Tja en dan krijg je de kick-off van mijn eerste openingsbericht.... En eigenlijk val ik met mijn neus in de boter, want zoals het iedereen wel is opgevallen is het heerlijk koud overdag temperaturen van -6 of zelfs lager met daarbij een gevoelstemperatuur van -15. Kortom het is heerlijk winter !!
Maar nu de groter vraag... Wat gaat er gebeuren de komende dagen? De meeste weerinstanties zijn het wel met elkaar eens dat het gaat sneeuwen maar over de intensiteit is met niet helemaal in sync. Als we naar de runs kijken van de neerslag dan gaat mijn hart een stuk sneller kloppen. Sneeuw, sneeuw en nog eens sneeuw. Zowel ECMWF als GFS zijn het met elkaar eens dat het gaat sneeuwen maar hier zie je de verschillen per model in intensiteit en vooral de plek waar het gaat vallen.
Het ECMWF gaat er vanuit dat het vanuit het zuiden en oosten uit gaat sneeuwen en dat in eerste instantie het noorden en omgeving Amsterdam nog even geduld moeten hebben. Later op de dag breidt de sneeuw zich uit over het hele land. GFS denkt dat de sneeuw zich hoofdzakelijk in het zuiden zal begeven. Kleine nuance in dit is dat de run van GFS ouder is dan die van het ECMWF dus misschien dat het GFS zich aanpast. Je kan op de onderstaande kaarten het verschil zien per model. (Afbeelding GFS en ECMWF sneeuw +21)
Voor vrijdag krijgen we denk ik hetzelfde weer, echter 1 van de runs trok mijn aandacht. Morgen zou het licht gaan sneeuwen (paar cm max) voor de vrijdag is er een run die met name in het noorden en in het westen een behoorlijke hoeveelheid neerslag laat zien..of dit uit gaat komen is natuurlijk altijd de vraag maar ik vind het wel leuk. Zie hieronder de afbeelding voor vrijdag.
Ja en dan de langere termijn.... We zijn echt overgeleverd aan de weergoden. In principe kan het alle kanten op. Het KNMI voorspelt volgende week zelfs plus 12 graden, wat mij echter wat te pessimistisch lijkt. Als we naar de pluimen kijken dan gaat de temperatuur wat stijgen maar niet boven de 5 a 6 graden en dat dan ook nog in het westen. Het oosten en het zuiden blijven allemaal rond de nul graden lijn hangen. Als je naar de modellen kijkt zie je dat het GFS tot 9 december volledig onder nul blijft en ECMWF stuitert wat meer maar komt in grote lijnen overeen.
Dus persoonlijk denk ik dat het gewoon blijft winteren (okey beetje kwakkelen niet meer zo extreem koud) tot pakweg 9 december, wat er daarna gaat gebeuren is nu eigenlijk niet te zeggen zonder teveel te gokken. Op dit moment denk ik dat wij als winterliefhebbers enorm verwend zijn met deze temperaturen en de bijbehorende sneeuw en al zal het verkeer morgen en overmorgen zeer veel hinder ondervinden van het weer. Ik ben een tevreden mens al moet ik wel de file in.
Overzicht
Alle pluimen op 1 pagina
Neerslag inclusief een mooie sneeuwradar
Temperatuuroverzicht
WRF sneeuwkaarten
Dus even voor de duidelijkheid.... De updates en updates van de kaartjes vinden plaats op de eerste pagina, dit wil niet zeggen dat jullie geen kaartjes mogen plaatsen. Integendeel, graag zelfs!!
Ontopic:
En voor Limburg melden ze nu maar tussen de 1 en de 2cm sneeuw tot morgenmiddag rond 12u.
Als ik al zie wat nu aankomt, denk ik dat we er voor middernacht al overheen zitten.
De duitse in Nordrhein-Westfalen (grenst aan Limburg en Gelderland) zegt iets anders.
Dus 5 tot 10cm maak ik hier uit op, wat een verschillen toch!! Ik vraag me af wie er gelijk heeft, en naar wat ik zie heb ik meer de neiging om ze allebei geen gelijk te geven en tussen de 2 en 5cm sneeuw te voorspellen.
Ontopic:
En voor Limburg melden ze nu maar tussen de 1 en de 2cm sneeuw tot morgenmiddag rond 12u.
Als ik al zie wat nu aankomt, denk ik dat we er voor middernacht al overheen zitten.
De duitse in Nordrhein-Westfalen (grenst aan Limburg en Gelderland) zegt iets anders.
Dus 5 tot 10cm maak ik hier uit op, wat een verschillen toch!! Ik vraag me af wie er gelijk heeft, en naar wat ik zie heb ik meer de neiging om ze allebei geen gelijk te geven en tussen de 2 en 5cm sneeuw te voorspellen.
knmi verandert om het uur! die zijn volgens mij echt niet betrouwbaar. ik ga zelf ook altijd naar de duitse. die verwachten tenminste een beetje normaal
Wat denk je over maandag? Zoals de kaarten er nu bij liggen weer grote kans op chaos in de spits!
Ik durf er nu niets over te zeggen, mijn gevoel gaat naar eventjes heel licht kwakkelweer en daarna weer vorst, mogelijk weer strenge vorst
Ik vind het er voor sneeuw geweldig veelbelovend uitzien voor morgen en overmorgen! Als dat werkelijk op die manier gaat gebeuren komt er overal een aardig laagje te liggen! Leuk! En die dooi gaat toch niet doorzetten joh...we houden tot maart maximaal rond het vriespunt
Ja ik had ook het idee dat het gestagneerd was, of in ieder geval heel traag gaat. Als het zo maar met hogere snelheid opnieuw ons land aandoet is het prima...