Enkel komende vrijdag en zaterdag is de Max. Temp. hier een paar graden te hoog.
Dus niet realistisch. Waarom gebruik je een bron die je zelf onderuit moet halen?
Ik geloof totaal niet in deze kaarten. De pluimen laten een heel ander beeld zien.
Echter, kun je hard maken dat het gaat kwakkelen? Welk model geeft dat weer? Vanaf donderdag gaan we de kou in. Tot... zeker een week. Wat daarna gebeurd is nog te ver weg inderdaad. Teveel onzekerheid, zoals de modellen dat ook keurig aangeven. maar ieder zijn visie uiteraard
Grote kans dat er een klein lagedrukgebied voor de Noorse kust ontstaat de komende 5 dagen, wat de wind hier in de westhoek houdt. Verder rekent het model (lees: EC) overal met die 'foute' sneeuwlogaritme's waardoor het er allemaal kouder uitziet dan dat het werkelijk wordt. De KNMI-ensembleverwachting die ik hierboven heb gepost vind ik daarom mooi realistisch, zij het dat er op vrijdag en zaterdag in De Bilt 2 à3 graden van de max. temp. afgetrokken moet worden. GFS is al helemaal van de zotte met al die dikke ijsdagen, maar dat is dan ook een toverdoos. Ook een realistisch model: UKMO. Ondanks de meest mooie luchtdrukverdelingen die het toont, géén kou, hoogstens wat gekwakkel.
In 1993, toen was het voor novemberbegrippen ècht koud met over 5 dagen gemiddeld -3, 8,5 graden onder de norm! Nu niet, 'slechts' 4,5 graden onder de norm over de laatste 5 dagen van november gezien als je de realistische verwachtingen moet geloven: geen bizarre afwijking, zeker niet in vergelijking met 1993. Gewoon een klein prikje met wat kwakkelweer, niks aparts.
Hierin kan ik wel meegaan.. de komende week is een week waar alles mogelijk is natte sneeuw,regen wat verdwaalde droge sneeuw ( al geloof ik zelf hier niet in i.e.g. niet voor vrijdag 26 nov .) temperaturen van ruim 6 graden boven nul s'nachts wat nachtvorst.. je noemt het maar.. het wordt komende week gewoon herfstweer.
Wat er daarna gaat gebeuren weet niemand.. GFS of het ECMWF berekent een outcome die op dit moment voor ons winterliefhebbers erg positief is.. echter ..dit soort lange termijn outcomes kunnen per run verschillen en het ene moment zit je in de -10 het volgende moment in de plus 10.
Het enige waar je voorzichtig wat hoop op kan vestigen is indien je een trend kan ontdekken in het verloop van het weer.
Je ziet dat we naar mate we verder November in gaan het steeds frisser wordt en dat ( gebruikelijke) winterse neerslag plaats gaat vinden. Verder zien we een heerlijke kouopbouw en we zien een aantal signalen dat het zou kunnen dat het echt lekker koud gaat worden ( zie stukje van Ronald de Wildt op pagina 37)
Echter alles valt of staat met de ligging van de lage en hogedruk gebieden...kouopbouw op de juiste plek enz enz.
Het is op dit moment gewoon niet stabiel genoeg om een uitspraak te doen of het over twee of drie weken ijskoud zal zijn.. we zouden wel willen maar alle kaarten die je ziet (>126 uur)moet je met een grote korrel zout nemen.. en zorgen dat je met gezond verstand blijft denken.. zo voorkom je teleurstellingen en vergeet je niet om toch al te genieten van de lekkere temps die we al hebben.. | Gewijzigd: 21 november 2010, 01:08 uur, door Callie-P
Daar zit dus een virtueel sneeuwdek in. De plaatjes hierboven zijn gecorrigeerd aan de hand van de EC12Z-oper, waarbij de vrijdag en de zaterdag wat uit de bocht schieten (te warm). Max temp gemiddeld de laatste 5 dagen van november (in De Bilt): 3 graden. Min. Temp: -2 graden. Gemiddelde: 1 graad, iets meer dan 4,5 graad onder de norm voor eind november.
Wat er daarna gaat gebeuren weet niemand.. GFS of het ECMWF berekent een outcome die op dit moment voor ons winterliefhebbers erg positief is.. echter ..dit soort lange termijn outcomes kunnen per run verschillen en het ene moment zit je in de -10 het volgende moment in de plus 10.
Het enige waar je voorzichtig wat hoop op kan vestigen is indien je een trend kan ontdekken in het verloop van het weer.
Je ziet dat we naar mate we verder November in gaan het steeds frisser wordt en dat ( gebruikelijke) winterse neerslag plaats gaat vinden. Verder zien we een heerlijke kouopbouw en we zien een aantal signalen dat het zou kunnen dat het echt lekker koud gaat worden ( zie stukje van Ronald de Wildt op pagina 37)
Echter alles valt of staat met de ligging van de lage en hogedruk gebieden...kouopbouw op de juiste plek enz enz.
