De kans dat het door gaat is erg groot, in alle modellen staat het wel aangegeven. Maar de positie is nog niet bepalend, wat betreft de wind waar ik eerder over schreef is helemaal weg. Nu nog maar 54 km/u maximaal
Alleen per 24 uur lijkt mogelijk | Gewijzigd: 25 november 2010, 08:27 uur, door Verwijderde_gebruiker_04
Modelbeoordeling en onzekerheden
In de meerdaagse periode zien we een goede consistentie in de pluim. Grootse neerslagkansen na het weekend, al zien we dit niet terug in de (statische) meerdaagse tabel. Ook in de clusters weinig spreiding. Woensdag zou het met oost 5 bft en -5 gr. wel eens een gevoelstemperatuur van -14 gr. kunnen opleveren. Betreffende het in de synopsis genoemde cyclonaliteits-centrum, dit systeem zal zich conceptueel gezien naar alle waarschijnlijkheid manifesteren als een CAD welke ontstaat uit oude barocliene restanten. De opeenvolgende runs laten de (winterse) neerslagactiviteit behorend bij dit systeem tevens west van ons land over de Noordzee naar het zuiden trekken. Koers van dit systeem blijft wel een aandachtspunt, gezien het feit dat de voorspelbaarheid van deze systemen, met een tamelijk hoog convectief karakter, vaak laag is.
In de EPS periode zal de koers en treksnelheid van de lagedrukgebieden zuid van ons land bepalend zijn voor de neerslagsoort en de hoeveelheden in ons aandachtsgebied. Dit verklaard voor een groot deel de toenemend onzekerheden. Momenteel berekent de operationele run nog steeds een laag dat vanuit de golf van Genua op zondag noordoostwaarts trekt en zuidoost van Nederland naar de Oostzee trekt. In een dergelijke synoptische constructie wordt voor het laag uit met een sterk aantrekkende oostelijke grondstroming koude continentale lucht aangevoerd en kan een uitgebreid opglijdingsproces voor flink wat winterse neerslag zorgen. Alles valt of staat wel bij de koers van het laag en dat is op deze termijn nog onzeker.
In het noorden van Europees Rusland regeert nu de winter. In Archangelsk aan de Witte Zee was het vanochtend vroeg -18,7, in Moermansk -22,4 en in Vorkuta zowaar -35,5º. Ondertussen is het in Moskou, waar het de afgelopen dagen een beetje begon te vriezen (maandag en dinsdag -4,4º), weer milder geworden. De thermometer wees vanochtend vroeg 4,7º aan en het regende. De verzachting hing samen met de komst van een nieuwe actieve depressie. Het Baltische lagedrukgebied veroorzaakt ondertussen nog steeds veel sneeuw en wind in het zuiden van Zweden en Finland. Op de luchthaven van Helsinki lag vanochtend maar liefst 32 centimeter en het vroor 7,8º. In Noord-Scandinavië vriest het in een rustige atmosfeer plaatselijk circa 35 graden: Gielas, Zweden rapporteerde -35,6º.
Bron Jan Visser
Best spannend allemaal. Enige touw wat hier aan vast te knopen is.......is dat je er geen touw aan vast kunt knopen .
Net wat ''dfromdwgn'' zegt; dan maar voor goed ijs
maar satrep zegt van niet
kan nog.... maar niet voor ons landje (zoals nu verwacht) of er moeten veranderingen in de stromingen (door nieuwe luchtdrukontwikkelingen) ontstaan | Gewijzigd: 25 november 2010, 08:56 uur, door Verwijderde_gebruiker_04
Nou laat maar komen dan!!:) Kan iemand daar even een hogedrukgebied ontwikkelen!:)
er is een weerswaarschuwing voor haarlem ivm sneeuw
maar hoeveel en of het echt valt is maar de vraag
Het koudste weer tot nu toe van het seizoen zal voor een groot deel van Noord en West-Europa tot minstens volgende week aan gaan houden. De temperaturen in Duitsland, Benelux, Frankrijk, Groot-Brittannië en Scandinavië zullen beneden normaal gaan uitkomen. De gemiddelde temperatuur over die landen ligt tussen de -6 en de -12 graden Celsius.
Sneeuw zal er gaan vallen, lokaal kan het zelfs zwaar gaan sneeuwen, zoals de Pyreneeën, Zuidelijke en oostelijke deel van Scandinavië en het Britse Archipel. De impact van het barre weer zal veel hinder gaan opleveren op wegen en snelwegen, maar ook het vliegverkeer kan flinke vertraging oplopen en zelfs kunnen er vluchten worden geschrapt door sneeuw of gladde oppervlakken. Slecht zich door het gevolg van zware sneeuwval kan ook leiden tot vertraging of in het ergste geval geschrapt worden. De luchthavens die er rekening mee moeten houden zijn Londen, Manchester, Parijs, Amsterdam en Frankfurt.
©onweer-online