Gisteren was fotograaf Sauli Koski in het Finse Kittilä getuige van een onvergetelijk fenomeen toen de opkomende zon door een wolk vol ijskristallen scheen.
“Dit waren de beste halo’s die ik ooit heb gezien,†zei Koski. “Ze waren slechts tien minuten zichtbaar en verdwenen toen weer.â€Â
Koski zag tenminste 13 verschillende bogen. Bij sommige ging het om zeldzame Parry bogen. Drie andere typen bogen, waaronder de helische, supralaterale Parry boog en Moilanen boog, zijn zeer zeldzaam.
bron: spaceweather.com
Heb z'n website maar even bezocht, nog meer Wauw.
http://www.studiotunturi-lappi.fi/ | Gewijzigd: 1 november 2010, 05:37 uur, door henk55
Schitterend deze plaat. Zoals Chiel al zegt zijn dit alle mogelijke halo-verschijnselen in één lijkt wel. Joep dank voor de bijbehorende info! Jan voor de aanpassing en Henk voor de website! Topplaat dit!
Vanmorgen (1-11-2010)kreeg een sms van een vriend, met de vraag "Wat is er gebeurd met de zon?" Van net na 09:00 tot 11:00 uur lokale tijd in Johannesburg konden bewoners een zeer heldere halo observeren rond de Zon. Meerdere malen verscheen de tweede Halo ook.
| Gewijzigd: 1 november 2010, 21:32 uur, door Jeroen71
Volgens mij zijn hier alle mogelijke soorten van halo's, bijzonnen, lichtzuilen, noem het allemaal maar op te zien!
Heb nog een goede link voor je van een website over Haloverschijnselen. Is een heel duidelijk en informatieve website onderdeel met duidelijke begeleidende afbeeldingen.
Volledige dagen met sneeuwdek: 7
Dagen met deels sneeuwdek: 2
Vaste sneeuw: 4 * Laatste 01-02-2019
Smeltende sneeuw: 1 * Laatste 02-02-2019
Hagel: 4
Velp 2018:
Smeltende sneeuw: 6
Vaste Sneeuw: 6
Hagel: 8
Weerlicht: 6
Onweer: 24 (1 onweersdag in Velp gemist toen ik in Duitsland was)
Velp 2017:
Dagen met sneeuwdek: 34 (waarvan 21 in januari, 6 in februari en 7 in december)
Vaste sneeuw: 12
Smeltende sneeuw: 6
Hagel: 13
Weerlicht: 6
Onweer: 21