Een winterse drukverdeling met een blokkerend hogedrukgebied op de oceaan en lagedrukgebieden boven oost-Europa en de Middellandse Zee zorgen voor een winterinval met vorst en sneeuw vanaf woesdag. Ook volgend weekend en de eerste dagen van december blijft het koude weer met kans op ijsdagen en matige, lokaal misschien zelfs strenge vorst in de nachten doorgaan.
Donderdag en vrijdag bewolkt met enkele opklaringen en kans op (natte) sneeuw, in de kustprovincies mogelijk nog regen. Middagtemperaturen 2-4 graden in het westen en rond het vriespunt in het oosten van het land, vooral daar ook kans op vorming van een dun sneeuwdek(je). 'S nachts bij opklaren al matige vorst mogelijk, zwakke tot matige wind uit overwegend noordoostelijke richtingen, alleen vrijdag tijdelijk kans op wind van zee. Komend weekend koud met kans op ijsdagen in het midden en oosten van het land, hier en daar nog wat sneeuw mogelijk, aan zee ook natte sneeuw. Middagtemperaturen rond of iets onder het vriespunt overdag, in de nachten overwegend matige vorst in het binnenland, als het over een sneeuwdek langer opklaart is zelfs strenge vorst (-10 of lager) niet helemaal uit te sluiten. Ook de eerste dagen van december aanhoudend koud winterweer met vorst af en toe wat sneeuw.
Bron Weerdirect
ja,het lijkt me ook wel mogelijk,we gaan gewoon records breken deze winter
de hel van 2011
Een ongewoon vroege en pittige winterinval staat voor de deur. Vanaf donderdag kan er in het hele land sneeuw gaan vallen bij middagtemperaturen rond het vriespunt en lichte, later in de week en vooral in het weekend ook matige tot misschien zelfs strenge vorst in de nachten, zeker in het midden en oosten van het land is er ook kans op vorming van een sneeuwdek(je). Het koude, winterse weer met pittige nachtvorsten en lokale ijsdagen blijft ook in het weekend en begin volgende week voortduren, een omslag naar zachter weer is momenteel niet in zicht.
Bron: WeerDirect - Koudeverdeling op het Europese continent: midden- en noord-Scandinavië en Rusland hebben al weken winterweer met strenge vorst en af en toe sneeuw.
Record-nachttemperaturen en Sneeuwstormkansen?
Hoe koud het precies gaat worden is nog onduidelijk, vooral omdat factoren zoals een sneeuwdek, wegvallende wind en opklaringen pas een of twee dagen van tevoren goed ingeschat kunnen worden. Maar als in het weekend alles goed op zijn plaats valt zijn over een vers sneeuwdek bij wegvallende wind onder een heldere hemel recordminima voor november (strenge vorst) niet uit te sluiten. Voor de eerste dagen van december lijk zachtere lucht in het kielzog van actieve depressie die ten zuiden van ons Duitsland intrekt een aanval op het Europese koudebastion te willen gaan doen. Op het scherpe grensvlak tussen deze twee luchtsoorten zijn dan heftige weersverschijnselen zoals sneeuwstormen of ijsregen/ijzel mogelijk. Waar deze grens uiteindelijk komt te liggen kan nog niet gezegd worden, maar de ontwikkelingen en modelberekeningen zullen de komende dagen nauwlettend in de gaten gehouden moeten worden.
Bron Weerdirect.nl
Lol, was al aan de dubbelddeks herfst-variant, zal nu ook het winterdekbed maar eens van 'zolder' halen!
Nee, ook ik kijk dit nuchter aan allemaal. Uiteraard hoop ik ook op een goeie winter met sneeuw- en schaatsplezier.
''Goan joe ook mit scheuvel'n??'' zal dan de vraag zijn hier
Nee, ook ik kijk dit nuchter aan allemaal. Uiteraard hoop ik ook op een goeie winter met sneeuw- en schaatsplezier.
''Goan joe ook mit scheuvel'n??'' zal dan de vraag zijn hier
Ja ik goan mit joe scheuvel'n maar als half Fries hoor ik liever de woorden it giet oan!?
-----------------------------------------------
As't nait gait zoas't moet, mot't mor zoas't gait
Als dat het geval zou zijn, kan ik er wel rekening mee houden dat de randstad rail niet op tijd gaat rijden
Van mij mag de winter er vanaf volgende week er meteen goed in knallen en aanhouden tot februari ofzo (droom scenario) Ik hoop alleen wel dat de omgeving van Leuven (België) ontzien zal worden omdat kennissen van mij daar nog steeds bezig zijn om de gevolgen van de wateroverlast af te komen en nog geen electra en verwarming hebben.
NS... je weet het maar nooit.
Lol wat de NS betreft zou ik morgen maar vast gaan, weet je zeker dat het goed komt. Althans...
---
Best lekker weertje vandaag overigens, het kan wishfull thinking zijn maar je ruikt de winter gewoon al...