Iemand nog een baan voor mij in Oostenrijk?
Bedankt allemaal en ga zo door!
Jeroen
Sinds vorig jaar (winter) ben ik een pasieve (winter)-volger van dit fantastische blog. Ik zeg passief, omdat mijn proffesionele kennis van het weer nog ontoerijkend is, maar dankzij jullie maak ik progressie. Ondanks dat ik 37 jaren jong ben vind ik het geweldig om te lezen dat er zoveel mensen zijn die HE-LE-MAAL gek van SNEEUW en ijs zijn. Als kind van een jaartje of 8 kon ik niet slapen als er gedurende de nacht sneeuw werd voorspelt. Ik stond erop dat mijn ouders de buitenlamp zouden aanlaten zodat ik om het kwartier gedurende de nacht kon kijken of het witte goud al naar beneden kwam. Wekkertje ging (voor de zekerheid want waarschijnlijk was ik toch nog wakker) op half 6. Laarzen, handschoenen en een dikke jas aan en zo snel mogelijk de verse sneeuw in. Ik had gedacht dat dit gedrag wel over zou gaan naarmate ik ouder zou worden. Helaas voor mijn omgeving was dit niet het geval. Als er sneeuw wordt verwacht slaap ik op de logeerkamer (met dakraam op de straatzijde, vlak voor lantaarnpaal) anders doet vrouwlief geen oog dicht. Ik dacht dat ik de enige volwassene was met deze "ziekte", maar gelukkig heb ik op dit blog mede-slachtoffers gevonden. Sorry off-topic, maar ik ben blij dat ik even m'n verhaal kwijt kan .
PS: Iemand nog een baan voor mij in Oostenrijk?
Bedankt allemaal en ga zo door!
Jeroen
Welkom op het forum en nog veel winterplezier toegewenst.
Sion is zo'n , 40 km westelijk van hier in het Rhonedal.
Mooi gebied, sneeuwzeker, goede sneeuw.
Ciao Johann