Het Vlaams Parlement gaat onderzoeken wat de Vlaamse overheid beter kan doen om wateroverlast in de toekomst te vermijden. Dat besliste het Uitgebreid Bureau maandag. De bevoegde parlementscommissies gaan daarover een reeks gezamenlijke zittingen houden. Bedoeling is om tegen eind februari aanbevelingen te formuleren waarmee de Vlaamse regering aan de slag kan. Na de recente zware overstromingen ontstond er politieke discussie over de aanpak en coördinatie van de wateroverlast. Om uit te klaren wat er precies fout liep, hadden de oppositiepartijen Open VLD, LDD en Groen! om de oprichting van een bijzondere commissie gevraagd.
Het Uitgebreid Bureau, waar alle fracties in zetelen, besliste maandag om een verenigde commissie op te richten. De bestaande commissies Leefmilieu/Ruimtelijke Ordening en Openbare Werken/Infrastructuur zullen samen een stand van zaken opmaken over het waterbeheer in Vlaanderen en bekijken wat er eventueel beter kan. Er komt dus geen echte bijzondere commissie, maar Open VLD is toch tevreden. 'We volgen dezelfde methode als bij een bijzondere commissie. Er komt immers een duidelijke opdracht en een timing', zegt fractieleider Sven Gatz. Hoe die opdracht eruit zal zien, beslist het Uitgebreid Bureau volgende week. Parlementsvoorzitter Jan Peumans (N-VA) zou voorstellen om, naar analogie met de opvolging van de Oosterweelverbinding, te werken met een soort voortgangsrapportage, waarbij het parlement op de voet volgt welke vooruitgang de beleidsmakers boeken.
Bron: Nieuwsblad.be
De watersnood van 13 en 14 november wordt erkend als nationale ramp. Dat heeft de ministerraad vandaag beslist. De grote financiële schade, geraamd op ongeveer 180 miljoen euro, heeft de doorslag gegeven. Als er meer dan 50 miljoen euro schade is, kan een ramp erkend worden. Al 248 gemeenten vroegen de erkenning.
Het Koninklijk Besluit moet nog ondertekend worden door de koning voor het in het staatsblad kan verschijnen. Daarna hebben slachtoffers drie maanden de tijd om een dossier over te maken aan de provinciegouverneur. Na een controle door experts, gaat het dossier vervolgens naar de minister van Binnenlandse Zaken, die slachtoffers binnen de drie weken een vergoeding kan uitbetalen.
Niet alle slachtoffers hebben recht op een schadevergoeding uit het rampenfonds. Schade door natuurrampen wordt immers vergoed door de brandverzekering. Enkel mensen met een leefloon, landbouwers en grote bedrijven die niet onder de normale wetgeving vallen, komen in aanmerking.
Bron: HLN | Gewijzigd: 13 april 2017, 16:16 uur, door Joyce.s
In de nasleep van de extreme wateroverlast van vorige week, krijgen mazoutleveranciers tot op vandaag oproepen binnen om ondergelopen mazouttanks leeg te pompen. "Het probleem bij extreme regenval is dat het putje boven de mazouttank, waarin de vulleiding en ontluchtingsleiding uitkomen, volloopt met regenwater", zegt stookolieleverancier Francis Degros uit Sint-Truiden. "De vulleiding is afgesloten met een dop. Daar kan geen water binnen. Maar de regen kan wel via de ontluchtingsleiding in de mazouttank belanden." Omdat water zwaarder is dan mazout zakt het water meteen naar de bodem van de tank. "En net daar zit de aanzuigleiding die de mazout uit de tank zuigt. Met als gevolg dus dat er geen stookolie maar water in de verwarmingsketel wordt gezogen."
Roestvorming
Voor het waterprobleem zijn er twee oplossingen. "De simpelste oplossing is het water in de tank te laten en de aanzuigleiding naar boven te trekken tot op het niveau van de stookolie in de tank", zegt Degros. "Probleem daarbij is wel dat het water in de tank gaat zorgen voor roestvorming. Daarnaast zal bij nieuwe regenval het waterpeil in de tank opnieuw gaan stijgen." Een betere oplossing is volgens Degros het water uit de tank te pompen. "Maar dat zorgt natuurlijk voor een meerkost. Het water is immers bezoedeld met mazout en mag dus niet gewoon in de riolering gepompt worden. Voor kleine hoeveelheden van dat besmet water kan je terecht in het containerpark, maar wanneer het om grote hoeveelheden gaat, moet dat water verplicht naar een afvalverwerkend bedrijf. En daar betaal je al snel 1 euro/kilo."
Bron: GvA
Het Staatsblad heeft vandaag de lijst gepubliceerd met alle gemeenten waar de overstromingen van half november als natuurramp erkend worden. Het gaat om ruim 300 Belgische gemeenten, waar bedrijven nu in bepaalde gevallen een aanvraag kunnen indienen voor een schadevergoeding uit het federale rampenfonds. Schade bij particulieren valt steeds onder de gewone brandverzekering.
Gezien de "omvangrijke schade" van minstens 50 miljoen euro en het uitzonderlijke karakter, besliste de federale regering de wateroverlast in zo'n 315 Belgische gemeenten te erkennen als ramp. Ruim twee derde bevindt zich in Vlaanderen, met Antwerpen (56) en Oost-Vlaanderen (54) als uitschieters. In Wallonië telt Henegouwen veruit de meeste getroffen gemeenten (34).
Bron: HLN | Gewijzigd: 13 april 2017, 16:17 uur, door Joyce.s
Precies één jaar nadat ons land te kampen had met zware wateroverlast, hebben de verzekeraars meer dan 21.000 klanten geholpen en vergoed. De schadelast liep op tot 104 miljoen euro. Dat blijkt uit cijfers van Assuralia, de beroepsvereniging van verzekeringsondernemingen. Tussen 11 en 19 november vorig jaar werden vooral woningen en ondernemingen in Midden-België door overstromingen en storm getroffen.
"De verzekeraars kregen door het noodweer van november 2010 maar liefst 21.422 aangiftes te verwerken", meldt Philippe Colle, gedelegeerd bestuurder van Assuralia, woensdag in een persbericht. "Tientallen experts en verzekeringsmedewerkers waren wekenlang actief op het terrein om de gevolgen vast te stellen."
Aanvankelijk raamde Assuralia de schadelast op 61 miljoen euro, maar die liep uiteindelijk op tot 104 miljoen euro. De gemiddelde schade bedroeg 4.863 euro. De statistieken van Assuralia omvatten vier verschillende waarborgen: overstromingsschade, stormschade, waterschade door bijvoorbeeld insijpeling en schade aan voertuigen.
De overstromingen van november vorig jaar veroorzaakten met bijna 9.000 aangiftes de meeste schade, zowat 80,8 miljoen euro. Waterschade, vooral door beschadigde of oudere daken, werd vergoed met 12,3 miljoen euro en stormschade met 8,7 miljoen euro. Dankzij een omniumverzekering werden ook nog 653 klanten vergoed voor de nodige herstellingen aan hun wagen. Die vergoeding bedroeg in totaal 2,2 miljoen euro, aldus Assuralia.
Bron: HLN | Gewijzigd: 13 april 2017, 16:17 uur, door Joyce.s