Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

De temperatuur bij Humain is onder het vriespunt gekomen met voldoende luchtvochtigheid. Er is kans op gladheid in deze regio!

22 Nov 2024 01:05:39

De temperatuur bij Ernage is onder het vriespunt gekomen met voldoende luchtvochtigheid. Er is kans op gladheid in deze regio!

22 Nov 2024 00:58:33

De temperatuur bij Buzenol is onder het vriespunt gekomen met voldoende luchtvochtigheid. Er is kans op gladheid in deze regio!

22 Nov 2024 00:58:32

De temperatuur bij Mont rigi is onder het vriespunt gekomen met voldoende luchtvochtigheid. Er is kans op gladheid in deze regio!

22 Nov 2024 00:58:32

De temperatuur bij Retie is onder het vriespunt gekomen met voldoende luchtvochtigheid. Er is kans op gladheid in deze regio!

21 Nov 2024 19:12:49

De temperatuur bij Ukkel is onder het vriespunt gekomen met voldoende luchtvochtigheid. Er is kans op gladheid in deze regio!

21 Nov 2024 19:12:48

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Allegheny, PA; Butler, PA; Washington, PA.

21 Nov 2024 12:27:29

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Allegheny, PA; Westmoreland, PA.

21 Nov 2024 12:27:28

De temperatuur bij Buzenol is onder het vriespunt gekomen met voldoende luchtvochtigheid. Er is kans op gladheid in deze regio!

21 Nov 2024 08:43:07

De temperatuur bij Humain is onder het vriespunt gekomen met voldoende luchtvochtigheid. Er is kans op gladheid in deze regio!

21 Nov 2024 04:02:13

De temperatuur bij Mont rigi is onder het vriespunt gekomen met voldoende luchtvochtigheid. Er is kans op gladheid in deze regio!

21 Nov 2024 04:02:13

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Cambria, PA; Somerset, PA.

21 Nov 2024 00:36:08

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Forest, PA; Indiana, PA; Jefferson, PA.

21 Nov 2024 00:09:20

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Indiana, PA; Westmoreland, PA.

21 Nov 2024 00:09:20

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Armstrong, PA; Indiana, PA; Westmoreland, PA.

20 Nov 2024 23:57:17
Actueel
1 / 4

Wateroverlast

Bijzonder nat afgelopen jaar achter de rug

Het klets- en waarneemtopic

Deel jouw weerwaarneming!

Het Zomerdiscussietopic

Lees en schrijf mee!

De OnweerOnline stormtracker

Bekijk de radar en volg het onweer

Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
21 november 2010, 00:54 uur | Bericht #163522
Citaat van Onweerfreak, zondag 21 november 2010, 0:50 uur Lijkt me realistisch:

Enkel komende vrijdag en zaterdag is de Max. Temp. hier een paar graden te hoog.

Dus niet realistisch. Waarom gebruik je een bron die je zelf onderuit moet halen?
Ik geloof totaal niet in deze kaarten. De pluimen laten een heel ander beeld zien.
21 november 2010, 01:01 uur | Bericht #163523
Citaat van M.Dings, zondag 21 november 2010, 0:51 uur Er komt toch echt iets meer bij kijken dan alleen een virtueel sneeuwdek. Zowel het europse model als GFS geven vanaf donderdag kou aan. Gezien de norm, ver onder het gemiddelde. Dat het extreem winter wordt geloof ik zelf ook niet.
Echter, kun je hard maken dat het gaat kwakkelen? Welk model geeft dat weer? Vanaf donderdag gaan we de kou in. Tot... zeker een week. Wat daarna gebeurd is nog te ver weg inderdaad. Teveel onzekerheid, zoals de modellen dat ook keurig aangeven. maar ieder zijn visie uiteraard

