Komend weekend kunnen we te maken gaan krijgen met een gevaarlijke situatie. Ter hoogte van Schotland ligt een depressie (zie onderstaande kaart). Door die depressie krijgen wij te maken met een noordwestelijke aanvoer, dus ook wat "warmere" lucht. Bij de depressie hoort ook neerslag. Gezien de temperaturen in het binnenland nog ruim onder het vriespunt liggen en de temperatuur op hoogte koud genoeg is zal de neerslag in de vorm van sneeuw gaan vallen. In de kustgebieden ligt het kwik boven 0 en daar valt de neerslag in de vorm van natte sneeuw. Maar..... Iedereen zit zich nu al rijk te rekenen wat betreft sneeuw en hoeveel centimeter ze kunnen gaan verwachten... Er komt inderdaad sneeuw, net zoals ik hierboven beschreven heb, in het binnenland gaat het matig sneeuwen en is een mooi sneeuwtapijtje goed mogelijk (zie afbeelding in derde bericht), maar het ergste is toch wel de ijzel die gaat komen.
De temperaturen liggen overdag op 1500 meter nog rond de -6 tot -8 graden en in de kustgebieden zo rond de -3 a -5. Ook de temperaturen op twee meter hoogte liggen nog ruim onder het vriespunt, echter aan de kust komt er lichte dooi voor. Tegen de avond gaan de temperaturen op hoogte, vanuit het westen uit verder omhoog. Dit kan niet anders gepaard gaan met ijzel, vooral het midden, zuiden en het noorden van Belgie komen voor een "gevaarlijke" situatie te staan. Dit zou voor serieuze overlast kunnen zorgen op de weg. GFS komt met dit scenario terwijl ECMWF alles laat vallen in de vorm van regen. Aangezien GFS de sneeuw van de afgelopen dagen ook goed in de smiezen had, blijf ik nu ook alleen maar bij dit model. (Hieronder temperatuur op 1500 meter)
Het is een zeer gevaarlijke en vooral ook een moeilijke situatie, die ik in het begin van de week al wat heb laten doorschemeren op het forum. Houd vooral het forum goed in de gaten, want de afgelopen dagen bleek hier wel de juiste informatie gegeven te zijn in plaats van door de weerdiensten. De winter laat zich niet zonder slag of stoot verslaan, maar daar later meer over.
Overzicht
Alle pluimen op 1 pagina
Neerslag inclusief een mooie sneeuwradar
Temperatuuroverzicht
WRF sneeuwkaarten
overigens zoals ik verwacht had, geen opklaring gepasseerd hier en min. 7,4°C ipv van de voorspelde strenge vorst.
Gaat gevaarlijk worden zaterdagavond... Hmm... dat wordt nowcasten en eventueel mijn plannen wijzigen!
Gelukkig is hier O-O
Gaat gevaarlijk worden zaterdagavond... Hmm... dat wordt nowcasten en eventueel mijn plannen wijzigen!
Gelukkig is hier O-O
Ik verwacht over de gehele dag problemen
das niet zo leuk. die sneeuw natuurlijk wel maar die ijzel mag weg blijven!
@jan: hoeveel en waneer zou morgen ongeveer kunnen vallen? want wij moeten rond 15:00 naar belgie een uur rijden over de snelweg..... anders kunnen we het nu nog afzeggen.
Ik hoop dat de ijzel tot tegen de avond op zich laat wachten, dan kan ik mijn moeder nog even ophalen voor het sinterklaasweekend! Goed de site in de gaten houden dus...
@jan: hoeveel en waneer zou morgen ongeveer kunnen vallen? want wij moeten rond 15:00 naar belgie een uur rijden over de snelweg..... anders kunnen we het nu nog afzeggen.
Een centimeter of 5 zou er wel kunnen vallen met uitzondering van de kust volgens de laatste modellen, echter Hirlam berekend veel minder neerslag dan GFS
oké badankt!
hopelijk gaat die ijzel echt niet vallen want daar ben ik ook geen fan van!
hmm...zaterdag wordt een pestdag dus qua weer. RTL ontbijtnieuws heeft het trouwens alleen maar over regen .
Hier is volgens mij ook nog wat sneeuw bij gevallen vannacht maar ben nog niet buiten geweest. Heb net de moppen los . Zo koud als in het zuiden van het land is het hier niet geweest. En de + lijn zal vandaag best dichtbij komen heb ik het idee. | Gewijzigd: 3 december 2010, 08:28 uur, door H. Kootstra
hopelijk gaat die ijzel echt niet vallen want daar ben ik ook geen fan van!
Kan zijn dat de temperatuur op hoogte afkoelt (door intensiteit van de regen) dat alles in de vorm van sneeuw kan gaan vallen, maar dat is wensdenkmodus