druk boven Scandinavië. Het zwaartepunt verplaatst zich deze periode
westwaarts naar Groenland om dan vervolgens zuidwaarts te bewegen. Een
depressie boven de Golf van Biskaje trekt via Frankrijk, Duitsland en
Polen naar Rusland. Ons land bevindt zich tussen beide systemen in met
een oostelijke aanvoer van tamelijk koude lucht. Vanaf woensdag komt er
een noordelijke stroming op gang. Actieve storingen weten ons voorlopig
niet te bereiken, maar wanneer de noordelijke stroming in onze omgeving
op gang komt, komt hier verandering in. Volgend weekeinde komt er een
lagedrukgebied via Noorwegen onze richting op, maar over de exacte koers
van dit lagedrukgebied valt nog weinig te zeggen. De invloed op ons weer
is echter wel groot. Trekt de storing west langs dan is er grote kans op
winterse neerslag, trekt de storing oost langs dan zal een
zuidwestelijke stroming voldoende warmte meebrengen om de neerslag in de
vorm van regen te doen vallen.
In een gezaghebbend wetenschappelijk tijdschrift (Journal of Geophysical Research) is recent een onderzoek gepubliceerd met als kern dat de winter op het noordelijk halfrond regionaal kouder kan worden. De oorzaak hiervan is de opwarming van de aarde.
Door de opwarming smelt het zeeijs waardoor de onderste lagen van de atmosfeer warmer worden. Deze opwarming leidt tot een verandering van stromingen in de atmosfeer met als gevolg regionaal koudere winters. De wetenschappers hebben o.a de afname van het ijs in de Barentszee onderzocht. Men heeft deze gegevens verwerkt in een computermodel en de uitkomsten waren opvallend. Door de opwarming van de onderste atmosfeer veranderde het stromingspatroon waardoor delen van Europa beduidend kouder weer kregen.
Bron vwk
Ruben Weytjens
Update zondag 21 november 2010, 8u50
Van fris naar kouder tot winters.
Datum Minima
(°C) Maxima
(°C) Wind
(Bft) Weerbeeld
Zondag 21/11 -1...0 6...7 ONO-1/2 Droog met mooie opklaringen, maar soms ook bewolkte perioden.
Maandag 22/11 0...1 4...5 NO-2/3 Veel wolken en af en toe motregen.
Dinsdag 23/11 1...2 6...7 W-2 Veel lage wolken en lokaal enkele lichte buitjes.
Woensdag 24/11 -1...0 4...5 W-1/2 Eerst kans op mist. Daarna veel bewolking met af en toe een opklaring. Namiddag kans op enkele winterse buien.
De maxima worden rond het middaguur bereikt, namiddag wordt het snel kouder.
Donderdag 25/11
-2...-1 2...3 NNO-2 Eerst kans op mist. Daarna enkele opklaringen maar al snel verschijnt er meer bewolking. Vanaf de middag neemt de kans op buien van smeltende sneeuw en later sneeuw toe.
Vrijdag 26/11 -5...-4 0...1 VER-2 Kans op een sneeuwbui maar op de meeste plaatsen droog
hopelijk het begin van een zeer strenge winter 2011, waar we over 30 jaar nog over praten | Gewijzigd: 21 november 2010, 10:20 uur, door jones
ik ben er ook weer bij.
ik ben ontwaakt uit mijn zomerslaap..
heb mijn favorieten weer opgezocht en ga me klaarmaken voor de mooie winter die er waar aankomt!!
groeten
Cor
Welkom terug, wacht met smart op je kaartjes van MeteoConsult
hopelijk het begin van een zeer strenge winter 2011, waar we over 30 jaar nog over praten
Inderdaad, al maag van mij de winter snel weer vertrokken zijn
Als jullie een bericht gaan quoten probeer dan zo veel mogelijk de afbeeldingen uit de quote te halen..
Had me bericht al aangepast vóór dit bericht. Sorry Jan
Zo is het bij mij ook. Maar het mag eventjes goed winteren (van nu tot na de feesten) om daarna snel met de lente te beginnen.
Mijn vingers zijn bevroren, typen gaat niet zo goed. Koud koud koud is het buiten. Zal er maar aan moeten wennen zeker?
De eerste day-after-tomorrow-lijntjes, waarin het kouderecord verbroken wordt, zitten dankzij diezelfde bug trouwens alweer in de pluim.
Verder overdrijft GFS weer eens de hoeveelheid cumulatieve sneeuw die er gaat vallen en de bijbehorende koude plaklaag. Kortom: kwakkelweer is aanstaande en het wordt allemaal niet meer dan een winterprik. Geen grootschalige koudegolven dus!
Ik blijf er nog steeds bij dat het helemaal geen prik is. Heb je de nieuwe ensemble al gezien van het KNMI? Die is een stuk kouder geworden ook.