Grote kans dat er een klein lagedrukgebied voor de Noorse kust ontstaat de komende 5 dagen, wat de wind hier in de westhoek houdt. Verder rekent het model (lees: EC) overal met die 'foute' sneeuwlogaritme's waardoor het er allemaal kouder uitziet dan dat het werkelijk wordt. De KNMI-ensembleverwachting die ik hierboven heb gepost vind ik daarom mooi realistisch, zij het dat er op vrijdag en zaterdag in De Bilt 2 à 3 graden van de max. temp. afgetrokken moet worden. GFS is al helemaal van de zotte met al die dikke ijsdagen, maar dat is dan ook een toverdoos. Ook een realistisch model: UKMO. Ondanks de meest mooie luchtdrukverdelingen die het toont, géén kou, hoogstens wat gekwakkel.

In 1993, toen was het voor novemberbegrippen ècht koud met over 5 dagen gemiddeld -3, 8,5 graden onder de norm! Nu niet, 'slechts' 4,5 graden onder de norm over de laatste 5 dagen van november gezien als je de realistische verwachtingen moet geloven: geen bizarre afwijking, zeker niet in vergelijking met 1993. Gewoon een klein prikje met wat kwakkelweer, niks aparts.
Waarom deze advertentie?
Callie-P
Moderator
21 november 2010, 01:04 uur | Bericht #163524
Citaat van Onweerfreak, zondag 21 november 2010, 0:45 uur Een winterverwachting is wat anders dan de weersverwachting die totaalwinter aankondigt op basis van de EC-pluim. In dat model zit namelijk nu alweer een gigantisch virtueel sneeuwdek wat niet weg wil dooien. GFS moet je na 120 uur al helemaal niet meer serieus nemen, die gaat dan namelijk toveren: eerst met enorme sneeuwhoeveelheden en daarna met zeer lage temperaturen. Conclusie van mijn kant: het gaat de komende twee weken allemaal heel erg meevallen met die 'extreme koude'.

Hierin kan ik wel meegaan.. de komende week is een week waar alles mogelijk is natte sneeuw,regen wat verdwaalde droge sneeuw ( al geloof ik zelf hier niet in i.e.g. niet voor vrijdag 26 nov .) temperaturen van ruim 6 graden boven nul s'nachts wat nachtvorst.. je noemt het maar.. het wordt komende week gewoon herfstweer.

Wat er daarna gaat gebeuren weet niemand.. GFS of het ECMWF berekent een outcome die op dit moment voor ons winterliefhebbers erg positief is.. echter ..dit soort lange termijn outcomes kunnen per run verschillen en het ene moment zit je in de -10 het volgende moment in de plus 10.

Het enige waar je voorzichtig wat hoop op kan vestigen is indien je een trend kan ontdekken in het verloop van het weer.
Je ziet dat we naar mate we verder November in gaan het steeds frisser wordt en dat ( gebruikelijke) winterse neerslag plaats gaat vinden. Verder zien we een heerlijke kouopbouw en we zien een aantal signalen dat het zou kunnen dat het echt lekker koud gaat worden ( zie stukje van Ronald de Wildt op pagina 37)

Echter alles valt of staat met de ligging van de lage en hogedruk gebieden...kouopbouw op de juiste plek enz enz.
Het is op dit moment gewoon niet stabiel genoeg om een uitspraak te doen of het over twee of drie weken ijskoud zal zijn.. we zouden wel willen maar alle kaarten die je ziet (>126 uur)moet je met een grote korrel zout nemen.. en zorgen dat je met gezond verstand blijft denken.. zo voorkom je teleurstellingen en vergeet je niet om toch al te genieten van de lekkere temps die we al hebben.. | Gewijzigd: 21 november 2010, 01:08 uur, door Callie-P
21 november 2010, 01:04 uur | Bericht #163525
Citaat van M.Dings, zondag 21 november 2010, 0:54 uur De pluimen laten een heel ander beeld zien.

