Met de complexe situatie van volgende week met al die laagjes gaat 3 dagen niet eens lukken
Nowcasting is, net als afgelopen week het toverwoord.
:)
Sorry hoor, maar ik word steeds sceptischer over de winterverwachtingen (alle weersverwachtingen eigenlijk). Vorige week werd alles, vorst en sneeuw, al opgeschoven en sneeuw bleef uiteindelijk grotendeels uit. Nu werd afgelopen dagen overal stellig beweerd dat de kou minstens 10 dagen tot 2 week zou aanhouden, en zie nu de temp verwachtingen voor na donderdag...gewoon stijgende lijn. En eerst o zo veel sneeuw(storm) dinsdag/woensdag, dikke chaos, nu is daar het extreme ook al weer vanaf en verplaatst naar laat woensdag of donderdag...
Ik snap dat het weer grillig is en in de situaties van afgelopen week het alle kanten uitkan, maar dan moet ook niemand (ik doel absoluut niet alleen op Jan, ik doel op alle weermannen en model-interpreterenden) zo stellig als laatste week gaan lopen beweren dat het zo en zo gaat. Het komt op langer dan 2-3 dagen vantevoren namelijk vrijwel nooit op die manier uit. En dat gaat het hele jaar door zo, sneeuw of storm, onweer of hitte.
Ik ga niet tot nauwelijks meer letten op de langere termijnverwachtingen, wat eerder voorspellingen te noemen zijn. Dat creëert enkel valse hoop. Ik zie een dag of 2 vantevoren wel hoe het gaat worden, en neem verder elk kaartje en grafiekje van langer dan 3 dagen met een kilo zout.
Daar heb je wel gelijk in.
Iedereen richt zich vooral op lange termijn verwachtingen terwijl die juist onbetrouwbaar blijken te zijn.
Dat hebben we afgelopen week gezien met de verwachting voor gisteren (vrijdag) en het weekend.
Er klopt (tot nu toe) niet veel van.
Idem voor volgende week, nu ligt de aandacht al een aantal dagen op woensdag/donderdag terwijl het ook hier erg twijfelachtig is of het klopt.
Nu kun je zeggen dat weer-amateurs er gewoon een hobby van maken en dat is ook zo.
Vaak hebben de amateurs het juist bij het rechte eind (Jan!!) en zitten de professionals ernaast.
Maar van serieuze weerinstituten met meteorologen die een dik betaalde baan hebben vraag je je toch wel eens af waar ze mee bezig zijn. Veel mensen kijken en luisteren naar het weerbericht en bereiden zich hierop voor door
bijvoorbeeld een reis of evenement uit te stellen.
Als achteraf blijkt dat er niets van uitgekomen is blijft er wel een behoorlijke kater achter.
Ik kijk dus het liefst maar 2 of 3 dagen vooruit. De korte termijn laat vaak wel meer stabiliteit en betrouwbaarheid zien.
1 of 2 weken vooruitkijken lijkt leuk maar is het vaak niet.
Je wint gemakkelijker de hoofdprijs in de loterij!
Als Friesland nu in de prov Groningen lag, was die kans nog groter
-----------------------------------------------
As't nait gait zoas't moet, mot't mor zoas't gait
H2O Hotel Terschelling: Mijn werk en weerchasecentrum. Hotelkamers met fantastisch uitzicht over de wolken!
Hoe kan nu in hemelsnaam een sneeuwzone nu plots 5X zo actief worden wanneer ze België is gepasseerd ....
Sneeuw zone trek volgens de kaarten van zuid naar noord, eerst met lichte sneeuw in België en dan plots als ze boven Nederland hangt wordt ze 5X (misschien overdreven) zo actief :s
Snap hier echt niks van
Hoe kan nu in hemelsnaam een sneeuwzone nu plots 5X zo actief worden wanneer ze België is gepasseerd ....
Sneeuw zone trek volgens de kaarten van zuid naar noord, eerst met lichte sneeuw in België en dan plots als ze boven Nederland hangt wordt ze 5X (misschien overdreven) zo actief :s
Snap hier echt niks van
Dat zal aan al die sneeuwmagneten liggen die ze hebben in Nederland
Maar alle berichten/kaarten die hier geplaatst worden zijn VERWACHTINGEN.
En zijn dus geen garantie dat ze ook uit komen. | Gewijzigd: 27 november 2010, 16:37 uur, door smarkie
Maar alle berichten/kaarten die hier geplaatst worden zijn VERWACHTINGEN.
En zijn dus geen garantie dat ze ook uit komen.
