Allereerst bedankt voor alle complimenten.De vragen die gesteld worden op welke wijze en met welke
apparatuur ik deze foto had gemaakt zal ik in het kort proberen toe te lichten,zoals al gemeld ik maak voornamelijk
foto’s van de ‘’maan en weer wolkenformaties’’ het hemellichaam de maan heeft mijn van kinds af aan al geboeid.
Deze opname is gemaakt met een 100 mm / f900 refractortelescoop een lenzenkijker op statief met volgen op de
2 beweegbare assen d.w.z er zitten 2 servo’s motoren op deze heb ik er zelf opgebouwd ,draaien met een gelijke snelheid
mee als de rotatie van de aarde zodat de maan dan stil in je oculair beeld blijft staan .De camera die ik gebruik zit verbonden
aan een laptop het is een hele simpele omgebouwde oude Philips ToUcam Pro (PCVC740K uit 1990 van een paar tientjes van
Marktplaats.daarmee maak ik eerst een filmpje van de maanlocatie waarvan ik een foto wil bv met 10/15 frames pers sec zo verzamel je al snel ik ca 1000/1500 frames totaal.
Deze worden dan in een beeldbewerkingprogramma zoals Registax gedaan en per frame automatisch gestack op conrast en scherpte kort gezegd worden alle Frames geselecteerd en de slechte frames worden er uitgevist enkel de goede blijven alleen over en daaruit
ontstaat dan uiteindelijk een zeer scherpe Foto .Het filmen met een webcam is de beste manier voor Astrofotografie omdat er meestal in ons onvriendelijke astro klimaatje nogal veel luchtonrust aanwezig is kun je met een enkele opname niet het optimale resultaat behalen t.o.v 1000 /1500 frames met een webcam ,de aanschafkosten kun je zo dan ook laag houden want echte astrocamera’s kosten erg veel en het is maar een hobby maar wel een hele leuke..:)
Groetjes Mart
ja is ook leuk met weinig middelen kun je al hele mooie plaatjes maken. vraagje ik heb nog oude foto's liggen van wolken formaties die ik niet ken mag je die hier gewoon posten en of is daar een aparte plek voor?
mvg, Mart
mvg, Mart
ik denk het wel want het is een weerfotografie discussietopic