Het lijkt erop dat de vulkaan Grimsvotn op IJsland steeds heter wordt en mogelijk binnenkort tot uitbarsting komt. Dat hebben wetenschappers maandag gezegd, nadat grote hoeveelheden water wegstroomden van onder de geltsjer die bovenop de vulkaan ligt. Het smeltwater begon donderdag weg te stromen en roept herinneringen op aan 2004, toen de Grimsvotn uitbarstte en het Europese vliegverkeer ontregelde, zei geofysicus Pall Einarsson van de Universiteit van IJsland.
De Grimsvotn ligt onder een tweehonderd meter dikke ijslaag van de Vatnajokull-geltsjer in het zuidoosten van IJsland. De vulkaan is zeer actief en kwam niet alleen in 2004, maar ook in 1996 en 1998 tot uitbarsting. Eerder dit jaar strandden miljoenen passagiers door de grote aswolken die door de vulkaan Eyjafjallajokul werden uitgebraakt. Landen in het noorden van Europa zagen zich noodgedwongen vliegtuigen dagenlang aan de grond te houden.
Momenteel zijn er geen tekenen van ondergrondse trillingen, maar magma in de vulkaan doet de bovenliggende gletsjer smelten. Een meer onder de gletsjer is flink gezwollen, waardoor het water onder de ijskap wegstroomt.
Bron Nieuws.nl
Haha ja, Als je anti zonlicht bent en van ijstijden hou dan kun je wachten op Yellowstone.
Voor alle andere mensen maar hopen dat Yellowstone zich rustig houdt de komende 10.000 jaar!
Dit doet mij een beetje denken aan de dramadocu: Supervulcano waar de wetenschappers een 3D voorspelling proberen en er plots een kettingreactie is van kleine uitbarstingen en dan plots de grote supervolcano
Red Sky @ Night show us the lightRed Sky in the morning Sailors take warning.
Dit doet mij een beetje denken aan de dramadocu: Supervulcano waar de wetenschappers een 3D voorspelling proberen en er plots een kettingreactie is van kleine uitbarstingen en dan plots de grote supervolcano
klopt, heb m wel 10x gezien fzo
Maar het moet niet te gek gaan worden natuurlijk,
het is maar te hopen dat de waddenzee voorlopig nog de waddenzee blijft.
dat ding in de waddenzee is toch dood, of in een hele hele hle diepe slaap , daar gebeurd niks mee
Marcel
ontopic:
Hij wordt nog niet getriggerd, zou mij benieuwen of ie nog uitbarst.
Waren wel wat aardbevingen
http://www.ijsland-enzo.nl/ijsland/actueel_nieuwspagina.asp
Als ze daar nou eens een webcam plaatsen zoals bij die vulkaan met die rare naam
Maar van de andre kant mag ie ook wel verder slapen, er zijn de laatste tijd al zoveel ontploft
-----------------------------------------------
As't nait gait zoas't moet, mot't mor zoas't gait
maar ff over die v(ee)ulkanen... het zou het einde der tijden kunnen betekenen als je de bijbel zou geloven. er staat in openbaring wel zoiets beschreven geloof ik...
Zo'n vaart zal het wel niet gaan lopen, maar het is dit jaar wel erg bizar allemaal. Misschien was de film 2012 toch niet helemaal zo overdreven?
maar ff over die v(ee)ulkanen... het zou het einde der tijden kunnen betekenen als je de bijbel zou geloven. er staat in openbaring wel zoiets beschreven geloof ik...
Klopt, dan zullen er veel meer aardbevingen en vulkaanuitbarstingen zijn, veel meer natuurrampen.