Hopen maar dat ecmwf dit keer eens gelijk krijgt, want gfs ziet het nog niet zo heel erg zitten...
Het GFS ontwijk ik liever op dit moment.. ( blijven Amerikanen ) | Gewijzigd: 19 november 2010, 00:52 uur, door Callie-P
Tevens ook gericht naar Weerpaashaas (Weerplaza) en al die andere site's met hun sneeuwvooruitzichten zoals bv. weer.nl en buienradar. | Gewijzigd: 19 november 2010, 01:55 uur, door Wolkje7
Volledige dagen met sneeuwdek: 7
Dagen met deels sneeuwdek: 2
Vaste sneeuw: 4 * Laatste 01-02-2019
Smeltende sneeuw: 1 * Laatste 02-02-2019
Hagel: 4
Velp 2018:
Smeltende sneeuw: 6
Vaste Sneeuw: 6
Hagel: 8
Weerlicht: 6
Onweer: 24 (1 onweersdag in Velp gemist toen ik in Duitsland was)
Velp 2017:
Dagen met sneeuwdek: 34 (waarvan 21 in januari, 6 in februari en 7 in december)
Vaste sneeuw: 12
Smeltende sneeuw: 6
Hagel: 13
Weerlicht: 6
Onweer: 21
Ik kan me nog herinneren dat vorig jaar iedereen zat te checken op de mooie runs van de GFS.. nu worden ze kennelijk ineens genegeerd omdat de europese modellen ineens iets positiefs laten zien..
krijgt ook sneeuw, alleen wel een paar daagjes later
http://www.weer.nl/nl/home/weer/wereldweer...ic_pi4%5Bp%5D=1
nou, in Groningen komt de sneeuw eerder, en hoe later het in de kaarten staat, hoe onzekerder het is......
snappie dat?
(maar gelijk heb je wel ) nu moet het nog uitkomen
o yeah!
nou, dat er een officiele 1e winterprik komt, is nu wel duidelijk, en ik hoop niet dat het bij een prik blijft........................
Het is een komen en gaan van hogedrukgebieden boven het noorden van Europa. Daardoor weet de novemberwinter zich te handhaven. Vroor het de afgelopen dagen vooral in delen van Lapland plaatselijk meer dan 25 graden, momenteel is de kou daar iets afgenomen en komen de laagste temperaturen wat meer boven het midden van Scandinavië voor. Lokaal zijn de afgelopen nacht minima rond -25 graden gemeten.
Op de lange termijn blijft het ECMWF standvastigheid uitstralen. Aan de oostzijde van een solide hoogterug boven het (noord)westelijk deel van de Atlantische Oceaan kunnen (zeer) koude luchtmassa’s uit het Noordpoolgebied ongehinderd via Noord- en Noordoost-Europa over vrijwel geheel Europa uitzwermen. De kansen op een vroege winter in onze streken zijn dan ook tamelijk groot. In het noorden van Scandinavië en in Noord-Rusland zijn vanaf halverwege volgende week temperaturen tot -35 graden mogelijk.
http://www.janvissersweer.nl/
ik weet dat de november niet veel zegt over de aankommende winter,maar veel winter die in november begonnen waren snel uitgetelt
| Gewijzigd: 19 november 2010, 09:06 uur, door winter=fijnweer
Der hammer?? Wauw, zelfs IK ben positief terwijl ik juist een zeer zachte winter voorspelde met die wedstrijd, nou laat mij maar 0 puntjes krijgen hoor!
Jammer dat het nog zo vroeg in het seizoen is, als deze kaarten zo 2 a 3 weken blijven liggen in Januari hadden we wellicht een elfstedentocht, bakken sneeuw en felle kou!
ach een witte winterwereld is best haalbaar met plus 4 graden...
Zowel het GFS als het ECMWF geven geen enkele aanleiding om te denken dat er volgende week sneeuw gaat vallen van enige betekenis.. overdag zijn alle temps ruim boven nul in het hele land en de enige mogelijke neerslag in de vorm van sneeuw die heeeeel misschien wordt verwacht is in de kop van Groningen en Friesland en het ( noordelijk) waddengebied. ( en dat s'nachts) Dus heeeeel misschien zal men in het noorden wat wits zien in de ochtend maar daar zal het mee ophouden.
De rest van NL krijgt (mot)regen voor zijn kiezen en/of natte sneeuw.
S'nachts gaat de temp soms wel onder nul maar zoals het KNMI al zei.. zodra er bewolking is dan zal de temperatuur boven nul blijven.
Quote KNMI:
"donderdag 25 november tot en met donderdag 02 december
Naast bewolking ook nu en dan zon en een 40% kans op lichte regen of natte sneeuw. De temperatuur ligt enkele graden beneden de normale waarde voor de tijd van het jaar met in de nacht lichte vorst."
Maar goed we shall see.. Ik zet me geld nog steeds op december.. en pas na midden december. ( en dit laatste is het enige wat niet echt onderbouwd is)
Vergeet niet dat de dauwpunten laag zijn en de bovenluchten koud. Dan kan er bij +2 echt wel sneeuw vallen die blijft liggen, alleen als dan de temp nog wat oploopt of de dauwpunten als het droger word oplopen dan smelt het gewoon weer.
weet je wat we wachten het gewoon af
Het zachte herfstweer is voorbij, de komende week neemt het kwik een duik. De temperatuur schommelt dit weekend nog rond de 7 graden, maar daalt later in de week naar ongeveer 3 graden. De kans op lichte vorst in de nacht en ochtend neemt ook geleidelijk toe.
Vrijdag blijft het overwegend zwaarbewolkt maar er valt weinig of geen neerslag. De maxima bedragen 5 graden in Hoog België tot zowat 9 graden in de andere streken. Vrijdagavond en -nacht is het bewolkt en nevelig. Plaatselijk kan er mist ontstaan. De minima variëren van 2 tot 6 graden.
Na het optrekken van nevel en mist blijft het zaterdag droog met veel wolken maar ook enkele opklaringen. De wind waait zwak, eerst uit het zuiden, in de loop van de dag draaiend naar oostelijke richtingen. De maxima schommelen van 6 graden in de Ardennen tot ongeveer 9 graden elders. Zondag is het droog met wolkenvelden maar ook af en toe zon. Er staat een zwakke tot matige oostenwind bij zowat 7 graden.
Bron Nieuwsblad
Ook de meeste ijsdagen van de Control zijn eruit.
(plaatje)
dat trekt zowiezo bij earn..geloof me
weather without storms is no weather at all.