Want als je kijkt op de cumulatieve radar, dan zou er gisteren amper neerslag zijn gevallen en toch heeft bijna het hele land 3cm gehad.
Ik denk dat wij wel wat krijgen en ik voorspel dat het rond half5 morgenmiddag in Limburg zal losbarsten en het rond 19:00 bijna in het westen van Nederland is.
Gaat wel goedkomen, ik denk dat morgen een groot deel van het land wel wat zal krijgen aldus die laatste wrf kaartjes, en wij zeker!
Dan lijkt het op de WRF-kaarten zo dat er flink wat kan gaan vallen, aangezien er een groot stuk lichtblauw over Nederland komt, en het lijkt ook zeer lang te gaan duren.
Wat ik dan niet snap hé, is dat sommige (de meeste eigenlijk) weerstations zo voorzichtig zijn met hun voorspellingen. Het blijkt haast altijd erger uit te pakken dan dat het is. Op een aantal plaatsen ook minder erg, maar waarom maken ze hun weerberichten niet wat specifieker? Het KNMI dumpt altijd een paar regels op papier, zwaar algemeen en daar moeten we het maar mee doen. Waarom niet even de verschillen tussen het zuiden/noorden, midden, westen/oosten melden. Dan maar even een 5regels langere tekst, daar worden ze toch voor betaald?
Ziet er veel belovend uit
Woensdag overdag neemt van het zuidoosten uit de bewolking toe en in de loop van de middag gaat het in het zuiden en zuidoosten licht sneeuwen. De sneeuw breidt zich langzaam noordwestwaarts uit en in het westen en noorden blijft het waarschijnlijk tot in de avond droog. De maximumtemperatuur ligt rond -5 graden. Omdat de wind flink blijft doorstaan, blijft het ook overdag zeer koud aanvoelen, de gevoelstemperatuur ligt rond -15 graden. De noordoostenwind is (vrij) krachtig, 5 a 6 Bft, in het Waddengebied en op het IJsselmeer hard, 7, in het westelijk Waddengebied mogelijk stormachtig 8 Bft.
Uitgifte: 30/11/2010 22.10 uur LT
| Gewijzigd: 30 november 2010, 23:00 uur, door Verwijderde_gebruiker_04
Wat ik dan niet snap hé, is dat sommige (de meeste eigenlijk) weerstations zo voorzichtig zijn met hun voorspellingen. Het blijkt haast altijd erger uit te pakken dan dat het is. Op een aantal plaatsen ook minder erg, maar waarom maken ze hun weerberichten niet wat specifieker? Het KNMI dumpt altijd een paar regels op papier, zwaar algemeen en daar moeten we het maar mee doen. Waarom niet even de verschillen tussen het zuiden/noorden, midden, westen/oosten melden. Dan maar even een 5regels langere tekst, daar worden ze toch voor betaald?
Dat vraag ik me nou ook wel eens af.
Hier praat men over veel sneeuw en het knmi doet er luchtig over.
Net als met onweer altijd...
Koud water zal best naar beneden zakken, maar er vindt in water (in tegenstelling tot lucht!) vrij makkelijk menging plaats, dat temperaturen zich redelijk snel vereffenen en dit effect nauwlijks een rol speelt (een plas water heeft meestal een vrij egale temperatuur)
Lots
Water blijft zeer goed in lagen liggen zolang de kou onderin zit,op grotere vaarten en rivieren is bodemijs niet ongewoon na een lange vorstperiode.
Een ijsvloer wordt van onderaf door confectie aangevreten tot al het water er onder bevroren is.
De luchttemperatuur en de temperatuur van het water er onder zijn dus de belangrijkste factoren in combinatie met de groeiende warmteweerstand van de dikker wordende ijslaag.
ff on topic: Sneeuwval is altijd heel moeilijk te voorspellen, het hoe, wat, waar en wanneer en hoeveel is eigenlijk vaak nowcasten. Globale inschattingen kunnen wel vaak redelijk goed worden gegeven.
Trouwens, weet iemand misschien waarom dit eigenlijk zo is, dat sneeuw zo lastig te voorspellen is tov regen?
thx alvast
Maar als ik dan die kaartjes hier zie, krijgen wij duidelijk ook wel wat sneeuw. Zo apart blijf ik het vinden...
Woensdag overdag neemt van het zuidoosten uit de bewolking toe en in de loop van de middag gaat het in het zuiden en zuidoosten licht sneeuwen. De sneeuw breidt zich langzaam noordwestwaarts uit en in het westen en noorden blijft het waarschijnlijk tot in de avond droog. De maximumtemperatuur ligt rond -5 graden. Omdat de wind flink blijft doorstaan, blijft het ook overdag zeer koud aanvoelen, de gevoelstemperatuur ligt rond -15 graden. De noordoostenwind is (vrij) krachtig, 5 a 6 Bft, in het Waddengebied en op het IJsselmeer hard, 7, in het westelijk Waddengebied mogelijk stormachtig 8 Bft.
Uitgifte: 30/11/2010 22.10 uur LT
Nice...