Vind voorspelling beter klinken, klinkt nog iets meer Jomanda-achtig...
Gewoon genieten van wat mogelijk is in de toekomst en hoe dan ook genieten van het weer wat het vandaag is, dan kan het nooit fout gaan...
H2O Hotel Terschelling: Mijn werk en weerchasecentrum. Hotelkamers met fantastisch uitzicht over de wolken!
Op weerplaza voorspellen* ze zondag 05 December 15cm sneeuw voor Gent ^^
Laat me niet lachen die mannen zijn weer bezig met de mensen valse hoop te geven en weer iedereen aan het opfokken om dan uiteindelijk te beseffen dat zoiets niet kan :s
Moest het toevallig wel uitkomen 1% kans zou het wel grappig zijn iedereen te laat voor het examen wiskunde op maandag
Edit: * ik zal het maar nowcasten noemen
Moet jij niet in bed liggen Jan ????
Beterschap met de griep.
Ciao Johann
vandaar dat ze zeggen dat t weer grillig is en moeilijk te voorspellen.Pin je zelf er dan ook niet zoveel op.
De kaarten lagen er prachtig voor helaas dat t veranderd,maar hoe t 180 graden verandert kan t ook weer 180 graden de andere kant op veranderen.
De winter is nog jong,chill,we krijgen onze portie ng wel
Sorry hoor, maar ik word steeds sceptischer over de winterverwachtingen (alle weersverwachtingen eigenlijk). Vorige week werd alles, vorst en sneeuw, al opgeschoven en sneeuw bleef uiteindelijk grotendeels uit. Nu werd afgelopen dagen overal stellig beweerd dat de kou minstens 10 dagen tot 2 week zou aanhouden, en zie nu de temp verwachtingen voor na donderdag...gewoon stijgende lijn. En eerst o zo veel sneeuw(storm) dinsdag/woensdag, dikke chaos, nu is daar het extreme ook al weer vanaf en verplaatst naar laat woensdag of donderdag...
Ik snap dat het weer grillig is en in de situaties van afgelopen week het alle kanten uitkan, maar dan moet ook niemand (ik doel absoluut niet alleen op Jan, ik doel op alle weermannen en model-interpreterenden) zo stellig als laatste week gaan lopen beweren dat het zo en zo gaat. Het komt op langer dan 2-3 dagen vantevoren namelijk vrijwel nooit op die manier uit. En dat gaat het hele jaar door zo, sneeuw of storm, onweer of hitte.
Ik ga niet tot nauwelijks meer letten op de langere termijnverwachtingen, wat eerder voorspellingen te noemen zijn. Dat creëert enkel valse hoop. Ik zie een dag of 2 vantevoren wel hoe het gaat worden, en neem verder elk kaartje en grafiekje van langer dan 3 dagen met een kilo zout.
Ik kan alleen maar zeggen dat ik het er mee eens ben. Ik ben er van de zomer al mee gestopt om mensen op mijn werk en omgeving te vertellen wat er aan komt. In alle gevallen stond ik achteraf compleet voor l.l.
Net als de sneeuw die er nu zou moeten zijn, alle kranten hadden het er over, we konden in het weekend schaatsen of een hoop sneeuw. Ik was vanochtend op een winkelcentrum en hoorde een verkoper zeggen dat hij alle slees en schaatsen uit zijn voorraad deze week had verkocht.
Laten de weermannen en media gewoon per dag de verwachtingen doen of hoogstens 2 want op deze manier doorgaan creëer je een hoop boosheid en wordt er meer er meer lacherig gedaan, lees maar op diverse forums en luister de mensen op straat. Uiteindelijk wordt er niets meer geloofd. | Gewijzigd: 27 november 2010, 16:49 uur, door albundy
Op weerplaza voorspellen* ze zondag 05 December 15cm sneeuw voor Gent ^^
Laat me niet lachen die mannen zijn weer bezig met de mensen valse hoop te geven en weer iedereen aan het opfokken om dan uiteindelijk te beseffen dat zoiets niet kan :s
Moest het toevallig wel uitkomen 1% kans zou het wel grappig zijn iedereen te laat voor het examen wiskunde op maandag
Edit: * ik zal het maar nowcasten noemen
Zou echter heel goed kunnen, uitgaande van EC-MOS voor begin volgende week dan kan er in de periode van maandag tot en met woensdag op uitgebreide schaal sneeuw gaan vallen over Belgie en vooral ook zuid en midden Nederland. Lokaal berekend het model 10 tot 20 cm sneeuw. (hope).
Ciao Johann