KNMI voorspelt alleen sneeuw in de kust en waddengebieden... maar daar geloof ik niet zoveel van.
(sorry als dit offtopic is haal t dan maar weg, weet nog niet precies wat je wel/niet mag posten)
Mijn YoWindow (dank voor die tip!) geeft als gevoelstemperatuur ook -14 en ik geloof het; de wind giert om het huis en m'n enkellaags slaapkamerruiten zijn aan de binnenkanten bevroren! Lang geleden dat ik ijssterren zag! Toch zou ik willen dat ik er vandaag niet doorheen hoefde...toch maar even een extra laag onder de jas aan straks.
Wat mij opvalt is de koude straling die ik ervaar ondanks het dubbleglas, boven dien heb ik het sleutelgat v/d balkondeur afgeplakt ivm het tochten.
2 dagen sneeuw
https://gurushots.com/Martijn.photography/photos
En deze pagina heb ik opgezet om mijn droom werkelijkheid te laten worden.
http://martijn-naar-de-usa.webnode.nl/voorwoord/
de Hir Uitvoer weer toegenomen. Vergelijkbaar met de GFS Uitvoer, maar
daarin ligt het zwaartepunt wat zuidelijker. In de Hir Uitvoer tot
woensdag 18 UTC in het uiterste zuiden < 1 cm, tot 00 UTC met
uitzondering van het noorden ongeveer 1 cm, meest in het oosten. Tot en
met donderdagochtend valt dan nog een cm of 3, daarna nog 1-2 cm. In de
avond bereikt een gebied met sneeuw vanuit het oosten het N-en, daar
valt dan ook een cm of 2. De Uitvoer is min of meer consistent met de
div. EC en korte termijn Eps Uitvoer. Ze zal nog wel even blijven
schuiven, zodat er enige onzekerheid blijft in de hoeveelheden. Boven de
Noordzee sneeuwbuien, wanneer de stroming meer noordelijk wordt komt
deze zone vanaf donderagavond boven het Waddengebied en de kuststrook
van het noorden te liggen. Significante accumulatie is daar dan
mogelijk, 5-10 cm. In de NESO tevens een signaal voor natte sneeuw, met
het binnendringen van lucht van de Noordzee is dat wel mogelijk.
@KNMI | Gewijzigd: 1 december 2010, 07:48 uur, door Verwijderde_gebruiker_04
Er is vandaag nog een krachtig hogedrukgebied boven Zuid-Noorwegen. Een actieve depressie geeft in de Franse Alpen en Zwitserland veel sneeuw. Deze depressie komt naar het noorden en geeft ook in Duitsland sneeuw en ongemak. De zone met sneeuw bereikt ons vermoedelijk vanavond en trekt vannacht en morgen langzaam naar het noorden van Nederland. Of er veel valt is onzeker. Er valt bij ons mogelijk 5 cm. Maximum rond -4 en gevoelstemperatuur rond -12.
Donderdag
Vannacht valt er af en toe sneeuw, mogelijk 2-5 cm erbij. De wind neemt geleidelijk af, de minimumtemperatuur is ongeveer-8. De gevoelstemperatuur is nog rond de -10 maar het voelt niet zo koud aan als vanochtend. Overdag valt er plaatselijk nog een sneeuwbui, mogelijk klaart het even op. Het zal door de sneeuw wel glad zijn. Maximum morgen rond -3 en een zwakke tot matige veranderlijke wind.
Verdere vooruitzichten
In het weekend is het rustiger met mogelijk nog een winterse bui. Zuidwestenwind en daardoor minder koud. Maximum van -1 tot +2. Minimumtemperatuur van -2 tot -5. Begin volgende week licht wisselvallig met temperatuur rond het vriespunt. Dit geld voor Limburg dus (L1)
Het is ‘koud hè’ in ons land! Tussen een krachtig hogedrukgebied boven Zuid-Scandinavië en lagedrukgebieden boven het zuidwesten van Europa en Italië, transporteren oostenwinden zeer koude, continentale luchtmassa’s naar ons land. Door de grote luchtdrukverschillen gaat dat proces gepaard met veel wind. Buiten voelt het dan ook aan of het zo’n 15 graden vriest. Echt brrrr weer dus. Om 7 uur liepen de ‘werkelijke’ temperaturen uiteen van circa -3 graden in het Waddengebied tot -7 in het midden en oosten en noordoosten van het land en het kwik is nog dalende. De oostnoordoostenwind was in het Waddengebied op z’n sterkst. Daar waait het stormachtig.
