20% dit, 20% dat, 60% dat, ja zit altijd de goede oplossing tussen. En later: tada zie je wel dat ik gelijk had.
Nou zeg, niet op de man spelen graag. Hij levert wel een prima stukje met goede argumenten wat het voor mij in ieder geval een stuk verduidelijkt en ook realistischer maakt. | Gewijzigd: 21 november 2010, 22:27 uur, door Tyshane
true !
maar! :
onweerfreak ziet een stijging in de pluimen die eigenlijk nog veelste veel spreiding tonen !
als ik pluimen van 2 weken erbij pak is het zo goed als het zelfde situatie als wat deze pluim heeft.
en ik val hem niet aan. ik wil alleen een eerlijke discussie aangaan waar deze topic voor gemaakt is, denk ik zo
maar het weer...tja...het kan vriezen het kan dooien en dat past perfect in deze scenario's maar zelf denk ik dat we dit jaar niet meer de 10 graden gaan halen door middel van een WC , wat aldus onweerfreak zei.
misschien is dit een scherpe winter steek maar de '' warmte '' over 2 weken neem ik niet zo sirieus !
zoals de meesten positieve pluimen NIET sirieus nemen, waarom dan WEL de negatievere? | Gewijzigd: 21 november 2010, 22:34 uur, door smoke_soldier
weather without storms is no weather at all.
20% dit, 20% dat, 60% dat, ja zit altijd de goede oplossing tussen. En later: tada zie je wel dat ik gelijk had.
Ik kijk liever kritisch naar de huidige voorspellingen, sommige hebben hier een witte bril op en zien alleen maar dat. Ben het volledig eens met onweerfreak.
Nee, dat zie ik niet. Het kan vriezen of dooien, de pluim van vandaag is identiek aan die van gisteren, waarin zowel zeer zachte als zeer koude members voorkomen. | Gewijzigd: 21 november 2010, 22:36 uur, door Onweerfreak
Help, het Day after Tomorrow-scenario is bewaarheid geworden! Alles bevriest!
(Zou toch eens wat zijn hè! ) | Gewijzigd: 21 november 2010, 23:09 uur, door Onweerfreak
Krijg je als er even een kl*te pluim binnen komt rollen...morgen is dat weer bijgedraaid
Wel in Spanje misschien, maar hier zullen we toch moeten steengrillen binnen... | Gewijzigd: 21 november 2010, 23:13 uur, door Rutte31
Heb het idee dat de avond-runs BIJNA altijd zachter uitvallen dan 's ochtends, zijn er meer die dat opvallen?
Ik kan me het winteronweer van een paar jaar geleden nog herinneren, dat was toen hier in Heerhugowaard het beste onweer van het hele jaar. Als ik me goed herinner was dat ongeveer dezelfde situatie. eerst aanvoer van diepvrieskou, gevolgd door een depressie vanuit het noorden.
Was gister ook zo en inderdaad gebeurt dat vaker, daarom niet teveel waarde hechten aan een enkele run, maar de lijn in de serie van runs een beetje proberen te zien. Een winterprik komt er, de vraag is hoe winters en hoe hrad het gaat prikken.
Inderdaad een mooi stuk geschreven Onweerfreak, misschien moet je alleen een nuancering aanbrengen wat betreft percentages. De percentages die je geeft zijn natuurlijk gebaseerd op de run die je (in mijn ogen erg goed) hebt geanalyseerd, maar houden (denk ik) geen rekening met het feit dat de inputdata wel eens onrealistisch of minder realistisch kan blijken te zijn. Dat is in mijn ondeskundige ogen (ben absoluut géén kenner) namelijk de reden voor de vaak grote afwijkingen tussen verschillende runs.
In een dynamisch systeem zoals het weer is, is de invoer van de actuele situatie altijd een momentopname die misschien de trend niet volgt. Ik vergelijk het voor mezelf altijd met bijvoorbeeld het bepalen van de windrichting, als in 99% van de gevallen de wind uit het oosten komt en in 1% door windstoten meer uit het zuidoosten, bestaat altijd de kans dat je momentopname een zuidoostenwind geeft, terwijl dit eigenlijk geen 'reele' situatie is. Hetzelfde geldt natuurlijk voor de posities van lage en hogedrukgebieden, als in de afgelopen 24 uur het lagedrukgebied 20 uur lang naar het zuiden is getrokken en de laatste 4 uur meer naar het zuidoosten, wat is dan realistisch? De meest recente run zal waarschijnlijk uitgaan van een zuidoostelijke richting, terwijl de trend de afgelopen dag meer zuidelijk was.
Misschien kun jij en/of andere mensen met meer verstand van zaken dan ik eens toelichten hoe hier rekening mee wordt gehouden in de modellen, of dat het model enkel het domme rekenwerk doet en de interpretatie (en dus de kansen) volledig overlaat aan de weerman. Dan zou een trendanalyse van de afgelopen x runs namelijk erg belangrijk zijn. Ben hier erg benieuwd naar!