Het broeikaseffect is niet nieuw. Veertig miljoen jaar geleden speelde een verandering in de hoeveelheid CO2 in de atmosfeer ook al een belangrijke rol bij de verandering van het klimaat, blijkt uit onderzoek van paleoklimatologen van onder andere de Universiteit Utrecht. Destijds steeg de wereldwijde temperatuur in een periode van een half miljoen jaar met vier tot zes graden, waarna de temperatuur weer afnam. Ook het CO2-gehalte in de atmosfeer veranderde drastisch. Volgens de onderzoekers is er een sterk verband tussen CO2 en temperatuursverandering. "De verandering in CO2 was simpelweg te groot om enkel het gevolg te zijn van aan klimaatverandering gekoppelde processen", zegt Peter Bijl van de Universiteit Utrecht. "Het biedt een aannemelijke verklaring voor de waargenomen temperatuursverandering." In klimaatdiscussies staat al jaren de vraag centraal of menselijke CO2-uitstoot de oorzaak is van klimaatverandering, of dat het een natuurlijk proces is. Volgens het onderzoek is CO2 wel degelijk een belangrijke factor.
Bron: Nieuws.nl
Onweersdagen: 0
eigenlijk is het wel een beetje onzin inderdaad, want Co2 is vaak wel goed voor de lucht, maar teveel niet. En als het al vele malen hoger was eerder is het helemaal een groot onzinverhaal met die co2
Hier
http://www.uu.nl/NL/Actueel/Pages/Sterkver...erandering.aspx
en in Sience wordt het onderzoek gepubliceerd. Ik vind het een interessant onderzoek.
Hier
http://www.uu.nl/NL/Actueel/Pages/Sterkver...erandering.aspx
en in Sience wordt het onderzoek gepubliceerd. Ik vind het een interessant onderzoek.
Leuk stukje Liesbeth alleen nog steeds erg vaag. Ik zal het proberen uit te leggen en dan geef ik wat lees voer hier om trend. Het zit namelijk zo, de kracht van de kimaathype is dat CO2 aan temperatuur wordt gekoppeld. De temperatuur stijgt en CO2 hoeveelheden ook, wat voor de lol wordt achter gelaten is het feit dat CO2 levels pas stijgen na de temperatuurstijging. Dit komt om dat er enorme hoeveelheden CO2 opgeslagen zit in water en daar 3 kwart van de aarde bedekt is met water ach je begrijpt het beeld. Warm water verdampt en laat dus deze CO2 vrij ergo meer verdamping door hogere temperaturen betekent meet CO2. Het zelfde geld overigens voor methaan, en gas welles waar minder aanwezig in de atmosfeer maar wel 20 keer krachtiger dan CO2 waar door het minimaal 10 keer zoveel effect heeft als CO2. Alleen wordt methaan niet in grote hoeveelheden door de mens geproduceerd dus is het voor geldhongerende mensen als Al Gore minder interessant.
Overigens is dit allemaal te vinden op Google alleen moet je wat verder dan de eerste 3 pagina's zoeken want die staan vol klimaathye propaganda.
linkje ver co2
En niet alleen op aarde veroorzaakt onze CO2 uitstoot en onze SUV's problemen: ook op Mars, Jupiter, Pluto en zelfs het hele zonnestelsel treffen we aanwijzingen van klimaatsveranderingen aan. Het is een zorgwekkende situatie!
Ik zal het lezen, moet af en toe ook wat naders doen, zoals stofzuigen . Ik vond ook deze nog
http://noorderlicht.vpro.nl/artikelen/44129206/
Hierin staat ook nog dat het raadselachtig is waar de CO2 vandaan kwam, omdat het echt om enorm hoge concentraties gaat en dat is ook wat k me afvraag. Een deel kan verklaard worden door enorme vulkaanuitbarstingen, maar niet alles.
Ook interessant is dan (want daar draait het om) wat de impact van de mens is.
CO2 beslaat 0,32% van de atmosfeer das nie veel.
