Iedereen genoten de afgelopen dagen? Vast wel... Alleen jammer dat het in dit kikkerlandje nooit langer dan een dag goed kan gaan. Echter geen paniek! De winter is niet voorbij en ook de dooi is minimaal te noemen. De beloofde 10 graden waar het Europees model afgelopen dagen mee kwam lijkt er niet te komen. In de kustgebieden lijkt het kwik niet hoger te gaan komen dan 6 graden terwijl het binnenland tot en met donderdag te maken gaat krijgen met ijsdagen. Een aantal dagen geleden vroeg een lid van onweer-online wat het winterweer op langere termijn zou gaan doen, daarop antwoordde ik het volgende... "Tot en met de dertiende december blijven we dit weertype houden: overdag rond het vriespunt en in de nachten er iets onder. Vanaf de dertiende weer wordt het weer volop winters en kans op sneeuw blijft tot het einde van de maand." Dit wordt voorlopig werkelijkheid, als ik het Amerikaans en het Europees weermodel mag geloven. Echter is het nog te ver weg om daarover te oordelen en de aankomende week zal daar meer duidelijkheid over komen. Hieronder ziet u de temperatuurverloop van het weermodel ECMWF.
Vanaf woensdag lijkt er weer een spannende situatie te gaan ontstaan voor Nederland. Vanuit het noorden lijkt er een sneeuwfrontje over Nederland en Belgie te trekken. In het noorden van Nederland (waar de temperatuur dan rond de 5 graden ligt) zal het eerst in de vorm van regen vallen, maar door de intensiteit van de neerslag koelt het rap af en zal het later over gaan in sneeuw. Elders in het land is het koud genoeg om het als sneeuw te laten vallen. Mocht deze run uit gaan komen dan kan er op donderdag en vrijdag weer een aardig laagje sneeuw gaan vallen. Een voorzichtige schatting van mijn kant uit over de aantal centimeters die gaat vallen is 10-12 centimeter. We weten ook dat het inschatten van een sneeuwdek erg moeilijk is, zie maar net zoals gisteren. Toen werd er maximaal 5 centimeter verwacht, maar in werkelijkheid viel er het dubbele en lokaal nog veel meer. Hieronder de verwachting wat betreft de neerslag voor komende donderdag.
Als we gaan kijken hoeveel kans dat we hebben op een witte Kerst, dan schat ik momenteel de kans in op zo'n 40%.
Dit is geschreven op basis van de 06u run van GFS, dit wil niet zeggen dat het daadwerkelijk uit gaat komen!!!
Overzicht
Alle pluimen op 1 pagina
Neerslag inclusief een mooie sneeuwradar
Temperatuuroverzicht
WRF sneeuwkaarten
overigens hier opnieuw soms een vlokje sneeuw tussen de reger | Gewijzigd: 5 december 2010, 11:20 uur, door jones
Hoop eerst dat die rotzooi (want dat is het inmiddels) vandaag helemaal wegsmelt/regent. Kunnen we met een schone lei beginnen woensdag
Heeft hier echt de hele nacht geregend, stel je eens voor dat het wel koud genoeg was... dan was ik nu ingesneeuwd ofzo
Temp hier nu +1.7, een mixje van regen en af en toe wat sneeuwvlokken.
On . Als ik het zo zie zit Zwolle aan de goede kant met de ijsdagen en kan de sneeuw vandaag waarschijnlijk wel overleven.
Nou maar hopen dat het aantal % voor witte kerst nog hoger wordt.
https://gurushots.com/Martijn.photography/photos
En deze pagina heb ik opgezet om mijn droom werkelijkheid te laten worden.
http://martijn-naar-de-usa.webnode.nl/voorwoord/
Hoop eerst dat die rotzooi (want dat is het inmiddels) vandaag helemaal wegsmelt/regent. Kunnen we met een schone lei beginnen woensdag
Heeft hier echt de hele nacht geregend, stel je eens voor dat het wel koud genoeg was... dan was ik nu ingesneeuwd ofzo
Temp hier nu +1.7, een mixje van regen en af en toe wat sneeuwvlokken.
Ik weet niet in welk land jij woont maar hier (in Nederland) begint de meteorologische winter op 1 december.
Wellicht ben je in de war met de astronomische winter, die datum ligt later.
Aangezien dit een weerforum is gaan we uit van de meteorologie.
Top dagen dit jaar 2012 ;
20 + 21 Mei
Top dagen vorig jaar 2011 ;
28 April, 10/11Mei, 28 Juni, 26 Augustus en 10/11 September
Jammer dat het nu hier aan het dooien is en het een prutje aan het worden is, maar het was / is een heerlijk eerste winterprik, waar deze winter zich fijn mee in het zadel heeft gewerkt. Als dit de kick-off was, dan maken we ons op voor een heerlijke winter, waarbij we hier op het forum gelukkig op de eerste rij zitten!
Overdag net boven of onder het vriespunt, zie in het westen nog een keer een +4 voorbij komen; dit wordt geen goede winter periode; tenminste geen goede winter periode voor de 11 stedentocht.
edit: Zie beneden: trek je zwembroek maar aan | Gewijzigd: 5 december 2010, 11:29 uur, door xzaz
Gelukkig begreep je zijn verwarring... Op school leert iedereen nou eenmaal over de astronomische seizoenen, dus ik vind het best wel begrijpelijk dat iemand daar dan aan denkt...