Nu kan er wel nog een verschil zijn tussen droog hout en nat hout.
Droog hout is immers een perfecte isolator, terwijl nat hout dat natuurlijk veel minder is, maar nu weet ik niet of dat veel verschil uitmaakt ivm het vasthouden van warmte.
Een boom houdt toch geen warmte vast zei je net ?
Ik probeer het wel zo goed mogelijk af te dekken waardoor de sensor (bijna) geen last van de zon meer heeft.
Iemand die nog zeer sterke lijm weet, speciaal voor buiten tegen een boom (hout) aan? Moet dus goed tegen de regen kunnen.
Ik probeer het wel zo goed mogelijk af te dekken waardoor de sensor (bijna) geen last van de zon meer heeft.
Iemand die nog zeer sterke lijm weet, speciaal voor buiten tegen een boom (hout) aan? Moet dus goed tegen de regen kunnen.
Tec7, lijmt ongeveer alles .
Heb ik de voetjes mijn regensensor ook mee vastgelijmd, zal zeker niet gaan waaien | Gewijzigd: 6 november 2010, 18:22 uur, door Roel B
Heb ik de voetjes mijn regensensor ook mee vastgelijmd, zal zeker niet gaan waaien
Dankje, binnenkort even kopen
Weet je toevallig een ander materiaal dan hout wat je aan de achterkant van een boom aan kan brengen wat geen warmte reflecteert? | Gewijzigd: 6 november 2010, 19:18 uur, door Diem
Als er (veel) wind is , zal de warmte uiteraard niet blijven hangen, bij windstilte zal die reflectiewarmte wel blijven hangen, maar die is imo echt wel miniem.
FF voor alle duidelijkheid:
Wanneer de sensor aan de achterkant van de boom hangt, buiten het bereik van direct zonlicht, zal er hoe dan ook weinig invloed zijn op de temperatuurmeting, omdat de reflectie dan niet gebeurd in de richting van de sensor.
Wanneer de sensor wel in direct zonlicht hangt( winter of zomer) zal de invloed van de zonnestralen, direct op de sensor, veel groter zijn dan de invloed van de reflectie van het zonlicht op de boom.
Ik denk niet dat het zin heeft om een plankje of iets dergelijks aan de boom te bevestigen.
Ik zou gewoon de sensor een stukje van de stam af proberen te bevestigen, net zo dat er geen direct zonlicht de sensor kan bereiken.
Heb ik de voetjes mijn regensensor ook mee vastgelijmd, zal zeker niet gaan waaien
Is er ook een Tec7gun voor benodigd, of is de lijm (de koker) voldoende om te kunnen lijmen?
We hebben hier dus besproken of de boom invloed heeft op de temperatuurmeting als de zon aan de andere kant op de boom schijnt.
Als ik nu de temperatuursensor aan de boom vast maak, zal dit dan 's nachts (wanneer het donker is) invloed hebben op de temperatuurmeting? Misschien dat een boom (hout) 's nachts meer afkoelt of juist minder? Of maakt dit geen verschil?
We hebben hier dus besproken of de boom invloed heeft op de temperatuurmeting als de zon aan de andere kant op de boom schijnt.
Als ik nu de temperatuursensor aan de boom vast maak, zal dit dan 's nachts (wanneer het donker is) invloed hebben op de temperatuurmeting? Misschien dat een boom (hout) 's nachts meer afkoelt of juist minder? Of maakt dit geen verschil?
dagen,waarvan...zwaar onweer op 0 dagen,onweer met hagel 4 dagen,onweer met windstoten 1 dagen.NOODWEER 0 DAGEN,alleen het weerlicht gezien verweg 3 dagen, alleen de donder gehoord 5 dagen van het onweer rondom nijmegen,onweer met veel regen 25 mm en meer 2 dagen
dagen,waarvan...zwaar onweer op 0 dagen,onweer met hagel 4 dagen,onweer met windstoten 1 dagen.NOODWEER 0 DAGEN,alleen het weerlicht gezien verweg 3 dagen, alleen de donder gehoord 5 dagen van het onweer rondom nijmegen,onweer met veel regen 25 mm en meer 2 dagen
BASIS REGEL 1: Hout werkt bij veranderingin warmte en vocht. Kortom geleidelijkheid is het sleutelwoord.
BASIS REGEL 2: Hout is een langzame geleider van warmte, maar geeft wel al deze warmte met vertraging af. Kortom geen extra stookkosten, wel verlies in flexabiliteit stookgedrag.
Dus ook je boom (of blokhut) houdt zn warmte vast maar als je zorgt voor bv een stripje isolatiemateriaal tussen hout en sensor of een kleine ruimte tussen hout en sensor laat zodat lucht vrijelijk rond de sensor kan bewegen zal je weinig verschil krijgen.Belangrijker is te voorkomen dat de sensor in direkt zonlicht komt en ook nattigheid kun je het beste vermijden dus plaatsing onder een afdak uit de zon en bij voorkeur ook wind geeft de beste resultaten.
Oke dankje Ik zal dus zorgen voor een kleine afstand tussen boom en sensor.
Maar hoe kan de temperatuurmeting beinvloed worden als die helemaal tegen de boom aanzit? Zal de temperatuursensor dan eerder iets te warm óf eerder iets te koud meten 's nachts?
Dat wordt een nieuw plekje zoeken voor de sensor
Das zwaar klote Is ie verzekerd? En heb je er toevallig een foto van?
Morgen zal ik even een foto maken als het licht is, dan kan ik ook de deuken voor het eerst goed bekijken.