vandaag 29 november
Oslo max 0 -2
min -5 -6
Moskou max 10 -4
min 7 -6
Dit zal bij ons waarschijnlijk waarden rond 3 (max) en -2 (min) opleveren (gem in De Bilt) aan het einde van de maand. Op zich lekker fris, maar (nog) niet spectaculair. Maar...... de winter begint pas op 1 december, dus laten we het erop houden dat dit speldeprikje een positieve invloed gaat hebbenop het afkoelen van de (continentale) atmosfeer en het zeewater. Mischien geeft de verwachte ontwikkeling ook een sneeuwdek in Scandinavie en/of (wit) Rusland, waardoor de temperaturen d.m.v. stralingskou ook hier weer (verder) kunnen gaan zakken. Al met al een leuk begin voor half november !!!
Vulkanen in de tropen komen hoger dan b.v. de vulkanen op IJsland.
Althans dat heb ik gelezen. Maar het moet wel een enorme eruptie zijn wil het het klimaat gaan beinvloeden.
Ah die heb ik dan even gemist.
Dan heeft de Merapi het waarschijnlijk wel gehaald. Laat in dat geval de nieuwe ijstijd maar komen.
:D
en trouwens ik zit net al die grafieken van die zonneactiviteit de bekijken,maar de legendarische winter van 63 had bijna(scheelt weinig) evenveel zonneactiviteit als nu.
het einige verschil is dat het toen nog dalend was en wij nu steigend periode zitten
| Gewijzigd: 16 november 2010, 17:12 uur, door winter=fijnweer
Het huidige zonneminimum is officieel op december 2008 gelegd.
Maar dit wil niet zeggen dat we dan gelijk binnen 5 jaar overal ijspegels zien hangen.
Ik wil er alleen mee zeggen dat zonnecyclus 22 en 23 zeer intensief zijn geweest nu hebben we een diep zonneminimum achter de rug en zonnecyclus 24 met het verwachte maximum in 2013 zal waarschijnlijk niet erg hoog zijn.
Dus zal dit voor de nodige afkoeling zorgen, alleen is de vraag hoe groot die invloed zal zijn op het aardse klimaat.
Het heeft er weinig mee te maken, de effecten daarvan zijn zeer klein.
Zoals op dat kaartje zijn er ook elfstedentochten geweest toen er een zonnemaximum was
Of er al dan niet een elfstedentocht komt hangt van veel meer factoren af, eerder van hoe de drukgebieden liggen dan van de zon.
Zoals ik eerder schreef verwachte ik weinig tot geen vorst tot minimaal december. Gisteren zag ik een paar kaarten die mij de hoop gaven dat ik er helemaal naast zat.. maar zo grillig als het weer is zijn de kaarten en de kaarten op iets langere termijn (1 week plus) geven mij een onderbuikgevoel waarbij de winter zo maar wel eens uitgesteld zou gaan kunnen tot zeker december.
Op de onderstaande kaart zie je een lagedrukgebied wat zich op een hele vervelende positie aan het positioneren is..
Als dat echt door gaat zouden we zomaar eens een warme (zuid)west stroming kunnen krijgen en iedereen weet wat er dan gebeurt met december.. maar goed gelukkig is dat nog ver weg en kan deze kaart een run later zo weer helemaal anders zijn.
Wat op de temperatuurkaart wel interessant is om te zien is dat de 0 graden lijn zich heel erg ver terug trekt.
Maar waar zijn we nu aan toe;
De komende twee resterende weken van november zullen lekker fris verlopen met wat vorst hier en daar ( tussen -2 en -4)
Zelf denk ik ook dat de neerslaghoeveelheden minimaal zullen zijn. Sneeuw is iets wat we denk ik alleen in de koelkast zullen vinden... we zullen wel wat natte sneeuw of hagel krijgen.. maar niets van betekenis.
Kortom sorry voor de mensen die de slee al in de gang hebben staan en de schaatsen uit het vet.. maar bedenk dat we nog volop in de herfst zitten en dat de winter volgens de kalender pas begint op 21 december en niet eerder..( heeft te maken met de stand van de maan en dit jaar is het zelfs een dag later (woensdag 22 december om 00.38 uur))
tot gauw met ik hoop een beter weerbericht | Gewijzigd: 16 november 2010, 18:26 uur, door Callie-P
Zoals op dat kaartje zijn er ook elfstedentochten geweest toen er een zonnemaximum was
Of er al dan niet een elfstedentocht komt hangt van veel meer factoren af, eerder van hoe de drukgebieden liggen dan van de zon.
ik geef toe dat elfstedentochten ook tijdens maximums zijn geeft.
maar de meningen over de invloed van zonneacitiviteit is verdeeld,de afgelopen jaren werkte het wel zo tijdens de winters.
ongeveer tijdens het minium is het koud
08-09,96-97,84-85
elke x precies 11 jaar, een zonneminium
buiten dat kan het schijnnbaar door andere effecten zoals zeestroom en luchtstroom ook flink afkoelen
het is net zo discussie als de afname van de snelheid van de golfstroom | Gewijzigd: 16 november 2010, 18:40 uur, door winter=fijnweer
Allereerst nog gefeliciteerd Calliep en je hebt nog tijd om te schrijven ook.....
Maar de meteorologische winter begint 1 december.....
Dat zou ik nog niet zo snel zeggen. Kijk ECMWF maar eens na.
Maar de meteorologische winter begint 1 december.....
hehehe tijd.. eigenlijk heb ik geen tijd maar goed dit is wel erg leuk.. en het is op dit moment heerlijk allemaal aan het opstarten..
Maare de datum.. Je hebt gelijk de meteorologische winter begin inderdaad eerder maar ik hou me meer aan de astrologische tabel..
en dat eigenlijk omdat de meteorologische winter op meer dan 1 manier uitgelegd kan worden.
Ik ben zo vrij geweest om een stukje uit Wikipedia te kopiëren dat wel aardig aangeeft waarom ik de astrologische tabel gebruik.. ( overigens gebruikt het KNMI 1 december)
Bepaling
De meteorologische winter is een verwarrend begrip, al is het oorspronkelijk bedoeld om het juist overzichtelijker te maken. Een veel gehoorde definitie van de meteorologische winter is die van de maanden december, januari en februari op het noordelijk halfrond en juni, juli en augustus op het zuidelijk halfrond. Als men het heeft over de gemiddelde wintertemperatuur, dan is die berekend aan de hand van deze periode.
Een andere, alternatieve definitie van de meteorologische winter is die van de gemiddelde luchttemperatuur op het noordelijk halfrond, respectievelijk het zuidelijke halfrond. Hiervoor neemt men de gemiddeld koudste dag van het jaar en trekt men respectievelijk anderhalve maand eraf en erbij om het begin en het eind van de winter te krijgen. De uitkomst hiervan bepaalt dat op 6 december de winter begint en op 6 maart eindigt. Op het zuidelijke halfrond komt dit meer overeen met de data van de astronomische winter, namelijk 20 juni t/m 19 september.
ECMWF 0z bedoel ik en ja de 12z is aan het binnen komen
+ valt me op dat we aan een erg sombere maand bezig zijn. De zon heeft in Ukkel tot nu toe nog maar 5 uur geschenen...