Het is op dit moment gewoon niet stabiel genoeg om een uitspraak te doen of het over twee of drie weken ijskoud zal zijn.. we zouden wel willen maar alle kaarten die je ziet moet je met een grote korrel zout nemen.. en zorgen dat je met gezond verstand blijft denken.. zo voorkom je teleurstellingen en vergeet je niet om toch al te genieten van de lekkere temps die we al hebben..
Perfect verwoord wat mij betreft Calliep!
In 1993, toen was het voor novemberbegrippen ècht koud met over 5 dagen gemiddeld -3, 8,5 graden onder de norm! Nu niet, 'slechts' 4,5 graden onder de norm over de laatste 5 dagen van november gezien als je de realistische verwachtingen moet geloven: geen bizarre afwijking, zeker niet in vergelijking met 1993. Gewoon een klein prikje met wat kwakkelweer, niks aparts.
Het enige waar ik in kan komen is dat laagje wat je beschrijft. Maar dat kan ook juist de kou aanzuigen, mits het de juiste koers vaart. Dus daar is nog niets over te zeggen eigenlijk.
Maar we zullen zien wat het uiteindelijk wordt. Ik ga lekker voor de kou. Over een paar dagen weten we meer!
zo zie je maar wat een run het verschil kan maken.. woensdag aanstaande 9 ! graden boven nul (r90) in het westelijk deel van NL.
morgen een nieuwe run en wie weet.. tot morgen !
zo zie je maar wat een run het verschil kan maken.. woensdag aanstaande 9 ! graden boven nul (r90) in het westelijk deel van NL.
morgen een nieuwe run en wie weet.. tot morgen !
Kortom wat ik al eerder zei een korte winter prik. Dat is wat ik nu steeds meer hoor en lees.
pluimpjes?er komt veel meer bijkijken dan per run te bekijken wat de pluimen doen.
Als je meer naar de patronen kijkt per run zie je dat hoge en lage drukgebieden per run redelijk overeen komen.
Dus ik hou me meer aan wat jan en ronald ervan vinden.
voor de rest,wens ik iedereen een mooie start van de winter aankomende week.
@jan visser
pluimpjes?er komt veel meer bijkijken dan per run te bekijken wat de pluimen doen.
Als je meer naar de patronen kijkt per run zie je dat hoge en lage drukgebieden per run redelijk overeen komen.
Dus ik hou me meer aan wat jan en ronald ervan vinden.
voor de rest,wens ik iedereen een mooie start van de winter aankomende week.
Misschien is het een idee voor je om alle posts eens goed zou lezen dan kom je veel onderbouwde posts tegen die je een redelijk beeld zouden kunnen geven voor volgende week. De single run hierboven is geen pluim ( maar dat weet je neem ik aan )
plus daarbij hebben de door jouw genoemde heren ook al duidelijk aangegeven dat het allemaal erg onzeker is wat er gaat gebeuren en spreekt met name jan visser elke keer over .. iets is in ontwikkeling .. en het zou zeer interessant kunnen worden..m.a.w we hopen wel maar zo zeker is het allemaal nog niet.
kortom als je tussen de regels door zou lezen dan zou je zien dat ook jan visser en onze eigen Jan zeer voorzichtig zijn met het doen van uitspraken op langere termijn dan 1 week. | Gewijzigd: 21 november 2010, 08:12 uur, door Callie-P
November zet de winter op de kaart. Aan de oostflank van een standvastige hogedrukblokkade boven Groenland-IJsland worden de komende tijd grote hoeveelheden kou uit de poolstreken via Scandinavië en Noord-Rusland naar het zuiden en zuidwesten geloodst. Bij ons wordt de eerste forse tik op donderdag/vrijdag uitgedeeld. Het gaat dan in de nacht en vroege ochtend licht tot matig vriezen en in de middag komt het kwik maar amper boven nul uit.
In de bovenlucht is echter wel sprake van een omvangrijke hoogtetrog die zich boven vrijwel geheel Europa doet gelden. In de met zeer koude lucht gevulde trog (donderdag -36º op het 500 hPa-vlak) gedijen storingen. Vooral het lagedrukgebied dat vrijdag, komende vanaf de Noorse Zee, boven de Noordzee arriveert, is er eentje om in de gaten te houden. Wanneer dit systeem westelijk van ons land langstrekt is de kans op sneeuwval van betekenis reëel. In het noorden van Europa, waar voortdurend hogedrukactiviteiten gaande zijn, neemt de kou indrukwekkende proporties aan. Het kan daar plaatselijk zo’n 35 graden gaan vriezen.
@Jan Visser 21 november 2010, 06:45 uur
Nieuwe run ECMWF gaat er voor op lange termijn. Eerste ijsdagen zijn in zicht .
Interessante ontwikkeling, toch vind ik de stemming hier ietswat te positief. Kan echt nog een hoop veranderen, maar we blijven hopen