woensdag koude continentaal polaire lucht ons land. Belangrijkste
aandachtspunt voor de middellange termijn is de koers en activiteit van
de storing op vrijdag en het daarop volgende weekeinde. De grote vraag
is of de storing vrijdag met significante sneeuwval gepaard gaat. Aan de
zuidflank van de storing stroomt relatief zachte lucht over ons land. We
zien in 40-50% van de Leden minimaal 1 cm sneeuw, waarbij het
onderscheid tussen kust en binnenland ogenschijnlijk niet zo groot is.
De kans op significante sneeuw is uiteraard in het oosten duidelijk
groter dan in het westen, dit zien we ook terug in het aandeel van
sneeuw in de totale neerslag, aan de kust is dit 20-40%, in het oosten
50-70%. In het weekeinde is er nog steeds grote kans op sneeuw van
betekenis. Als gevolg van het stromingspatroon met een hoogtelaag met
meerdere lagedrukkernen is de specifieke voorspelbaarheid laag, als
gevolg van kleinschalige systemen kunnen de verschillen groot zijn.
Tijdens opklaringen vriest het 's nachts licht tot matig, waar sneeuw
ligt kan het bij weinig wind streng vriezen. De kans dat de
maximumtemperatuur beneden nul blijft stijgt van ongeveer 5% op vrijdag
naar 30-70% op maandag 29 nov. Bij dit alles moet worden aangemerkt dat
in het ECMWF-Model een sneeuwlaag zich makkelijk handhaaft. Aan het
begin van de komende week zien we in een toenemend aantal Leden een laag
bij de Britse Eilanden waarmee vanaf dinsdag 30 november de kans op een
einde van het koude weer oploopt naar ongeveer 50%. De Oper Uitvoer laat
dit als eerste (dinsdag) van alle Leden gebeuren. In de rest van de
Leden handhaaft zich de invloed van van het koude hoogtelaag boven
West-Europa geflankeerd door het noordelijke hoog.
@knmi
EINDELIJK begint het een beetje te vriezen in de Russische hoofdstad Moskou. Vanochtend vroeg stond de thermometer op -2,0º en er valt nu ook sneeuw. Het is echter nog steeds relatief zacht: de laatste keer dat Moskou een ‘ondermaats’ etmaalgemiddelde noteerde was 29 oktober. Het ‘voortschrijdend’ novembergemiddelde bedraagt nu 5,7 tegen normaal -1,5º. De voorhoede van de grote kou die zich de komende dagen boven Noord-Europa doet gelden, heeft inmiddels Spitsbergen overspoeld. Op het vliegveld van Longyearbyen vriest het nu 22 graden. Bij ons koelt het vooral na woensdag sterk af.
Vandaag trekt een intensiverende depressie van de Alpen naar het oosten van Duitsland en Polen. Het neerslaggebied van het systeem laat Nederland grotendeels ongemoeid. Alleen in het zuidoosten zou wat (mot)regen kunnen vallen. Verder trekken vanaf de Noordzee enkele buien het noordelijk kustgebied binnen. Voor de rest draait het om bewolking waar zo nu en dan de zon doorheen breekt. De middagtemperatuur komt uit op circa 7 graden en de noord- tot noordoostenwind is matig en aan de kust en op het IJsselmeer vrij krachtig.
Onder invloed van een naderend hoogtelaag boven de westelijke Oostzee houden de buienkansen de komende 24 uur aan. In de nacht vallen hoofdzakelijk in de kustgebieden enkele buien, dinsdag overdag breidt de buiigheid zich landinwaarts uit. Af en toe schijnt morgen ook de zon. De minimumtemperatuur schommelt in de nacht rond 3 graden, dinsdagmiddag wordt het tussen 5 en 8 graden. De wind krimpt naar het noordwesten en is matig, aan zee en op het IJsselmeer (vrij) krachtig.
Woensdag kan er opnieuw wat regen of een bui vallen: donderdag koelt de atmosfeer sterk af en is enige sneeuw mogelijk.
@ Jan Visser
in dat geval bedankt voor de uitleg, zoals gezegd, ik ben nieuwsgierig!
Ik ga er ook gewoon vanuit dat GFS gelijk heeft
Pluim zal kouder zijn dan gisterenavond het geval was, zie hieronder de ECMWF kaarten
Hoeveel pagina's gaan er vandaag bijkomen? Ik heb vandaag niet zo veel tijd om te lezen.
Minstens 10! (hangt af van der verdere ontwikkelingen of die spannend genoeg zijn)
Ik hoop dat het nog veel kouder word
Dan heb ik wel 1 vraag: Is het stabiel, wat betreft de hogedrukgebieden enzo? of kan het zo weer allemaal in duigen vallen als er morgen een 'laag' een klein beetje verschuift??
sorry kaartlezen is niet echt iets voor mij.