Het wil met de sneeuw in de westelijke en zuidelijke Alpen niet vlotten. De depressie die de afgelopen 48 uur via Nederland naar het zuiden trok ligt inmiddels alweer met kern voor de westkust van zuid Frankrijk terwijl een ander deel via Duitsland naar het zuidoosten trok en boven het oosten van Europa verpieterde. Door deze ontwikkelingen liepen de westelijke Alpen opnieuw een portie verse sneeuw mis. Wel weer sneeuw van betekenis, overigens geheel volgens verwachting.....
Lees verder
Hogedruk bepaalt ook de komende dagen het weer in grote delen van de Alpen. De zon maakt veelal overuren en de temperaturen liggen op een aangenaam niveau. Door de noordoostelijke aanvoer is er echter vooral vandaag en ook morgen lokaal kans op hardnekkige Hochnebel en -of lage bewolking. Ook qua sneeuw en sneeuwcondities geen nieuws onder de zon.................
Lees verder
| Gewijzigd: 8 februari 2017, 10:21 uur, door Joyce.s
De onderstaande kaart geldig voor vandaag zou geeft ook meteen goed weer welk weer we de de komende dagen kunnen verwachten. Slechts op donderdag -vrijdag zou vanuit het noordwesten wat bewolking de noordelijke Alpen kunnen bereiken. Neerslag zal er echter ook dan niet of nauwelijks vallen........
Lees verder
Het duurt nog even, maar ik ga vanaf 18 feb skieen in brand, oostenrijk.
Redelijk laag skiegebied en de vooruitzichten die ik zie stemmen mij niet vrolijk.
Wat is jou kijk erop?
Groet sjoerd
Voorlopig houdt het droge hogedrukweer in de Alpen aan, in het weekend wordt het in de Alpen op alle hoogtes markant warmer. Ik zou me echter geen zorgen maken, 18 februari is nog heel ver weg en tegen die tijd ziet het er allemaal weer anders uit. Zodra zich belangrijke ontwikkelingen voordoen zal ik er in mijn Alpenweerblog (evt. via extra updates) aandacht aan schenken.
Ciao Johann
Je hebt soms van die tijden dat het niet meevalt om een weerbericht voor de Alpen op te stellen en dan vooral niet om er iets interessants van te maken of nog beter gezegd, inspiratie uit de weermodellen te halen. Toch maar weer eens poging wagen............
Lees verder
Top dagen dit jaar 2012 ;
20 + 21 Mei
Top dagen vorig jaar 2011 ;
28 April, 10/11Mei, 28 Juni, 26 Augustus en 10/11 September
Klopt, die hebben in januari evenals ook het NO van Zwitserland nog bijna een meter sneeuw gehad. Dit itt de andere delen van de Alpen waar helemaal niets viel. (heb daar destijds ook over geschreven)
In grote delen van de Alpen en dan met name de Zwitserse en Franse Alpen is slechts 30 % van de normale hoeveelheid neerslag (sneeuw) gevallen, op sommige plaatsen zelfs 10 %. Hier in Oberwallis viel dit jaar tnt slechts 11 mm regen en iets meer naar het westen (Ackersand) slechts 1 mm !!!
Ciao Johann | Gewijzigd: 6 februari 2011, 18:45 uur, door Alpenweerman
Nog steeds wordt het geduld van menig wintersporter en sneeuw liefhebber danig op de proef gesteld. Hogedruk bepaalt nog steeds het weer in de Alpen en daarmee komt geen eind aan de nu al sinds weken aanhoudende droogte in met name de Franse en Zwitserse Alpen...............
Lees verder
Nog steeds wordt het geduld van menig wintersporter en sneeuw liefhebber danig op de proef gesteld. Hogedruk bepaalt nog steeds het weer in de Alpen en daarmee komt geen eind aan de nu al sinds weken aanhoudende droogte in met name de Franse en Zwitserse Alpen...............
Lees verder
was het maar zo wit in NL,
De afgelopen 3 dagen het ik doorgebracht in ons Chalet op Rosswald (1800m) en aldaar van de zon en voorjaarsachtige temperaturen genoten. De pistes liggen er nog aardig bij na een maand zonder neerslag. Wel ijzig s'morgens en vanaf de middag veelal "sulzig". De sneeuwsituatie op de zuidhellingen is echter bedroevend. De kleuren groen en bruin overheersen en het lijkt (ook qua temperatuur) wel einde april begin mei.
Lees verder
| Gewijzigd: 8 februari 2017, 10:22 uur, door Joyce.s
ik ga net dezelfde periode ook in les arcs skiën..
+ momenteel is broer aan het skien in Alpe D'huez, 25% van de pistes is gesloten en op bepaalde plaatsen ligt amper 2cm sneeuw of op de piste. Maar er komt beterschap!
Ik zou me maar niet al te druk maken. Dat komt wel goed met de sneeuw in oa. de franse Alpen.
De laatste EC uitdraai heeft de neerslag weer verder opgehoogd, de komende 10 dagen gaat er gaandweg meer dan een meter sneeuw vallen in de westelijke Alpen.
EC12 neerslag cumulatief tm 21 februari
Ciao Johann
De laatste EC uitdraai heeft de neerslag weer verder opgehoogd, de komende 10 dagen gaat er gaandweg meer dan een meter sneeuw vallen in de westelijke Alpen.
Ciao Johann
Dat hoor ik graag hopen dat het uitkomt zou wel leuk zijn voor ons skigebied!
Weet je ook wat de sneeuwvalgrenzen zijn? 1500m ? of lager
maar ik zit al zo en lange tijd het weer voor Nesselwang (zuid-duitsland) en alle weer site's zeggen allemaal wat anders en het verandert ook iedere dag tig keer!! dus weet eigenlijk niet wat we nou moeten verwachten! op de webcam beelden zijn de mensen nog wel aan het skien en boarden maar ;t wordt wel allemaal groener! dus hopelijk komt wat johann zegt uit, en hopelijk ligt er gewoon voor volgende week weer een dik pak verse sneeuw! en blijft 't koud | Gewijzigd: 12 februari 2011, 17:15 uur, door tdv