Dat is waar, maar ik kan heerlijk genieten van storm. Maar de gevolgen zijn altijd minder leuk. Nou ja, we hebben er wel lang op moeten wachten. Dus desnoods span ik een zeil over me dak, dan waaien de pannetjes iig niet weg
nee dan waait het zeil+ de dak pannen van je dak !
of der valt een boom op.,,,,
Ik voorzie een melding van het eerste vliegende huis ooit in Nederland
De depressie wordt nog steeds op een zelfde manier berekend met een iets lagere kerndruk (tegen DO-ochtend < 950 hPa) tussen IJsland en Ierland. Het windveld zal over de Benelux een opvallend sterk windveld genereren met een tijdelijke gemiddelde wind tot 7 bft nabij de frontale systemen op DO-namiddag. Na frontpassage neemt de gemiddelde wind tijdelijk af over BE maar vrijdagochtend vlak onder de kern wakkert de wind fors aan uit west over de Noordzee en wordt daar op volle zee 10 bft en aan de Nederlandse kusten staat tijdelijk storm (9 bft).
Wat de rukwinden betreft ga ik uit van waarden tussen 90 en 100 km/h in het binnenland en rond 100 km/h aan zee op donderdag. Vrijdag eerste deel van de dag in het noordelijke deel van NL en de kustgebieden aldaar pieken tot 100-110 km/h. Reden is het aanwakkerende windveld en de toenemende onstabiliteit.
De kansen op onweer en dynamische convectie dan: Postfrontaal neemt de pot.onstabiliteit tijdelijk toe DO-avond over de Benelux met een beperkte kans op enkele dynamische cellen vanaf het Kanaal. De meeste kans daartoe noord van de jetstreak en dus over delen van NL en N van BE. Vrijdagnacht/ochtend ook kans op dynamische convectie over N-NL, waarschijnlijk meer georganiseerd in de LU van de sterke jetstreak.
Ik voorzie een MDT RISK voor gans de regio op vrijdag. Voor vrijdag deels nog een MDT RISK over delen van NL, elders eerder een SLGT RISK.
Severe Weather Outlook Benelux
Nogal ja, maar wie heeft er het vaakst gelijk, HIRLAM of GFS. Kortom, het word eigenlijk.
Hirlam VS GFS
Ik zet in op GFS
waar de wind vandaan komt en hoe hard het waait.
kaarten kijken doe ik niet eerder dan een dag van te voren.
komt vaak toch niet uit Deze storm zit al een aantal dagen in de kaarten. De onzekere factor is hoe zwaar de storm zal uitvallen.
Komt erop neer dat GFS storm 9 op de weerkaarten voor vrijdagochtend zet, met stoten boven de 100 km/h (hier voor de Wadden) en KNMI zet zo'n beetje windkracht 7 op de kaarten met stoten tot zo'n beetje 80 km/h.
Zit nogal een verschil tussen. Dat is het verschil tussen een echte storm en een flinke bries...
Afwachten dus maar. De windmeter (volslagen nutteloos in een echte storm) ligt in mijn auto, dus we gaan het zien. Vrijdagochtend vroeg opstaan dus.
H2O Hotel Terschelling: Mijn werk en weerchasecentrum. Hotelkamers met fantastisch uitzicht over de wolken!
Dat is best wel veel voor het binnenland !!
https://gurushots.com/Martijn.photography/photos
En deze pagina heb ik opgezet om mijn droom werkelijkheid te laten worden.
http://martijn-naar-de-usa.webnode.nl/voorwoord/
Het zal allemaal wel weer mee gaan vallen, in de media hoor je er niet zo heel veel over. En een windkracht 8/9 is toch niet zo heel bijzonder. Zeker de 7 in het binnenland. Daarbij is een storm moeilijk te voorspellen, dus we wachten maar af...de voorpret is wel altijd leuk....trouwens ik heb ook niets meer van Corbijn gehoord