Daar zit dus een virtueel sneeuwdek in. De plaatjes hierboven zijn gecorrigeerd aan de hand van de EC12Z-oper, waarbij de vrijdag en de zaterdag wat uit de bocht schieten (te warm). Max temp gemiddeld de laatste 5 dagen van november (in De Bilt): 3 graden. Min. Temp: -2 graden. Gemiddelde: 1 graad, iets meer dan 4,5 graad onder de norm voor eind november.
21 november 2010, 01:06 uur | Bericht #163526
Citaat van Calliep, zondag 21 november 2010, 1:04 uur Hierin kan ik wel meegaan.. de komende week is een week waar alles mogelijk is natte sneeuw,regen wat verdwaalde droge sneeuw ( al geloof ik zelf hier niet in i.e.g. voor vrijdag 25 nov niet.) temperaturen van ruim 6 graden boven nul s'nachts wat nachtvorst.. je noemt het maar.. het wordt komende week gewoon herfstweer.

Wat er daarna gaat gebeuren weet niemand.. GFS of het ECMWF berekent een outcome die op dit moment voor ons winterliefhebbers erg positief is.. echter ..dit soort lange termijn outcomes kunnen per run verschillen en het ene moment zit je in de -10 het volgende moment in de plus 10.

Het enige waar je voorzichtig wat hoop op kan vestigen is indien je een trend kan ontdekken in het verloop van het weer.
Je ziet dat we naar mate we verder November in gaan het steeds frisser wordt en dat ( gebruikelijke) winterse neerslag plaats gaat vinden. Verder zien we een heerlijke kouopbouw en we zien een aantal signalen dat het zou kunnen dat het echt lekker koud gaat worden ( zie stukje van Ronald de Wildt op pagina 37)

Echter alles valt of staat met de ligging van de lage en hogedruk gebieden...kouopbouw op de juiste plek enz enz.
Het is op dit moment gewoon niet stabiel genoeg om een uitspraak te doen of het over twee of drie weken ijskoud zal zijn.. we zouden wel willen maar alle kaarten die je ziet moet je met een grote korrel zout nemen.. en zorgen dat je met gezond verstand blijft denken.. zo voorkom je teleurstellingen en vergeet je niet om toch al te genieten van de lekkere temps die we al hebben..

Perfect verwoord wat mij betreft Calliep!
21 november 2010, 01:09 uur | Bericht #163528
Citaat van Onweerfreak, zondag 21 november 2010, 1:01 uur Grote kans dat er een klein lagedrukgebied voor de Noorse kust ontstaat de komende 5 dagen, wat de wind hier in de westhoek houdt. Verder rekent het model (lees: EC) overal met die 'foute' sneeuwlogaritme's waardoor het er allemaal kouder uitziet dan dat het werkelijk wordt. De KNMI-ensembleverwachting die ik hierboven heb gepost vind ik daarom mooi realistisch, zij het dat er op vrijdag en zaterdag in De Bilt 2 à 3 graden van de max. temp. afgetrokken moet worden. GFS is al helemaal van de zotte met al die dikke ijsdagen, maar dat is dan ook een toverdoos. Ook een realistisch model: UKMO. Ondanks de meest mooie luchtdrukverdelingen die het toont, géén kou, hoogstens wat gekwakkel.

In 1993, toen was het voor novemberbegrippen ècht koud met over 5 dagen gemiddeld -3, 8,5 graden onder de norm! Nu niet, 'slechts' 4,5 graden onder de norm over de laatste 5 dagen van november gezien als je de realistische verwachtingen moet geloven: geen bizarre afwijking, zeker niet in vergelijking met 1993. Gewoon een klein prikje met wat kwakkelweer, niks aparts.

