edit: matige/zware sneeuwval! | Gewijzigd: 3 december 2010, 19:50 uur, door smarkie
NEERSLAG:
Convectief signaal is goed in de div. Uitvoer, hooguit dringt het ietwat te veel door boven land.
De sneeuw van de occlusie van zaterdag is consistent in de Uitvoer, 1-4 cm.
Neerslag van zondagavond is grootste aandachtspunt. Hierbij is de juiste weergave van de temperatuur belangrijk. Zo als het er nu naar uitziet begint de neerslag in het zuidwesten als sneeuw of ijsregen en gaat mogelijk enige tijd in sneeuw over. Hoe verder noordoostwaarts, hoe groter de fractie sneeuw. In het noorden en noordoosten kan in de nacht naar zondag 5-10 cm vallen. Uiteindelijk gaat de sneeuw overal in regen over. Een deel van de regen valt bij een temperatuur <0. Daarbij is ijzel mogelijk op oppervlakken waar geen sneeuw ligt.
In de nacht naar zondag valt in het noorden lekker 5a10cm sneeuw. Maar ja als het niet in regen over gaat.
KNMI=Dooi
TT 704=Dooi
Buienradar=Dooi
alleen hier niet..
Toch wel hoor. Zondag
Maar zondag gaat er wel regen vallen. Dus de sneeuw zal verdwijnen voor een groot gedeelte? En op het ijs komt een laag water te staan. Dit is toch ook dooi?
Ff opgezocht op wiki:
Dooi houdt de toestand in wanneer de luchttemperatuur - vlak na een vorstperiode - boven nul komt. Het begrip wordt alleen gebruikt tot ongeveer één etmaal na het einde van de vorst. Eventueel wordt de dag daarna nog gesproken van aanhoudende- of doorzettende dooi. Loopt de temperatuur niet verder op dan 4°C boven het vriespunt, dan wordt dat lichte dooi genoemd.
bron: wikipedia.nl
We kunnen dus spreken van lichte dooi
Ik zie in de GFS runs regelmatig ook zeer koude kaarten weer verschijnen. In de laatste run in de week van 13 dec weer een koude aanval? En dan bedoel ik ook een echte kou-aanval.
GFS zinspeelt hier al een tijdje op, iets om in de gaten te houden. Het is nog 10 dagen dus kan nog alle kanten op.
Survivalpak aangetrokken, soep uit de vriezer, verwarming omhoog. Dwijl neergelegd bij de achterdeur en mijn beste sigaar in de snuit gestoken. Fully prepared. Ready for action, keiharde action. Mijn testosteron is 100% want de sneeuwradar zegt dat het sneeuwt in bodegraven. Ik ben niet te houwen en voel mij een beest wat op jacht wil door de sneeuw.
NOT dus, totaal geen sneeuw. alles weer inpakken, jammer. zo jammer.
gooien of eerlijk gezegt sneeuwballengevecht. als je dat had gezien was ik het.
Zo niet gezien, ik was er rond die tijd ook met de kleine. Die zat op de slee terwijl ik schaatste, vond ie erg leuk
Hier is het erg helder zag ik net. Zie wel wat buien aankomen die ons zouden moeten raken, maar ik heb er niet zoveel vertrouwen meer in Die buien zullen wel weer door het IJsselmeer worden opgeslokt.
Survivalpak aangetrokken, soep uit de vriezer, verwarming omhoog. Dwijl neergelegd bij de achterdeur en mijn beste sigaar in de snuit gestoken. Fully prepared. Ready for action, keiharde action. Mijn testosteron is 100% want de sneeuwradar zegt dat het sneeuwt in bodegraven. Ik ben niet te houwen en voel mij een beest wat op jacht wil door de sneeuw.
NOT dus, totaal geen sneeuw. alles weer inpakken, jammer. zo jammer.
Soep éénmaal ontdooit kan niet meer terug in de vriezer hoor