En Zuidwesten?
Ik kan mij iets van vorig jaar herinneren. Zeg me als ik het niet goed heb ging het vorig jaar ook ongeveer zo en uiteindelijk viel hier in het NO veel sneeuw
Ik ben echt benieuwd! nog een uurtje.
Zal deze pluim enigzins uitsluitsel geven Jan?
:)
hier verdwijnen de sneeuwbuien niet want de buiencluster blijft ook boven de Belgische kust slepen
Das echt niet verkeerd voor het ijs!!
( Maar heb liever sneeuw )
En wie weet worden we morgen wakker in een witte wereld!
ik hoop het heeeel erg met je mee, eerst over het midden, en zo naar het noorden,,, en niet inzakken met die hap
Dat zegt ook wel wat.
:)
Puur eigenbelang denk ik
Nu alles er op wijst dat er toch het een en ander gaat gebeuren volgende week, wil hij straks niet de enige zijn die het als "hier en daar een klein buitje" heeft bestempeld.
Winter is in het land, en blijft voorlopig.....
De afgelopen 24 uur is dan de winter is ons land binnen getreden. Afgelopen nacht de eerste droge sneeuw, in onder meer Groningen en Zuid Limburg, en station Twente meldde matige vorst.
En is de winter eenmaal hier, dan beginnen op weerfora onmiddellijk de twisten tussen de zgn realisten en virtuele dromers. Tussen degenen die het op een prikje houden, en degenen die het woord historisch in de mond nemen.
We zullen gaan zien waar dit eindigt, feit is dat we een volle winterweek tegemoet gaan. Onder het patroon dat we nog goed kennen van vorige winter: dus blokkerende hogedruk ten westen, en aan zijn oostflank een groot gebied met koude onstabiele lucht dat via Scandinavie zuidwaarts uitstroomt tot bijna het gehele westelijke en centrale gedeelte van het Europese continent.
Daarom vaak een patroon waarin lagedruk de regie voert. Zo als op dit moment, ondanks hogedruk ten noordoosten heeft zich op de Noordzee een laag gevormd, dat het komend etmaal vooral in de westelijke kustprovincies sneeuw(buien) zal brengen. Elders komen meer opklaringen voor en blijft het meest droog, met regionaal matige vorst.
Morgen eerst nog wat sneeuw in het westen, daarna zoals elders droog met zonnige perioden. Maxima gemiddeld rond het vriespunt.
Zondag en maandag/dinsdag, met hogedruk ten noorden en lagedruk ten zuiden in een oostelijke aanvoer meest droog en dezelfde temperaturen.
Tegen midden volgende week trekt een nieuwe lagedruk kern vanuit het zuidwesten van Europa, in noordoostelijke richting naar een positie uiteindelijk ergens ten noordoosten van ons land. Zorgt voor een toename van de kans op sneeuw, tijdelijk veel wind en vooral (gevoelsmatige) toename van de kou. Overdag blijven de temperaturen enkele graden onder het vriespunt en in de nacht en ochtend algemene matige vorst.
Daarna, eind volgende week en Sint weekend, in een noordoostelijke aanvoer stroomt dan nog koudere (continentaal arctische) lucht in, samen met een -tijdelijke- stabilisering door hogedruk kern nabij, een droger weerbeeld en aanhoudend zeer koud, met tot strenge vorst in de nacht en ochtend.
Ook de nog verdere termijn laat in algemene zin het heersende beeld ongewijzigd. Hogedruk blijft meestentijds ten westen dominant, Scandinavie en het continent blijven gevoelig voor -koude- lagdruk.
Daarom, ondanks dat de scherpste kantjes van de kou af zullen gaan, handhaving van het periodiek wisselvallige en te koude weerbeeld.
Mvg, Ronald de Wildt
Had namelijk vanmiddag met mijn mentor toen we aan het zagen waren een weddenschap afgelegd dat als hij woensdagochtend zijn gordijnen op zal doen hij naar een witte wereld staart. Als ik win krijg ik een gehaktbal met sate-saus en als ik verlies (dus geen sneeuw) moet ik hem een geven.
Top dagen dit jaar 2012 ;
20 + 21 Mei
Top dagen vorig jaar 2011 ;
28 April, 10/11Mei, 28 Juni, 26 Augustus en 10/11 September