Spectaculaire LMG rond maandwissel (mogelijk erg veel sneeuw in Ned.)
wp.
Lange termijn op wetter.de zien goed koud uit maar ook erg sneeuwrijk!
Wat is een LMG?
ach een witte winterwereld is best haalbaar met plus 4 graden...
Zowel het GFS als het ECMWF geven geen enkele aanleiding om te denken dat er volgende week sneeuw gaat vallen van enige betekenis.. overdag zijn alle temps ruim boven nul in het hele land en de enige mogelijke neerslag in de vorm van sneeuw die heeeeel misschien wordt verwacht is in de kop van Groningen en Friesland en het ( noordelijk) waddengebied. ( en dat s'nachts) Dus heeeeel misschien zal men in het noorden wat wits zien in de ochtend maar daar zal het mee ophouden.
De rest van NL krijgt (mot)regen voor zijn kiezen en/of natte sneeuw.
S'nachts gaat de temp soms wel onder nul maar zoals het KNMI al zei.. zodra er bewolking is dan zal de temperatuur boven nul blijven.
Quote KNMI:
"donderdag 25 november tot en met donderdag 02 december
Naast bewolking ook nu en dan zon en een 40% kans op lichte regen of natte sneeuw. De temperatuur ligt enkele graden beneden de normale waarde voor de tijd van het jaar met in de nacht lichte vorst."
Maar goed we shall see.. Ik zet me geld nog steeds op december.. en pas na midden december. ( en dit laatste is het enige wat niet echt onderbouwd is) | Gewijzigd: 18 november 2010, 23:43 uur, door Callie-P
ach een witte winterwereld is best haalbaar met plus 4 graden...
En dan nog maar te zwijgen over de temperatuur van de grond zelf. Ikzelf denk ook dat het nog wel even kan duren voordat we "echte" sneeuw krijgen, maar er is in ieder geval vanaf volgende week een trend gezet die een aanloop kan betekenen voor de echte winter.
ja idd.. dat heb ik niet eens meegenomen.. maar goed.. blij dat tenminste 1 iemand zijn hoofd koel houdt
Ik heb gevraagd aan de weergoden om de sneeuw pas na mijn examens te laten komen, als ze goed geluisterd hebben is dat na de 16de december
Al zal het niet veel zijn en het zal denk ik ook niet blijven liggen.
En dan bedoel ik ook niet in het hele land.
S'nachts gaat de temp soms wel onder nul maar zoals het KNMI al zei.. zodra er bewolking is dan zal de temperatuur boven nul blijven.
Maar goed we shall see.. Ik zet me geld nog steeds op december.. en pas na midden december. ( en dit laatste is het enige wat niet echt onderbouwd is)
Onzin, daarnaast hebben we het ook niet gehad over sneeuw van betekenis.
Zoals gezegd EC MOS Diagramm vanaf woensdag sneeuwkansen in groot deel van Nederland
Kan natte sneeuw zijn maar vanaf donderdag ook droge sneeuw.
Daarnaast;
ThetaEs vanaf donderdag van pak hem beet 8 °C ! ( theoretische sneeuwvalgrens -250 meter beneden ANP )
T850 hPa -8 °Ctot -9 °C
Gewoon sneeuw dus.
Gr. Johann | Gewijzigd: 19 november 2010, 00:12 uur, door Alpenweerman
Nou je zou zomaar wel eens gehoord kunnen worden
om nu echt even van al het gegis af te zijn ben ik alle runs af gegaan van het ECMWF. Het GFS geeft helemaal geen sneeuw aan dus dat heb ik gelaten voor wat het is.
Er is 1 run ( van de 53 runs !) van het ECMWF die aangeeft dat er in een groot deel van de lijn Amsterdam-Utrecht en dan richting het noorden er wat neerslag zal zijn die mogelijk in de vorm van sneeuw zou kunnen zijn. Voor een klein stukje van NL is de 850 hPa temperatuur goed ( -10) en is het op dat moment onder nul op 2 mtr. Het zou dan om de geweldige hoeveelheid neerslag gaan van wel 0,2 mm... dus volgens mij wordt dat motsneeuw of motregen die misschien zal opvriezen..
Maar dit is slechts 1 run alle andere runs laten geen sneeuw zien !! ( behalve 1 keer in het noorden van NL en op de wadden)
Voor de ongelovigen onder U. ( het is de run van +150h)
Hier de kaarten.. ( neerslagkaart , 850 hPa kaart en een temp kaart) | Gewijzigd: 19 november 2010, 00:20 uur, door Callie-P
Deze term komt vanuit het duits -> "LuftMassenGrenze".
Een scherpe scheidingslijn tussen 2 vershillende luchtsoorten.
Gr. Johann
Dus ik wacht volgende week gewoon af en zie wel wat er gaat gebeuren.
Moeder natuur heeft wel meer gekke dingen gedaan dit jaar.
Yup.. en de mensen die me inmiddels kennen ( en vrezen ) weten dat ik niet te lang vooruit kijk omdat de kans dat de kaarten dan nog accuraat zijn minimaal is en zijn nu even niet niet blij met mijn analyse..
( De lange termijn laat iets veel engers zien wat ik liever helemaal niet zie .. ( zuidweststroming)) Azorenhoog die ons gaat plagen.)) maar goed beschouw dat maar als niet geschreven
Er is echter wel iets positiefs... er is echt een behoorlijke kou opbouw gaande in het noorden en oosten.. mochten de gebieden zich bedenken dan zou december ipv warm zo maar eens lekker koud kunnen gaan worden.. maar goed dat is wederom gissen en te lange termijn..
( De lange termijn laat iets veel engers zien wat ik liever helemaal niet zie .. ( zuidweststroming)) Azorenhoog die ons gaat plagen.)) maar goed beschouw dat maar als niet geschreven
Er is echter wel iets positiefs... er is echt een behoorlijke kou opbouw gaande in het noorden en oosten.. mochten de gebieden zich bedenken dan zou december ipv warm zo maar eens lekker koud kunnen gaan worden.. maar goed dat is wederom gissen en te lange termijn..
Wordt afwachten wat dat lagedrukgebied op de noordzee gaat doen die volgende week plotseling op de kaarten staat, daar zou koude lucht in zitten want komt vanaf het noorden afzakken. Op zich best leuk.
ja het is inderdaad een groot feest aan hoog en laag wat zich op de kaarten afspeelt. En juist dat maakt het nu zo leuk om te sparren.. want alles kan...( nou ja bijna alles )