Het enige waar ik in kan komen is dat laagje wat je beschrijft. Maar dat kan ook juist de kou aanzuigen, mits het de juiste koers vaart. Dus daar is nog niets over te zeggen eigenlijk.
Maar we zullen zien wat het uiteindelijk wordt. Ik ga lekker voor de kou. Over een paar dagen weten we meer!

joshoon
Lid
21 november 2010, 01:17 uur | Bericht #163529
Ik vond winter 2009/2010 niet bepaald koud, dus ik hoop dat deze winter beter gaat uitpakken, maar zoals het er nu naar uit ziet word hij zachter als vorig jaar.
Callie-P
Moderator
21 november 2010, 01:21 uur | Bericht #163530
kleine update op dit moment heeft GFS ALLE kou voor volgende week eruit gegooid pas vrijdag zouden de temps onder nul komen..en dan ook maar net..

zo zie je maar wat een run het verschil kan maken.. woensdag aanstaande 9 ! graden boven nul (r90) in het westelijk deel van NL.

morgen een nieuwe run en wie weet.. tot morgen !
pjotertje
Lid
21 november 2010, 01:52 uur | Bericht #163533
Citaat van Calliep, zondag 21 november 2010, 1:21 uur kleine update op dit moment heeft GFS ALLE kou voor volgende week eruit gegooid pas vrijdag zouden de temps onder nul komen..en dan ook maar net..

zo zie je maar wat een run het verschil kan maken.. woensdag aanstaande 9 ! graden boven nul (r90) in het westelijk deel van NL.

morgen een nieuwe run en wie weet.. tot morgen !

Kortom wat ik al eerder zei een korte winter prik. Dat is wat ik nu steeds meer hoor en lees.
21 november 2010, 05:09 uur | Bericht #163534
hahahaha,

pluimpjes?er komt veel meer bijkijken dan per run te bekijken wat de pluimen doen.

Als je meer naar de patronen kijkt per run zie je dat hoge en lage drukgebieden per run redelijk overeen komen.
Dus ik hou me meer aan wat jan en ronald ervan vinden.

voor de rest,wens ik iedereen een mooie start van de winter aankomende week.
21 november 2010, 05:17 uur | Bericht #163535
Aan het einde van de week neemt de nachtelijke vorst toe (hoofdzakelijk echter nog wel licht) maar kan een vanaf de Noorse kust naar de Noordzee zakkende storing tevens sneeuw gaan veroorzaken. Op ruim 5 kilometer hoogte is het dan namelijk -35º. Het ECMWF (Europees weermodel) verwacht rond de maandwisseling, als reactie op de kou, een sterk uitdiepende depressie boven het Iberisch schiereiland. Dat kan een interessante ontwikkeling worden met zoveel kou boven Europa.

@jan visser
Callie-P
Moderator
21 november 2010, 08:09 uur | Bericht #163537
Citaat van Wintergek, zondag 21 november 2010, 5:09 uur hahahaha,

pluimpjes?er komt veel meer bijkijken dan per run te bekijken wat de pluimen doen.

Als je meer naar de patronen kijkt per run zie je dat hoge en lage drukgebieden per run redelijk overeen komen.
Dus ik hou me meer aan wat jan en ronald ervan vinden.

voor de rest,wens ik iedereen een mooie start van de winter aankomende week.

Misschien is het een idee voor je om alle posts eens goed zou lezen dan kom je veel onderbouwde posts tegen die je een redelijk beeld zouden kunnen geven voor volgende week. De single run hierboven is geen pluim ( maar dat weet je neem ik aan )

plus daarbij hebben de door jouw genoemde heren ook al duidelijk aangegeven dat het allemaal erg onzeker is wat er gaat gebeuren en spreekt met name jan visser elke keer over .. iets is in ontwikkeling .. en het zou zeer interessant kunnen worden..m.a.w we hopen wel maar zo zeker is het allemaal nog niet.

kortom als je tussen de regels door zou lezen dan zou je zien dat ook jan visser en onze eigen Jan zeer voorzichtig zijn met het doen van uitspraken op langere termijn dan 1 week. | Gewijzigd: 21 november 2010, 08:12 uur, door Callie-P
21 november 2010, 08:16 uur | Bericht #163538
Als ik deze morgen voor de eerste keer buiten keek, zag ik dat we al goed op weg zijn. Alles ziet er witgevroren uit en mistig. Mooi!

