Daar kan hij helemaal niet tegen
Hoop dat het utkomt (voor weatherman en mijzelf)
weet je wel hoe lang ik heb moeten kleuren om ze zo mooi blauw te krijgen...
Onderstaand de allerlaatste ECMWF EPS berekeningen (alle 50 afzonderlijke members)
Duidelijk is te zien dat er en overgang gaat plaatsvinden naar "kwakkelweer", dit ondanks koude bovenlucht (T850 hPA meest zo rond de - 6 °C). Boosdoener is noord tot noordwestelijke stroming en de opwarming door het nog warme zeewater. Neerslag valt in de vorm van regen of natte sneeuw.
EPS Amsterdam 2 meter temp.
idem voor Leeuwarden
Vergelijk bovenlucht (Leeuwarden) T850 hPA = circa 1400 meter)
Ciao Johann | Gewijzigd: 2 december 2010, 22:23 uur, door Alpenweerman
Iemand die dit weet?, want ik zie dat er in de pluimen voor Noord al temperaturen boven nul verwacht worden en niet voor het Noord-oosten....
De minimumtemperatuur voor de volgende nacht is moeilijk in te schatten. Blijft het bewolkt, dan zakt het kwik niet veel dieper weg dan -6 à-7°C. Komt er een voldoende brede opklaring, dan zorgt het sneeuwdek ervoor dat het kwik meteen een duik naar beneden neemt. Dan is strenge vorst (-10°C of lager) mogelijk. Voorlopig lijkt de bewolking te overheersen; Op het moment dat ik dit schrijf, bereikt een nieuwe sneeuwlijntje het zuiden van de provincie Oost-Vlaanderen en Vlaams-Brabant. Lokaal kan er dus nog wat sneeuw bijvallen vannacht.
Morgen blijft het kwik in het grootste deel van Vlaanderen licht negatief. Alleen vlak aan zee komt het boven het vriespunt uit, want daar waait een zwak windje vanover de (relatief warme) Noordzee. Het blijft grotendeels droog. In de nacht van vrijdag op zaterdag vriest het nog eens stevig, tot -7°C.
Zaterdag wordt een dag om in de gaten te houden. Er nadert een neerslagzone, verbonden aan een depressie boven Schotland. De koude lucht aan de grond laat zich niet gemakkelijk verdrijven, maar hoger op stroomt wel gevoelig zachtere lucht naar onze omgeving. Er kan eerst een pakje verse sneeuw vallen. Zoals de weerkaarten er nu bij liggen, zou de sneeuw uiteindelijk overgaan in regen, terwijl het in de onderste luchtlagen nog vriest. Of met andere woorden: het begint te ijzelen. Gezien de neerslaghoeveelheden die worden berekend, zou dit voor serieuze overlast kunnen zorgen, niet alleen voor het verkeer maar bijvoorbeeld ook voor bovengrondse hoogspanningsleidingen. Daar kan zich een laag ijs op afzetten die te zwaar is voor de kabels. Ook boomtakken kunnen op die manier afkraken. Laat ons hopen dat het zover niet komt en dat alle neerslag valt als sneeuw of gewone regen. Het Amerikaanse weermodel voorziet het ijzelscenario, het Europese model laat de sneeuw vrij snel overgaan in gewone regen, omdat de temperatuur aan de grond snel oploopt tot rond +3°C. Het is in elk geval een situatie om heel goed in de gaten te houden.De dooi zou maar van tijdelijke aard zijn. In de loop van zondagavond zou de vorst al terug zijn in heel Vlaanderen en maandagochtend vriest het volgens het Europese weermodel alweer matig. Maandag en dinsdag liggen de maxima rond het vriespunt, 's nachts vriest het dan matig. Het zou daarbij droog blijven. Misschien ontstaat er dan een betere ijsvloer dan nu het geval is.
ijsverwachting
Duidelijk is te zien dat er en overgang gaat plaatsvinden naar "kwakkelweer", dit ondanks koude bovenlucht (T850 hPA meest zo rond de - 6 °C). Boosdoener is noord tot noordwestelijke stroming en de opwarming door het nog warme zeewater. Neerslag valt in de vorm van regen of natte sneeuw.
Ciao Johann
tja en dit is wrom ik mijn vingers ernstig gekruist heb .. Langzaam ontstaat die scheiding van plus temps aan de kust en onder nul in het binnenland. ( op 2mtr)
Je ziet op de 850 hPa kaart de temp stijgen en als dat te hoog wordt dan krijgen we regen/natte sneeuw.
Echter hier zie je het verschil met kust en binnenland..
Dus het zou zomaar kunnen dat Tilburg zaterdag sneeuw krijgt maar wij in Den Haag natte sneeuw..
maar goed ik ga gewoon even optimistisch zijn... | Gewijzigd: 2 december 2010, 22:25 uur, door Callie-P
hier is het vanaf 18:30 niet meer droog geweest soms lichte sneeuwval en soms matige.
er ligt hier nu een lekker laagje sneeuw ik schat zo'n 5 cm en in de tijd dat ik dit schrijf sneeuwt het weer erg hard bij en temp van -3.5
groeten uit stiens
Ik vermoed dat daar waarschijnlijk sneeuwverschrikkers staan opgesteld.
Je kunt je uiteraard af gaan vragen wie zoiets in zijn hoofd haalt.
Het is nog maar begin December.Volgens mij is dit het geval als je deze situatie hebt zo eind December en in januari.
De gemiddelde temperaturen liggen gemiddeld deze tijd van het jaar toch Hoger?
Het is nog maar begin December.Volgens mij is dit het geval als je deze situatie hebt zo eind December en in januari.
De gemiddelde temperaturen liggen gemiddeld deze tijd van het jaar toch Hoger?
Natuurlijk heb je gelijk.. we zijn op dit moment ook *** verwend... maar met kwakkel bedoelen we meer dat het van dat weer is dat het net niet is.. niet koud niet warm gewoon kwakkel.. ene keer vorst ,sneeuw volgend moment regen.
Dit type weer is misschien wel meer op zijn plaatst op de huidige kalender dag.. maar het blijft kwakkel...
Je ziet op de 850 hPa kaart de temp stijgen en als dat te hoog wordt dan krijgen we regen/natte sneeuw.
Echter hier zie je het verschil met kust en binnenland..
Dus het zou zomaar kunnen dat Tilburg zaterdag sneeuw krijgt maar wij in Den Haag natte sneeuw..
maar goed ik ga gewoon even optimistisch zijn...
Precies, daar zit hem de crux.
Meer landinwaarts liggen de Tx maar iets boven nul en Tn iets eronder (MOS)
Neerlag kan gedurende de gehele periode als (natte) sneeuw vallen
Kustgebieden duidelijk meer in de plus en wrs gewoon regen of in buien ook natte sneeuw.
Ciao Johann