Neej nog niet hoor, als ik flink stamp met een voetje kraakt het al snel ( ik ben wel 100kg, 2mtr ). Ook is het dichtgevroren met harde wind dus hier en daar ligt er maar 3 cm en op sommige plekken 10 cm, ook is het ribbelig. Door de sneeuw op het ijs is het ook slecht te zien waar het ijs dik is. Levensgevaarlijk nog. Morgen trek ik wel even een sprintje naar de overkant, als het meezit kan ik dan lekker van de walkanten af sleeen met me kleine neefjes
zie hier:
http://www.niederschlagsradar.de/h3.aspx?j...=loopvorhersage
Prachtig, het noorden krijgt ook zijn deel zo e zien alleen wordt ons geduld iets meer op de proef gesteld
Zaterdag is er meer wind en later gaat het sneeuwen. Zondag volgt een dooiaanval met sneeuw en regen (tijdelijk ijzel).
De dooi zet begin volgende week niet door. Het wordt weer iets kouder met lichte en later matige vorst. Het wordt bij weinig wind overwegend droog. Met andere woorden mislukte dooi aanval (L1)
Hehehehe hadden wij het van de week al over, over een ijzelfrontje
Ik zie het ook, het staartje zakt over Friesland en Noord-Holland en misschien nog Groningen.
Terug naar de biologieles met jou wink.gif
Zout verlaagt het smeltpunt van water, tot -8°C.
Dus eenmaal de temperatuur onder -8°C zit werkt zout niet meer.
Ontopic, hier ligt nu 9 à10 cm, zo'n 3 à4 cm meer als gisteren.
Moet dat niet de scheikunde-les zijn?? wink.gif
Scheikunde, wiskunde, natuurkunde misschien wel alles met kunde er achter. WimB kan er ook onkunde achter zetten want hij zal zelf naar school moeten. Het gaat om de hoeveelheid zout en dat vind je ook terug in mijn verhaal, minder sneeuw minder zout.
Strooizout is een dooimiddel. Het zorgt ervoor dat het vriespunt van water lager wordt dan 0 °C. Hoe laag? Dat hangt af van de hoeveelheid zout dat in het water zit:
· Water met 10% zout bevriest bij - 6 °C
· Water met 20% zout bevriest bij - 16 °C
· Water waarin zoveel zout opgelost is. dat er niks meer bij kan. bevriest pas - 21.1°C. Dat noemen we 'verzadigd' water.
Er zijn zelfs zouten (zal met en toevoeging zijn) die tot -25 werken.
Het sneeuwt hier trouwens ook nog steeds.
Je vergeet er alleen bij te zetten hoe slecht het is voor het milieu en voor je voertuig.
In alle soorten komen nog zware metalen als chroom, koper, lood en nikkel voor. Die zware metalen spoelen uiteindelijk via goten en putten in het riool en moeten dan weer uit het water worden gezuiverd. Strooizout dat in de berm terechtkomt, zorgt ervoor dat er zware metalen in de natuur achterblijven. Bij wet is vastgelegd hoeveel verontreiniging strooizout maximaal mag bevatten om het risico verwaarloosbaar te maken. Wegbeheerders stellen hun wagens ook zo nauwkeurig mogelijk af om zo min mogelijk zout te verspillen. Pekel is bovendien een ramp voor auto's. Die worden getectyleerd om roestvorming door pekel te bestrijden.
Ze mogen dus niet eens de varianten gebruiken die bij deze temperaturen sneeuw volledig doen smelten.
Zoals het in de berichten in België staat, de sneeuw bevriest gewoon terug tot ijs.
Dat jij dat leuk vindt, misschien dat jij ook niet ver naar je werk of school moet reizen, maar ik vind er niks grappigs aan.
Al die mensen die moeten gaan werken, die krijgen allemaal problemen door ijzel.
En er zullen ook veel ongelukken gebeuren als de wegen ijsbanen worden, en niet iedereen kan besluiten niet te gaan werken.
Dus ijzel: liever niet
Al die mensen die moeten gaan werken, die krijgen allemaal problemen door ijzel.
En er zullen ook veel ongelukken gebeuren als de wegen ijsbanen worden, en niet iedereen kan besluiten niet te gaan werken.
Inderdaad aub geen ijzel. Ik moet zondagochtend naar mijn werk om de winkel te openen....
Al maar goed dat het dan weekend is, anders was het een echte ramp als zoiets in de ochtend -of avondspits zou gebeuren.
Ik ben bang dat we er maandag ook nog last van hebben.
ijzel zie je nie (in het donker) en dus ook moeilijk in te schatten..en ik wil nie gaan glijden met 30-40 ton levensmiddelen.
En helaas moet ik morgen en zaterdag gewoon te werk...supermarkten moeten bevoorraad worden he. | Gewijzigd: 2 december 2010, 12:29 uur, door bloopster