De snijdend koude wind laat vandaag niet af: boven land waait het vrij krachtig tot krachtig, aan de kust en op het IJsselmeer hard en in het Waddengebied stormachtig, windkracht 8. Verder verloopt de ochtend in een groot deel van het land vrij zonnig (eerst nog bewolking in het zuiden en het noordelijk kustgebied), vanmiddag dringen de vochtvelden van een over het Alpengebied naar het noordoosten (en later noorden) trekkende randstoring, tot onze streken door. Dat betekent meer bewolking en in de loop van de middag en avond gaat het in het zuiden en zuidoosten sneeuwen. Het noorden blijft waarschijnlijk nog sneeuwvrij. De middagtemperatuur komt niet boven -5 graden.
Qua maximumtemperatuur wordt het in De Bilt de koudste start van de meteorologische winter. Het dag(datum)record voor 1 december bedraagt namelijk -2,9º in 1940: aan het begin van de afgelopen nacht was het -3,7º en daarna is de temperatuur alleen maar gaan zakken. De vraag rijst of het begin december (tot de 6de) overdag wel eens kouder is geweest. Het antwoord daarop is ja: op 5 december 1902 was het in De Bilt midden op de dag iets beneden -8 graden en aan de kust stond een krachtige oostenwind. Elders in het land springt vooral 4 december 1925 in het oog. Om 14 uur meldde Groningen -11,8º. Er stond toen echter nauwelijks wind. De gegevens werden mij toegezonden door Ad Vermaas uit Hoogeveen.
De komende nacht verloopt bewolkt met op veel plaatsen sneeuw: met name in het midden en zuiden van het land. De temperatuur zakt naar -8 graden maar de wind begint langzaam af te nemen. Donderdag blijft het bewolkt met hier en daar lichte sneeuw en in het noordelijk kustgebied drijven later sneeuwbuien van de Noordzee binnen. De wind wordt in de loop van de dag zwak uit uiteenlopende richtingen en de middagtemperaturen lopen uiteen van rond 0 graden op de Waddeneilanden tot -6 in het zuiden en midden van het land.
Vrijdag en zaterdag duurt het winterse voort, vanaf zondag komen de maxima enkele graden boven nul en neemt de kans op regen toe.
@JV
Even een update over Midden-Limburg:
Het is momenteel onbewolkt en als straks de zon opkomt dan zal het er fijner uitzien dan wat het is.
De temperatuur is op het moment -6C en het waait toch wel redelijk (windkracht 3 ongeveer).
Dus de windchill zal veel lager liggen dan die -6 graden.
De wegen zijn hier nu wel vrij (ik het asvalt gewoon zien) en de auto's rijden langs met een normale snelheid.
Af en toe zelfs nog wat snelheidsduivels erbij die te hard rijden.
En als ik weer.nl moet geloven dan krijg ik hier helemaal geen sneeuw.
Maar jullie mogen die sneeuw van mij wel hebben hoor
Sneeuw is leuk als het niet op de weg ligt
Hoorde vanochtend op het nieuws (radio 2, weet niet wie daar de verwachtingen verzorgt) dat er vanavond in het zuiden 'misschien een beetje' sneeuw zal vallen....
Daar werd ik even minder blij van
Mijn eerste post! Vanmorgen stond ik op en kreeg ik heimwee. Heimwee naar Chicago, waar ik een aantal jaar heb gewoont. Ik trok de gordijnen open en zag een heldere sterrenlucht, diep donkerblauw met lichtere kleuren naar de horizon. Toen ik later buiten kwam sneed de droge koude wind in mijn gezicht, ik was gelijk klaarwakker. Dit is zoals een winter hoort te zijn, de winter moet een beetje pijn doen! Die warme winterjas moet langs de naadjes net genoeg kou doorlaten dat je voelt dat je buiten bent, dat je voelt dat je leeft! Loop eens een blokje om, ipv meteen in de auto te stappen. Adem de kou in en laat je oren gloeien. Heerlijk!
Door mijn heimwee, aangezet door het koude weer, is mijn interesse voor het weer aangewakkerd! | Gewijzigd: 1 december 2010, 08:29 uur, door Reutel
Hoorde vanochtend op het nieuws (radio 2, weet niet wie daar de verwachtingen verzorgt) dat er vanavond in het zuiden 'misschien een beetje' sneeuw zal vallen....
Daar werd ik even minder blij van
Accuum neerslag van nu tot en met morgenavond....