Waar wij al twee dagen over berichten, lijkt nu eindelijk opgepakt te zijn door andere meteorologen. GFS (Amerikaans model) komt voor dinsdagavond en woensdag met een doomscenario voor Nederland en België. De "storm"-depressie die vanuit Spanje nadert, zal voor de nodige overlast kunnen zorgen en trekt ten westen van ons land. Niet alleen de sneeuw zal voor grote overlast zorgen, bij die depressie zit ook behoorlijk wat wind. Momenteel berekend GFS windstoten tot en met 105 kilometer per uur. Echter weten we uit het verleden dat het Amerikaans model de windstoten te hoog inschat en daarom houdt ik het voorlopig bij 90 kilometer per uur. Dat is nog fors en zeker in combinatie met sneeuw, want dan kunnen we sneeuwjacht verwachten. Sneeuwjacht komt meestal voor bij een krachtige tot harde wind, windkracht 6 of 7. Tijdens deze sneeuwval kan het zicht gemakkelijk onder de 150 meter komen. De stuifsneeuw, die bij temperaturen onder nul in kieren en gaten doordringt, leidt tot grote overlast. Ook sneeuwduinen kunnen dan voor gaan komen, maar dat is meer voor het noorden van het land. Hieronder ziet u (de ergste) kaart van het model GFS, om het bericht overzichtelijker te maken.
Mogelijke windstoten die door GFS te hoog worden aangegeven
De sneeuw
Volgens GFS krijgen we te maken met een sneeuwdump die tot en met woensdagavond berekend wordt op zo'n kleine 28 centimeter in het midden van het land. Ook in het centrum van België en naar het westen toe kunnen ze deze hoeveelheden verwachten, maar in het westen van Nederland en het westen van België valt er iets minder. Later neemt de kans op ijzel vanuit het zuiden van het land toe. Ook dit kan voor zeer gevaarlijke situaties gaan leiden. In mijn ogen kan een weeralarm niet uitblijven als deze run van GFS uit zal komen.
Accuum sneeuw tot en met woensdagavond
Het Europees model ECMWF is echter een stuk voorzichtiger met deze voorspelling. Zij laten de depressie op woensdag 1 en donderdag 2 december aan ons voorbij gaan. Echter kan dit nog steeds resulteren in erg lage temperaturen en mogelijk veel sneeuw. In de nieuwste pluim die daarnet verschenen is, lijkt het erop alsof we helemaal geen sneeuw hoeven te verwachten. Een aantal leden van de pluim laten echter wel een mooi signaal zien voor wat betreft de neerslag. Kortom, dit is gewoon een mooie, maar vooral ook een interessante ontwikkeling die we echt op de voet moeten gaan volgen. Verder wil ik iedereen even benadrukken dat dit een schets van de GFS 12 uur run is en dat dit niet bindend is voor aanstaande dinsdag/woensdag. Mochten er interessante ontwikkelingen komen dan zal ik daar zeer zeker over gaan schrijven.
Overzicht
Alle pluimen op 1 pagina
Neerslag inclusief een mooie sneeuwradar
Temperatuuroverzicht
Ehhh mogelijk prachtige vooruitzichten he...
En ook dit jaar doet het spreekwoord weer zijn opgeld:
(Natte) sneeuw in november, dan valt Kerst in december.
Maar ik ga weer terug naar de meelees-modus, maar niet zonder iedereen te bedanken die dit tot zo'n meeleeswaardig formum te maken. | Gewijzigd: 24 november 2010, 22:47 uur, door Sikko71
Klopt en daarom staat er ook: Verder wil ik iedereen even benadrukken dat dit een schets van de GFS 12 uur run is en dat dit niet bindend is voor aanstaande dinsdag/woensdag. Mochten er interessante ontwikkelingen komen dan zal ik daar zeer zeker over gaan schrijven.
Ik kan echt niet wachten, ben al zo lang die pluimen en vooruitzichten aan het volgen, het wordt nu wel eens tijd | Gewijzigd: 24 november 2010, 22:48 uur, door Stealth
Maar wat een doomscenario ja zoals Jan al in z'n stukkie erover had. Zit daar niet echt op te wachten. Als er sneeuw valt oke, maar met eventuele snelheden van 70-90 km/h.... Hoe ontwricht je dan enigzins een samenleving
Want ik ga stappen (ja, wat een modelstudent hé ), en na een aantal biertjes is het wel fijn dat het niet zo glad is, hahaha.
Nee maar even zonder gein, kan ik in de regio Nijmegen sneeuw verwachten donderdagavond/nacht/vrijdagochtend?