Ik vermoed dat we dit weekend in aanloop naar volgende week op enkele plekken al te maken krijgen met kleine witte laagjes. Het wordt namelijk steeds kouder en plaatselijk blijft het bij kleine buitjes. Op plaatsen waar de sneeuw is blijven liggen kunnen dit weekend al mogelijk temperaturen gehaald worden van -10 graden (bij wegvallen van wind en bij opklaringen en een witte ondergrond (Noord-Groningen wss).
Vanaf maandag steekt de wind op en komt de temperatuur enkel dicht aan de kust nog boven de nul graden uit hier en daar zal dan ook natte sneeuw vallen. Vanaf dinsdag komen de temps in het hele land lekker onder nul terrecht ook overdag.
In de loop van de dinsdagmorgen komen er vanuit het zuiden winterse buien van betekenis ons land binnen drijven. Het probleem is echter dat deze buien meekomen met een relatief zachte lucht temperatuur waardoor er vooral in de zuidelijke helft van het land de kans bestaat dat er veel hagel en natte sneeuw gaat vallen terwijl de noordelijke helft van het land vanaf de middag kans maakt op droge sneeuw.
In combinatie met de flinke wind (6 a 7 bft) lijkt het erop dat er vooral op plaatsen waar droge sneeuw zal vallen last/pret zal zijn van stuifsneeuw. Aan de kust waar de wind wat krachtiger zal zijn kunnen in buien sneeuwstormpjes ontstaan.
Ook woensdag lijkt een voortzetting van de dinsdag te worden waarbij het sneeuwdek boven de rivieren op kan lopen tot 20 cm. Ook daaronder gelegen gebieden zullen hun graantje meepikken want er valt veel neerslag het is alleen de vraag in hoeverre de zachte depressie de luchttemperatuur zal beinvloeden.
Donderdag lijkt het droger te worden en bij opklaringen kan het snachts op plaatsen waar sneeuw ligt (wellicht op de meeste plaatsen) flink gaan vriezen.
Er zijn pluimen en kaarten die duiden op een dooiaanval na sinterklaas, maar er zijn ook signalen die duiden op een voortzetting van het winterweer. Voor de schaatsliefhebbers zou het mooi zijn als de sneeuw op het ijs wegdooit en daarna mooi gladjes kan opvriezen. Het is echter nog zo ver weg dat er over de periode na sinterklaas GEEN zinnige uitspraken gedaan kunnen worden. Zo moet ik bovenstaand bericht ook nuanceren, de verwachtingen van sneeuw zijn in het verleden zeer lastig en foutief gebleken, dat kan ook nu weer gebeuren. Mijn devies, bereid je voor op de winter maar verwacht herfst zodat iedere graad onder nul en iedere vlok sneeuw je enthousiast kan maken. | Gewijzigd: 25 november 2010, 14:47 uur, door santona
Voor mijn woonplaats is de sneeuwverwachting dit jaar uitgekomen 25 NOV 2010 (de eerste sneeuwval) | Gewijzigd: 25 november 2010, 14:53 uur, door Verwijderde_gebruiker_04
Ook later in het rest van het land zal de wind uit O-NO gaan waaien.
| Gewijzigd: 25 november 2010, 14:54 uur, door H. Kootstra
Als je de trekrichting volgt, zou ik zeggen tussen de gele en groene lijn in.
Maar die buien werden wel verondersteld uit te sterven...
Maar inmiddels toch wat gemiezer hier met af en toe een natte flats bij zo'n 3.7°C.
Ik zit daar ook al een paar uur naar te kijken, het komt steeds korter bij, maar ik denk dat het meeste voor de Ardennen zal zijn, en by the way, het zal voornamelijk regen zijn hier.
jha maar die buien erachter misschien voor vanavond, dus zou wel goede timing zijn he? hopelijk sterven ze niet uit. | Gewijzigd: 25 november 2010, 15:00 uur, door df310
Ik kon de natte sneeuw niet vinden hoor
Nu ben ik vandaag ziek thuis en kijk ik het hele internet af opzoek naar de laaste nieuwtjes. Nu heb ik niet zoveel verstand van weer kaarten lezen als de meeste hier. Alleen nu zegt de KNMI site dat het vandaag in het midden van het land droog blijft en vannacht afkoeld naar -3 maar op de laatste NOS journaals zegt men dat het 1 graden blijft en gaat regen/sneeuwen. Nu zie ik op buienradar ook niet echt veel aankomen. Wat is volgens jullie de betrouwbaarste site? Hou zelf echt van veel sneeuw al heb ik vorig jaar wel de zijweg die nooit geveegd word 6x schoon moeten maken omdat de auto van mijn ma er niet door kwam.
Woon in Tiel.
Verstuurd vanaf mijn iPhone.
welkom!
waar, hoeveel en wanneer er sneeuw valt is ontzettend moeilijk te voorspellen, en op langere termijn(aantal dagen)zelfs onmogelijk. er kan wel een indicatie gegeven worden, maar die kan ook elk moment weer veranderen.
In de huidige situatie is het gewoon afwachten.
Klopt, de timing is ook het gene waarop ik ook mijn hoop op baseer. Maar de temperatuur wil niet meewerken, er staat nauwelijks wind, dus ook al zijn de bovenste luchtlagen kouder aan het worden, het mengt niet.
anders 2.4 graden hier net nog 2.6 hopelijk koelt het af in die bui die nu aankomt die gaat steeds meer oostelijk richting ons.
Hehe, kortom, we pakken de winterverwachting van weeronline wel Het kan koud worden maar ook wat te warm en er gaat neerslag vallen in de vorm van regen of sneeuw