Voor de rest is het afwachten wat gaat komen.
Callie-P
Moderator
21 november 2010, 08:23 uur | Bericht #163539
Citaat van Isabelle, zondag 21 november 2010, 8:16 uur Als ik deze morgen voor de eerste keer buiten keek, zag ik dat we al goed op weg zijn. Alles ziet er witgevroren uit en mistig. Mooi!

Voor de rest is het afwachten wat gaat komen.

psies
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
21 november 2010, 08:38 uur | Bericht #163540
November gaat de winter op de kaart zetten.

November zet de winter op de kaart. Aan de oostflank van een standvastige hogedrukblokkade boven Groenland-IJsland worden de komende tijd grote hoeveelheden kou uit de poolstreken via Scandinavië en Noord-Rusland naar het zuiden en zuidwesten geloodst. Bij ons wordt de eerste forse tik op donderdag/vrijdag uitgedeeld. Het gaat dan in de nacht en vroege ochtend licht tot matig vriezen en in de middag komt het kwik maar amper boven nul uit.
In de bovenlucht is echter wel sprake van een omvangrijke hoogtetrog die zich boven vrijwel geheel Europa doet gelden. In de met zeer koude lucht gevulde trog (donderdag -36º op het 500 hPa-vlak) gedijen storingen. Vooral het lagedrukgebied dat vrijdag, komende vanaf de Noorse Zee, boven de Noordzee arriveert, is er eentje om in de gaten te houden. Wanneer dit systeem westelijk van ons land langstrekt is de kans op sneeuwval van betekenis reëel. In het noorden van Europa, waar voortdurend hogedrukactiviteiten gaande zijn, neemt de kou indrukwekkende proporties aan. Het kan daar plaatselijk zo’n 35 graden gaan vriezen.

@Jan Visser 21 november 2010, 06:45 uur

21 november 2010, 08:42 uur | Bericht #163541
Laatste sat film

Woonplaats: Koekelare, West-Vlaanderen https://twitter.com/BartStandaert
21 november 2010, 08:48 uur | Bericht #163542
Pluim zal kouder worden zo te zien
Nieuwe run ECMWF gaat er voor op lange termijn. Eerste ijsdagen zijn in zicht .

BartS
MtPockets
Lid
21 november 2010, 08:49 uur | Bericht #163543
Citaat van keunmaster, zondag 21 november 2010, 8:48 uur Pluim zal kouder worden zo te zien
Nieuwe run ECMWF gaat er voor op lange termijn. Eerste ijsdagen zijn in zicht .

Interessante ontwikkeling, toch vind ik de stemming hier ietswat te positief. Kan echt nog een hoop veranderen, maar we blijven hopen
Ook wel bekend als 'Suncatcher' Nu ook op Flickr
21 november 2010, 08:50 uur | Bericht #163545
Act temps | Gewijzigd: 21 november 2010, 08:54 uur, door Verwijderde_gebruiker_04
21 november 2010, 08:56 uur | Bericht #163546
Citaat van dfromdwgn, zondag 21 november 2010, 9:50 uur Act temps
Ik zie temperatuur ipv neerslag staan hoor!

edit, je was me voor! | Gewijzigd: 21 november 2010, 08:56 uur, door Katrien Michiels
Terug naar boven
4 Gebruikers lezen nu dit topic, onderverdeeld in 4 gasten en 0 leden
Er zijn in totaal 27.880 topics, welke bij elkaar 448.477 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.606 leden.
Het nieuwste lid is AMV058.

Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
4 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 461 mensen aan het browsen op het forum. 0 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 461, lezen 6 mensen het topic "Winter 2010 discussietopic deel 18".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Wateroverlast

Bijzonder nat afgelopen jaar achter de rug

Het klets- en waarneemtopic

Deel jouw weerwaarneming!

De OnweerOnline stormtracker

Bekijk de radar en volg het onweer

Het Zomerdiscussietopic

Lees en schrijf mee!

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden