Iets in die trend wilde ik ook net vragen. Wat bijv. de trek richting van het sneeuw is morgen. Van W naar O of van ZW naar NO bijvoorbeeld.
bron: http://www.wetter24.de/de/home/wetter/radar/niederlande.html | Gewijzigd: 3 december 2010, 17:08 uur, door de MUG
best grote vlokken hoewel het niet egt hard door sneeuwt, de temperatuur is op dit moment -3.
als ik zo lees van de westerlingen hier op dit forum zal het wel niet lang door sneeuwen maar is wel aardig om weer eens te zien.
Wat ik me afvraag gaat over de ijskwaliteit. Ik kan niet echt iets vinden over de kwaliteit van het ijs wanneer een toplaagje smelt en dan weer bevriest. Is dat goed of slecht voor schaatsijs? Het mag zondag en maandag dan wel even gaan dooien, maar als de pluim een beetje standvastig is kan ik volgende week misschien wel gewoon schaatsen. Had daar deze week namelijk geen kans toe.
@Thrasy:
Het probleem is dat er sneeuw op het ijs ligt (of morgen valt !) dit werkt als isolator, hierdoor groeit de ijslaag veel minder snel dan zonder sneeuw. Sterker nog, er kan zich tussen het ijs en de sneeuw een laagje (smelt) water gaan vormen !
Dooit de sneeuw en het bovendste laagje van het ijs, dan zal dit laagje een hoeveelheid lucht gaan bevatten ("belletjes"), ook deze lucht werkt als isolator. Je kunt het een beetje vergelijken met een tompouce (zo'n gebakje). Vorig jaar zag je dit verschijnsel eveneens op veel ijsbanen en open water/vaarten ontstaan (het bekende "sneeuwijs").
Pas als de volledige sneeuwlaag en de toplaag zijn gesmolten en het gaat dan weer vriezen, dan krijg je weer goed en betrouwbaar(der) schaatsijs.
De pluim en de voorspellingen laten echter temperaturen van +2 (max) en onder het vriespunt 's nachts zien (afhankelijk van waar je woont natuurlijk). Dit is in combinatie met de verwachte sneeuwval niet echt een prettig vooruitzicht voor de schaatsliefhebbers.
Morge komt de sneeuw er al en volgens mij valt er over belgië minstens overal gemiddeld een 5 tal cm! (Kuststreek waarschijnlijk niet!)
Zondag wordt uitkijken als we geluk hebben en de temperatuur nog wat lager uitvalt en vooral de boven lagen nog enkele graden kouder worden dan zal het echt feest worden voor België/Nederland! Maar het lijkt op dit moment eerder smeltende sneeuw/ijzel/regen te gaan worden...
Sneeuwlaag zal wel niet al te veel aangetast worden! Overdag een Temp van een Graad of 2 zal niet genoeg zijn om alles te laten wegsmelten zeker niet als er zaterdag nog een hele klets bij valt! En vanaf maandag staat de vrieskast weer op in het oosten en kunnen we waarschijnlijk weer wat ijsdagen verwachten !
Hopelijk blijft het dan de rest van de winter koud kunnen we schaatsen op de Leie