De mens is verantwoordelijk voor 4% of wel 0,0128% dat is dus nog minder.Zelfs al zouden CO2 hoeveelheden verdubbelen dan nog zo de mens als ze haar CO2 uitstoot ook verdubbeld slechts 0,0256% van de totale hoeveelheid uitstoten. Je ziet procenten en dat doe ik bewust. Ik zou ook PPM kunnen doen maar dat geeft en groot getal wt de verhouding scheef trekt.
Nu is het zo dat uv straling maar voor 5% terug de atmosfeer in wordt gestuurd en van die 5% er maar 8% worden geabsorbeerd door CO2 en dan ook nog en heel klein deel van het CO2 spectrum waar van mij niet duidelijk is of dat door de mens veroorzaakt CO2 is. Als je dit nog verder uit trekt kom je tot de conclusie dat de menselijke CO2 zo marginaal klein van invloed is dat je dit gewoon kunt uitsluiten.
Maar het blijft en leuk onderwerp vooral als je er miljoenen per jaar mee kunt verdienen.
Ik ben heel benieuwd waar zo'n stijging van CO2 vandaan komt., als het dus niet verklaart kan worden uit vulkaanuitbarstingen.
1 vulkaan kan 1tot meerdere jaren afkoeling brengen maar natuurlijk nooit lang. echter als er veel uitbarstingen zijn is het en ander verhaal.
Dat zie je ook op dit plaatje.
vulkaanuitbarstingen en cooling
Oh is daar onderzoek naar gedaan? Link graag, ik wil alles weten. Imrich heeft interessante links gegeven en her wil ik ook meer over weten!
Ja hoor biologie 1e jaar lagere school.
http://co2isgreen.org/default.aspx?AspxAut...CookieSupport=1 | Gewijzigd: 7 november 2010, 11:57 uur, door smoking
BTW leuke link vol met leuke info en weetjes. Ik wist bv niet dat de Amerikaanse marine haar mensen zoin gevaar bracht door pas te alarmeren bij 8000 ppm. Als je er van uit gaat dat we nu op 380 ppm zitten in de atmosfeer dan is dat 21 keer zoveel.
Wat CO2 wèl is: een broeikasgas. Er wordt sinds een jaar of 200 door de mens veel meer CO2 geproduceerd dan dat alle levende organismen op aarde ooit zouden kunnen. Verder kappen wij onze regenwouden. Het gevolg: de 'longen' van de aarde verdwijnen met minder zuurstof, en alleen maar meer CO2 tot gevolg. Hierdoor verandert de stralingsbalans van de aarde dusdanig, dat er door mensen veroorzaakte opwarming optreedt.
En dat we nog 2 graden onder het 'klimaatoptimum' zouden zitten is de grootste onzin die ik ooit heb gehoord. 2 graden erbij en de permafrost in Rusland en Canada smelt en dan komt er methaan (CH4) vrij, een nog veel sterker broeikasgas dan CO2. Voor je het weet is de aarde dan 6 graden opgewarmd (met name de polen, die zullen met een graad of 14 opwarmen) en dan is de mens binnen afzienbare tijd (500-1000) grotendeels uitgestorven (onleefbare aarde). We kunnen het nog voorkomen door te stoppen met dit ronduit gevaarlijke pokerspel, maar willen we dat wel? En dus gaan we maar verder op deze asociale weg.... | Gewijzigd: 7 november 2010, 13:50 uur, door Onweerfreak
Inderdaad, 100% mee eens Liesbeth!
@Imrich & Smoking, over het klimaatonderzoek: dat is al duizenden malen opnieuw gedaan, en steeds kwam er dezelfde conclusie uit. Namelijk: de aarde warmt op door toedoen van de mens. De door de mens veroorzaakte opwarming is gewoon een feit Imrich & Smoking, daar kan men niet omheen. 't Zou wat zijn: dat jullie een hypothese die al duizenden malen is bevestigd door geleerden opeens kunnen ontkrachten met een simpele oneliner. | Gewijzigd: 7 november 2010, 20:22 uur, door Onweerfreak
Maar ik heb besloten geen woorden meer vuil te maken over de subsidies van Al Gore! Dus ik heb dit niet gezegd.