De Indonesische vulkaan Krakatau die gelegen is ter hoogte van Sunda Strait, op het breukvlak tussen Oost-Java en Sumatra heeft inmiddels tekenen van activiteit gegeven. De vulkaan heeft as en rotsen uitgespuwd. Ambtenaren hebben het alarmniveau verhoogd tot 'hoog'. Tot en met afgelopen vrijdag werden er in totaal 117 kleine erupties gemeten en waargenomen. Personeel bij de observatiepost in Pasauran houden de vulkaan 24 uur per dag in de gaten.
Anak Krakatau betekent 'Kind van Krakatau', die naam kreeg hij toegewezen na een enorme uitbarsting op 26 augustus 1883. Bij die uitbarsting vond een catastrofale uitbarsting plaats, waardoor een 22 meter hoge tsunami ontstond en ruim 36.000 mensen het leven verloren. De vulkaan verdween grotendeels onder de zee, maar in 1927 begonnen er opnieuw vulkaanuitbarstingen onder de zee, en tussen 1928 en 1930 werd de Anak Krakatau een eiland.
Verschillende vulkanen zijn in activiteit toegenomen na de zware aardbeving van afgelopen maandag met een kracht van 7.7 op de schaal van Richter.
©onweer-online
Idd,
1: katla
2: anak krakatau
3: merapi
euh nog meer?
Mijn (on)weer foto's : Foto's
tobameer is ook zo een hoor. die nemen we dan
Heey, wel gezellig houden hé:P ....Keulen ligt net wat te dichtbij hier...
Maar inderdaad....ik heb ergens gelezen dat er hier in de Eifel redelijk wat vulkanen "geweest" zijn, die zomaar weer eens tot leven zouden kunnen komen.... | Gewijzigd: 31 oktober 2010, 00:54 uur, door Rutte31
Maar inderdaad....ik heb ergens gelezen dat er hier in de Eifel redelijk wat vulkanen "geweest" zijn, die zomaar weer eens tot leven zouden kunnen komen....
Zie ook http://forum.onweer-online.nl/index.php?showtopic=17557
Klopt als een zwerende vinger...Moeder natuur is dit jaar bezig met een enorme wraakactie tegen ons.
Maar die vulkanen hier in de Eifel zijn dus echt niet helemaal dood, en met al dat gerabbel in moeder aarde zou ik er niet gek van opkijken als zich daar opeens wat zou gaan doen...Er loopt zelfs een breuklijn vlak langs 't dorp hier.
Al ligt dat vulkanische gedeelte van de Eifel zeker nog een heel eind rijden vanaf hier, toch vind ik het "kort bij"..... | Gewijzigd: 31 oktober 2010, 01:09 uur, door Rutte31
slechte oogsten koude zomers.
en zelfs in het kanaal tussen engeland en frankrijk hebben toendertijd getijdeverschillen gemeten vanwege de vloedgolven die de krakatau veroorzaakte.
(oja bron discovery channel en mn geheugen ) | Gewijzigd: 31 oktober 2010, 07:54 uur, door Klapper
Op maandagochtend 27 augustus 1883 knalde de Krakatau uit elkaar. De berg rees op, scheurde open en stortte in, waarna de zee in het gapende gat stroomde. Het gevolg was een catastrofale uitbarsting; tot op heden de grootste vulkaanuitbarsting waarvan de moderne mens getuige is geweest.
Er ontstond een tsunami van 22 meter hoog. Vloedgolven van vele tientallen meters hoogte overspoelden de kusten van Java en Sumatra. Ruim 36.000 mensen verloren het leven en complete steden en dorpen werden weggespoeld.
De deining werd tot in het Kanaal tussen Engeland en Frankrijk geregistreerd. Er rees een aswolk uit de berg die tot 50 kilometer hoogte steeg en zijn omgeving in diepe duisternis dompelde. Door de enorm grote hoeveelheid stof die in de atmosfeer terecht kwam, daalde wereldwijd het volgende jaar de gemiddelde temperatuur met 1,2 graden Celsius.
De berg verdween voor een groot gedeelte onder het wateroppervlak, maar in 1932 verscheen op dezelfde plek een nieuwe berg, Anak Krakatau, het "kind van Krakatau", die as en zwavel spuwde. Sinds de jaren '50 groeit de berg gemiddeld 13 cm per week. In november 2007 is de vulkaan weer begonnen met uitbarsten en is nu nog steeds actief.
http://www.abovetopsecret.com/forum/thread125432/pg1
Ja en die is wel in heel diepe rust.
Zal wel mooie beelden opleveren, onder zee vulkaan
Maar zal me niet meer op m'n gemak gevoelen als die tot leven kwam
-----------------------------------------------
As't nait gait zoas't moet, mot't mor zoas't gait