Een stormdepressie trekt in de komende dagen richting Schotland, om vervolgens koers te gaan zetten naar het oosten. In de kustgebieden kan er in de nacht van donderdag op vrijdag een zuidwester storm komen te staan 9 Bft. Windstoten die momenteel berekend worden liggen ongeveer rond de 110 a 115 km/u, op de Wadden zelfs 120 km/u. In het binnenland kunnen er windstoten voor gaan komen die op kunnen lopen tot zo'n 95 a 100 km/u, mogelijk uitschieters naar 105 km/u. Kortom vrij forse windstoten die tot schade kunnen gaan veroorzaken. Wat we ook in de gaten moeten houden is de straalstroom die pal over ons land ligt en windsnelheden haalt van 300 km per uur, daardoor kunnen de windstoten nog hoger uit gaan komen dan dat het momenteel berekend wordt. Kortom, dit is een situatie die we even op de voet moeten volgen...
Updates indien nodig
Maarrrr...het is nog redelijk vroeg, dus we wachten af... | Gewijzigd: 9 november 2010, 11:26 uur, door Romani
Een fijne herfststorm lijkt mij heerlijk maar.....hopen dat de kinderen gespaard blijven en gewoon lampionnetje kunnen lopen.
Een fijne herfststorm lijkt mij heerlijk maar.....hopen dat de kinderen gespaard blijven en gewoon lampionnetje kunnen lopen.
Dat worden allemaal stormlantaarntjes...
H2O Hotel Terschelling: Mijn werk en weerchasecentrum. Hotelkamers met fantastisch uitzicht over de wolken!
Dat is idd. een optie
Maja.....wat ook leuk zou zijn is.....dat na die herfststorm de winter er in 1 keer in smakt. | Gewijzigd: 9 november 2010, 11:41 uur, door H. Kootstra
Een depressie zal zich de komende 48H uitdiepen zuid van Groenland aan de voorzijde van een nieuwe uitzakkende hoogtetrog. Zuid van deze trog ontwikkelt zich een zeer sterke gradiënt in de hoogte waardoor een sterke zonale jet ontstaat. In de LU van deze jet zal de depressie explosief uitdiepen (RACYC) en tegen DO-ochtend bereikt de depressie een minimum druk van ca. 955 hPa. Naar DO-middag toe bereikt de actieve regenzone de BENELUX, hoofdzakelijk als OCCL met trippelpunt ergens over de BENELUX. Daarop wordt vrij veel neerslag berekend (10-15 mm). De gradiënt loopt bij de frontale zone op 925 hPa snel op tot zo'n 70 kts en op 10m staat een gemiddelde wind van 6 bft landinwaarts en 7 bft aan zee.
Vrijdag komen we terecht achter de storing maar aan de zuidflank van de eigenlijke depressie met dan nog steeds een kerndruk rond 960 hPa. De wind wakkert op zee aan tot stormkracht 9 en mogelijk tijdelijk 10 en aan de kusten staat dan een kracht 7 à8 met deels aan de Nederlandse kusten (vooral de noordelijke) reële kans op kracht 9. Op 850 hPa wakkert de wind aan tot ca. 70 kts. Vooral over het noorden van NL wordt de luchtmassa in de loop van VR pot. onstabiel en bevindt men zich pal in de LU van de sterke jet (centrum snelheid rond 84 m/s !!). In BE blijft de frontale zone waarschijnlijk zonaal slepen en blijft de opbouw redelijk stabiel.
Concreet voor het weerbeeld verwacht ik donderdag in de loop van de dag intense regen regen en veel wind met gusts rond 70-80 km/h landinwaarts en 80-90 km/h aan zee en zeker voor de Nederlandse kusten. Donderdagavond/nacht in NL achter het front snel droger wordend maar in het noorden kans op enkele buien, mogelijk met onweer en eventueel dynamisch van aard. Daar dan tot de middag kans op gusts tot 90 km/h en lokaal eventueel een 100 km/h.
Severe Weather Outlook Benelux
Klopt, ik heb daarvoor een nieuwstopic over aangemaakt. Daarom komt alles omtrent het nieuws over de eventuele storm in te staan zodat het hier niet in hoeft. Zo houden we het enigszins overzichtelijk. Mensen die nieuws hebben kunnen mij altijd een PB sturen
Aaahw wij gaan donderdagavond lopen, dat wordt nog wat
Maar goed, lekker joh een flinke herfststorm!! Heb er zin in. Het kan hier goed spoken.
Wellicht even naar de zeedijk, even uitwaaien