Infoplaza pluim is al gepost en staan hier op de site ook al bij de weerkaarten
Ben nu in Wolvega Friesland, niet heel bijzonder hier. Weinig tot geen sneeuw.
Het is niet veel maar alles in mijn straat is mooi wit!
Weet nog niks van de grote wegen moet pas om half 1 naar school, ik zal vanaf daar wel even vertellen hoe de rest van emmen eruit ziet.
Weet nog niks van de grote wegen moet pas om half 1 naar school, ik zal vanaf daar wel even vertellen hoe de rest van emmen eruit ziet.
ok Top, hou me op de hoogte!
Helemaal waar, als je nu op een weg strooit waar nooit gereden wordt of op de vluchtstrook, dan blijft het gewoon liggen.
Dit is dus en grote misvatting. De temperatuur doet er niet zo heel veel toe waar het om gaat is dat het effect van het zout zo groot mogelijk moet zijn en wanneer is dat? Zo als boven te lezen is dat voor dat er zich en harde laag kan vormen.
Wat betekent dit voor de wegen en wanneer wel gaan strooien. Er kan in de eerste plaats begonnen worden met preventief strooien, dan als het begint te sneeuwen moet er zo snel mogelijk begonnen worden met strooien om zout tussen het sneeuw te krijgen. Als er veel sneeuw valt moet er ook zo snel mogelijk worden begonnen met schuiven om te voorkomen dat er veel sneeuw op de weg komt. De rede is heel simpel, als er niet gestrooid wordt rijden de auto's het sneeuw vast waar dor er en ondoordringbare laag ontstaat op dat moment heeft schuiven ook geen zin meer om dat de schuiver niet meer door de sneeuw koek heen komt.
Als er zo als ik om schrijf eerst preventief en later tijdens het sneeuwen gestrooid wordt vermengen de autobanden het sneeuw met het zout en heeft het zout heel veel effect. Door dirkte het sneeuw weg te schuiven zorg je er ook voor dat er meer zout met minder sneeuw in contact komt wat de effectiviteit vergroot.
Wat ik zo straks in Deventer zag was dat er niet of zeker veel te laat is begonnen met strooien waar door er dus en sneeuw koek ontstaat die heel lastig weg te krijgen is en auto's schuiven nu dus over de weg als of ze op ijs rijden.
Terug naar de biologieles met jou
Zout verlaagt het smeltpunt van water, tot -8°C.
Dus eenmaal de temperatuur onder -8°C zit werkt zout niet meer.
Ontopic, hier ligt nu 9 à10 cm, zo'n 3 à4 cm meer als gisteren. | Gewijzigd: 2 december 2010, 11:20 uur, door WimBaens
:D
Hier in de Achterhoek sneeuwt het vrolijk door, hoewel het maar om kleine vlokjes gaat. Mensen zijn in ieder geval de vorige winterperiode nog niet vergeten. Ik zit hier te werken voor het raam, vlakbij de plaatselijke Welkoop en ik heb de afgelopen 2 dagen vele tientallen fietsers met grote zakken strooizout langs zien komen
De vorst heeft overigens ook goed zijn/haar best gedaan hier. De eerste ijsbaan opent hier vanmiddag haar poorten (www.ideaal.org/?go=n17989).
Nu maar hopen op nog meer winter, ijs en sneeuw!
Het is dan wel lichte sneeuw maar als het maar lang genoeg sneeuwt komen er toch wat centimeters bij.
Nu iets van 3 cm.
Voor de rest geeft het KNMI nog steeds code geel aan voor het land. (waarschuwing)
Wat ook opvalt is het dat boven zee nu ook sneeuwt.
Voorheen was het vaak natte sneeuw omdat het zeewater toch relatief warm is en de lucht erboven opwarmt.
| Gewijzigd: 2 december 2010, 11:47 uur, door Han
Zout verlaagt het smeltpunt van water, tot -8°C.
Dus eenmaal de temperatuur onder -8°C zit werkt zout niet meer.
Ontopic, hier ligt nu 9 à10 cm, zo'n 3 à4 cm meer als gisteren.
Moet dat niet de scheikunde-les zijn??
Edit: In Groningen is het btw. gestopt met sneeuwen. | Gewijzigd: 2 december 2010, 11:47 uur, door aart1984
of de cm die knmi vermeld per uur is
of voor de gehele periode van de waarschuwing
alvast bedankt
Accumulatie sneeuw 0-3 cm/uur
wordt overgeslagen
Of heb ik dat mis?
Dat heb je mis.
;)