Even een update: in hoogland is het helder en volgens mijn thermometer net -3 kan er ff een paar graden naast zitten(is nogal oude thermometer)
hopelijk van de week nog sneeuw
en weltruste aan de rest ik gaat maar ff pitten | Gewijzigd: 27 november 2010, 02:18 uur, door edwin0809
Zou toch wel weer mooi zijn zo'n wit landschapje.
En rocco, was koud he in het stadion, gelukkige hebben we het warmer gekregen door de drie punten.
ON topic, voelt erg koud aan en mijn temperatuurmeter gaf zojuist -6.8 aan!!! Wel nadat de mist pas verdwenen pas, een uur lang erg dichte mist waarbij de tribune aan de overkant met veel moeite pas gezien kon worden, zag er spectaculair uit!!
zelfs de beerneburg uit de kroeg kan me niet meer warm houden..
oant Moarn.............
inderdaad net terug in LWD en toch wel frisjes buiten
Boven Spitsbergen bevindt zich een buitengewoon sterk hogedrukgebied. Op het eiland Edgeøya stond de barometer kort na middernacht op 1049 hPa. Een uitloper van de luchtdrukgigant strekt zich uit tussen IJsland en Groenland door naar het midden van de Oceaan. Aan de oostzijde van de krachtige hogedrukzone stromen arctische luchtmassa’s over IJsland. Reykjavik rapporteerde om 3 uur lokale tijd -7,2º. Aan de westzijde leven zachte luchtmassa’s zich uit. Niet in de laatste plaats onder invloed van een stormachtige föhn komen in het zuidwesten van Groenland zelfs temperaturen tot ver boven 10 graden voor. In Paamiut (het vroegere Frederikshaab) was het om 3 uur 15,1º.
In met name Noord-Noorwegen heeft het de afgelopen nacht lokaal 35 graden gevroren (vrijdagmiddag in het Finse Kevo niet warmer dan -31,5º), in het noordoosten van Siberië daalde Ojmjakon af tot beneden -50 graden: de thermometer wees daar de afgelopen nacht -51,8º aan.
Bij ons heeft het de afgelopen nacht in het noordoosten lokaal matig gevroren. Twenthe ging onderuit naar -6,8, Eelde zowaar -8,3º. In het westen en zuidwesten heeft het niet of nauwelijks gevroren. Dat had te maken met een kleverige storing boven het zuiden van de Noordzee. In het kustgebied is plaatselijk (smeltende) sneeuw gevallen, in westelijk Brabant viel vanochtend eveneens wat lichte sneeuw.
De neerslagkansen langs de westkust en in het zuidwesten houden vandaag nog aan. Elders (met name in het zuiden) kan lokaal wat lichte (mot)sneeuw vallen maar in de loop van de dag schijnt hier en daar ook de zon even. De aanvriezende mist in het noordoosten gaat waarschijnlijk verdwijnen. De middagtemperatuur komt uit op 2 graden: mocht ergens mist blijven hangen dan kan het daar kouder zijn. De wind is zwak tot matig uit richtingen tussen zuid en oost.
De komende 24 uur trekt de storing boven het zuiden van de Noordzee in zuidwestelijke richting weg. Daardoor nemen de neerslagkansen af. Ook de lage bewolking is grotendeels aan oplossing onderhevig. Zondag lijkt daardoor een vrij zonnige dag te zullen worden. De vorst is in de nacht meest licht, lokaal matig. Zondagmiddag wordt het circa +1 graad. De wind waait matig uit het oosten tot noordoosten.
Volgende week transporteren oost- tot noordoostenwinden koude continentale lucht naar ons land. Daarin vriest het in de nacht en ochtend licht tot matig, in de middag is het veelal net iets onder nul. Verder kans op sneeuw maar het is nog altijd onzeker of het woensdag tot grootschalige sneeuwval gaat komen. Wel wordt op de 1ste dag van de meteorologische winter veel wind verwacht.
jan visser
Volgens de divese radars zouden wij nu toch wel sneeuw moeten krijgen, maar er gebeurt niks.
Mijn eerste bericht zou er 1 met sneeuw moeten zijn en...........
Ja hoor
Hier Westelbeers 10 km onder Oirschot rond 0 graden.
Mix sneeuw/lichte hagel en zelfs een bietje onderkoelde regen..........
Marcel.