Winterse periode, kans op ijsdagen
Een winterse drukverdeling met een blokkerend hogedrukgebied op de oceaan en lagedrukgebieden boven oost-Europa en de Middellandse Zee zorgen voor een winterinval met vorst en sneeuw vanaf woesdag. Ook volgend weekend en de eerste dagen van december blijft het koude weer met kans op ijsdagen en matige, lokaal misschien zelfs strenge vorst in de nachten doorgaan.
Donderdag en vrijdag bewolkt met enkele opklaringen en kans op (natte) sneeuw, in de kustprovincies mogelijk nog regen. Middagtemperaturen 2-4 graden in het westen en rond het vriespunt in het oosten van het land, vooral daar ook kans op vorming van een dun sneeuwdek(je). 'S nachts bij opklaren al matige vorst mogelijk, zwakke tot matige wind uit overwegend noordoostelijke richtingen, alleen vrijdag tijdelijk kans op wind van zee. Komend weekend koud met kans op ijsdagen in het midden en oosten van het land, hier en daar nog wat sneeuw mogelijk, aan zee ook natte sneeuw. Middagtemperaturen rond of iets onder het vriespunt overdag, in de nachten overwegend matige vorst in het binnenland, als het over een sneeuwdek langer opklaart is zelfs strenge vorst (-10 of lager) niet helemaal uit te sluiten. Ook de eerste dagen van december aanhoudend koud winterweer met vorst af en toe wat sneeuw.
Weerdirect
Bij ons gaat het donderdag vriezen, vrijdag en zaterdag veroorzaakt een storing boven de Noordzee regionaal sneeuw, vooral in de kustgebieden is ook regen mogelijk. Of de sneeuwval significant zal zijn valt nu nog niet goed te zeggen. Vanaf zondag steekt een koude oost- tot noordoostenwind op en vriest het in de nacht en ochtend licht tot matig.
@ jan visser
Ik voel het niet alleen buiten, ik heb nu al ijskoude voeten en koude rillingen. Ook al heb ik genoeg aan. Teken dat er sneeuw zit aan te komen!
ik gun het jullie van harte daar.......
haha, vreemde uitspraak inderdaad
maar................... dat heb ik vaker als er veel kouder weer en sneeuw aan zit te komen, duss... misschien nog wat extra hoop
Spoedig herstel Gerard!
maar................... dat heb ik vaker als er veel kouder weer en sneeuw aan zit te komen, duss... misschien nog wat extra hoop
Ik ben ook zeer verkouden word er gek van.
heb ik ook veel als er sneeuwopkomst is.
Hier is mijn definitieve winterverwachting.
Gemiddeld verwacht ik dat de winter (iets) kouder zal verlopen dan normaal. December wordt gemiddeld flink kouder dan normaal met winterse neerslag en ijs. In januari liggen de temperaturen rond of iets onder normaal en hebben we meer droge, oostelijke stromingen en tussentijd wat winterse neerslag. In de late helft van de maand januari wordt het wisselvalliger met veel regen, ijzel en (natte) sneeuw. De maand februari verloopt zacht en wisselvallig met waarschijnlijk vaak stormachtig weer.
Het ziet er naar uit dat koning winter zich in de maand december volop zal presenteren, met veel winterse neerslag (sneeuw en ijzel). De maand zal waarschijnlijk uitkomen rond een gemiddelde temperatuur rond 1,5 à2 graden voor de Bilt (normaal is 4,0 graden in de Bilt). We zullen de winterbanden in deze maand zeker nodig hebben, dus veel overlast. Ik reken op een goede kans voor een witte Kerst en we komen, als het enigszins meezit, al voor of rond de Kerst op de schaatsen en anders voor het eind van 2010.
In het nieuwe jaar 2011 verwacht ik dat we in januari uitkomen rond of iets onder de normale waarde van 2,5 graden (de Bilt). We hebben redelijk winterweer. Een lange periode met schaatsplezier zou best eens kunnen. Ik verwacht met name in de eerste helft van deze maand vaak een oostelijke stroming met droog en koud weer. Soms onderbroken door een tijdelijke aanval van zachte lucht met winterse neerslag. Gemiddeld verwacht ik een redelijk droge maand, met de nodige vorst. Door de aanvallen met zachtere lucht en het afbrokkelde winterweer later in de maand komt deze maand rond of iets onder de gemiddelde temperatuur uit.
Eind januari en in februari komen de depressies langzij en is het uit met de winterpret. Het wordt denk ik een onstuimige en wisselvallige maand. Ik verwacht temperaturen die flink boven normaal komen te liggen; gemiddeld temperatuur rond 5 graden in de Bilt (normaal is ongeveer 3 graden). De kans op een of meerdere winterstormen lijkt in februari groot.
Piet Paulusma
Lang geleden dat ik voor het laatst op O-O ben geweest.
Nu de winter er weer aankomt kan ik als winter liefhebber niet achterblijven.
Ben benieuwd wat we dit jaar kunnen verwachten, als het weer het zelfde is als vorig jaar ben ik tevreden.
Hier in Emmen (Drenthe) vorig jaar behoorlijk wat sneeuw gehad wat enkele maanden bleef liggen door de lage temperaturen. We zullen zien wat koning winter ons zal brengen.
In iedergeval weer leuk om weer op het forum te zijn. Succes Jan met de verwachte drukte hier en iedereen veel plezier en laten we hopen dat de sneeuwmagneet dit jaar weer goed zijn best doet.
Groeten vanuit Emmen.
Volgens F.A. Stoett gaat deze zegswijze terug op het niet helemaal laten vieren van een touw. Het Groot Uitdrukkingenwoordenboek van Van Dale (2006) zegt: "De uitdrukking verwijst naar het beeld van iemand die iets zwaars aan een touw ophijst of weer laat zakken, en hierbij het touw een aantal keer om de arm heeft gewonden, om te voorkomen dat het uit zijn handen glipt." Wie een slag om de arm hield, was oorspronkelijk dus gewoon voorzichtig met het hijsen van zware spullen.
Of ook wel; onder voorbehoud!
De verkoper houd een slag om de arm wat betrefd de leverings datum.
ben ik niet met je eens...zodra t vanaf woensdag begint te vriezen zal t hier ook gaan sneeuwen..de kaarten voor noord-holland zijn zo slecht niet
En dan komt er ook nog bij, onverwachte dingen kunnen ook komen, want in 2004 lag er plots ook 40CM sneeuw hier, in Maart! terwijl er nieteens zoveel voorspelt was.
Het weer kan soms best onverwachts zijn, kan een goeie of een slechte betekenis hebben
Het weer kan soms best onverwachts zijn, kan een goeie of een slechte betekenis hebben
zo is dat laten we ervan uitgaan van het positieve
zijn voorspelling hier: http://www.pietsweer.nl/index.php?p=6193
De maand December word dus een leuke winterperiode, maar zodra Januari en Februari aanbreekt, word het minder.
Misschien belooft dat wat voor Maart?
Alhoewel krijgen we in Februari kans op winterstormen, en die zijn altijd mooi!
ik vertrouw overigens wel in de lange termijn voorspellingen van Piet, want afgelopen winter had hij bijna precies voorspelt, en ook de zomer had hij erg goed voorspelt! | Gewijzigd: 22 november 2010, 13:16 uur, door joshoon