Heb al op enkele plaatsen gelezen, dat de Temp. gemeten moet worden op 1.5m van de grond.
Maar als je voorspellingskaarten bekijkt dan staat er overal Temp 2m.
Wat is nu de juiste hoogte om de temp te meten???
Heb hem hier op 2m staan.
Is er veel verschil in de metingen tussen 1.5m en 2m?? Hierbij denk ik dan vooral bij strenge vorst??
Alvast bedankt voor de reacties. | Gewijzigd: 28 oktober 2010, 19:00 uur, door Roel B
Denk dat het nog wel wat kan uitmaken.
Stel je voor als je vorst aan de grond hebt maar de thermo geeft 1,5 graad aan.
Als je een halve meter lager zit of hoger kan dat volgens mij wel aardig wat schelen.
Mijn (on)weer foto's : Foto's
Stel je voor als je vorst aan de grond hebt maar de thermo geeft 1,5 graad aan.
Als je een halve meter lager zit of hoger kan dat volgens mij wel aardig wat schelen.
Ja, vlak boven de grond misschien, maar ik geloof dat het zo vanaf 1m niet meer zo veel uitmaakt.
Ik denk dat wanneer er geen direct zonlicht op valt, dat het weinig invloed zal hebben op de sensor. Maar ik denk wel dat je er rekening mee moet houden dat vocht(regen, sneeuw, dauw...) in dit geval wel enige invloed kan hebben op de temp. meting.
Daarom is het imo toch beter dat je de sensor in een sensorhut plaatst.
| Gewijzigd: 3 november 2010, 20:25 uur, door Roel B
Daarom is het imo toch beter dat je de sensor in een sensorhut plaatst.
Dat zou inderdaad beter zijn, maar om daarvoor een sensorhut aan te schaffen hoeft van mij niet. Ik vind het vooral in de winter wel leuk (bij vorst) om te zien hoe koud het nou precies is, gewoon met een simpele temperatuursensor, dus daarom hoef ik niet per se een sensorhut Nu hangt de sensor ook op een plek waar regen erbij komt, dat merk je inderdaad aan de temperatuur.Ik zal is proberen om een klein plankje aan de boom te lijmen zodat het als een afdakje fungeert
Vorig jaar had ik hem aan de boom en toen de zon erop scheen (op de boom) gaf de sensor een stuk hoger aan. Volgens mij was die toen wel helemaal uit de zon. Vandaar dat ik het vroeg of een boom warmte afstraalt.
Nu moet je ook gaan opletten, want hout kan opwarmen door de zon. En inderdaad een meethut zou al beter zijn.
Je zal het verschil niet direct opmerken , maar ik zeg nu maar de zon schijnt de hele dag, rond de middag zal je echt je temperatuur zien stijgen. Als het koud is merk je daar uiteraard geen verschil van of heeft die boom geen invloed erop. Maar uiteraard de sensor iets verder van de boom hangen kan ook al resultaat opleveren. (Ruimte geven voor het circuleren van de lucht).
Hier wil ik toch even op reageren.
Volgens mij warmt hout niet op. Hout is een isolator, dus neemt geen warmte op. Wat hout wel doet is dat het warmte reflecteert!!
Dus wanneer je de warmtebron(zon) wegneemt(bewolking) , zal ook de invloed van het hout(boom) wegvallen.
Zoiets ja.
Nu kan er wel nog een verschil zijn tussen droog hout en nat hout.
Droog hout is immers een perfecte isolator, terwijl nat hout dat natuurlijk veel minder is, maar nu weet ik niet of dat veel verschil uitmaakt ivm het vasthouden van warmte.