Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

De temperatuur bij Ernage is onder het vriespunt gekomen met voldoende luchtvochtigheid. Er is kans op gladheid in deze regio!

22 Nov 2024 00:58:33

De temperatuur bij Buzenol is onder het vriespunt gekomen met voldoende luchtvochtigheid. Er is kans op gladheid in deze regio!

22 Nov 2024 00:58:32

De temperatuur bij Mont rigi is onder het vriespunt gekomen met voldoende luchtvochtigheid. Er is kans op gladheid in deze regio!

22 Nov 2024 00:58:32

De temperatuur bij Retie is onder het vriespunt gekomen met voldoende luchtvochtigheid. Er is kans op gladheid in deze regio!

21 Nov 2024 19:12:49

De temperatuur bij Ukkel is onder het vriespunt gekomen met voldoende luchtvochtigheid. Er is kans op gladheid in deze regio!

21 Nov 2024 19:12:48

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Allegheny, PA; Butler, PA; Washington, PA.

21 Nov 2024 12:27:29

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Allegheny, PA; Westmoreland, PA.

21 Nov 2024 12:27:28

De temperatuur bij Buzenol is onder het vriespunt gekomen met voldoende luchtvochtigheid. Er is kans op gladheid in deze regio!

21 Nov 2024 08:43:07

De temperatuur bij Humain is onder het vriespunt gekomen met voldoende luchtvochtigheid. Er is kans op gladheid in deze regio!

21 Nov 2024 04:02:13

De temperatuur bij Mont rigi is onder het vriespunt gekomen met voldoende luchtvochtigheid. Er is kans op gladheid in deze regio!

21 Nov 2024 04:02:13

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Cambria, PA; Somerset, PA.

21 Nov 2024 00:36:08

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Forest, PA; Indiana, PA; Jefferson, PA.

21 Nov 2024 00:09:20

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Indiana, PA; Westmoreland, PA.

21 Nov 2024 00:09:20

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Armstrong, PA; Indiana, PA; Westmoreland, PA.

20 Nov 2024 23:57:17

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Armstrong, PA; Clarion, PA; Forest, PA; Indiana, PA; Jefferson, PA.

20 Nov 2024 23:54:56
Actueel
1 / 4

Wateroverlast

Bijzonder nat afgelopen jaar achter de rug

Het klets- en waarneemtopic

Deel jouw weerwaarneming!

De OnweerOnline stormtracker

Bekijk de radar en volg het onweer

Het Zomerdiscussietopic

Lees en schrijf mee!

Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
1 2 3
Aern
Lid
26 oktober 2010, 21:25 uur | Bericht #158683
Citaat van ruk, dinsdag 26 oktober 2010, 21:12 uur en ten 2e, hoe vaak is niet het magnetisch veld van de aarde in een relatief zeer kort tijdsbestek omgekeerd ???12 x ????

wie zeg niet dat we momenteel voor zo'n voor ons totaal onbekend en bijzonder moment staan ???NIEMAND !!!

Leuk dat je dit zegt..

Robert W. Felix is behoorlijk overtuigd dat we op de vooravond staan van zo'n ommekeer van het aardmagnetisch veld.
Het hoeft niet te gebeuren maar het is wel al bewezen dat het veelvuldig is voorgekomen in de geschiedenis van onze planeet, en niemand weet wat de oorzaak is. Maar het zal gepaard gaan met een grote ijstijd.

Ikzelf vind het wel leuk om te volgen op http://www.iceagenow.com
Hier verzamelt hij alle voortekenen waarom het weer zou gaan gebeuren.
Brian
Lid
26 oktober 2010, 22:07 uur | Bericht #158688
Zo ik plas zowat in men broek wat ik hier allemaal lees, wat krijgen we nu dan......ik heb helemaal niets gemerkt...zowel de stand van de zon(opkomst/ondergang) alsmede de maan......
Het enige wat mij opgevallen is, is de media aandacht naar aards verschijnselen, dus het regelmatig rapporteren van aardbevingen/tsunamis/vulkaanuitbarstingen, dit was 5 a 10 jaar geleden nog niet zo omdat klimaatsveranderingen nog niet echt als zodanig werd beschouwd.
Maar als je verder op het internet kijkt dan je neus lang is, zul je zien dat er ook 5 a 10 jaar geleden genoeg aardbevingen orkanen en vulkaanuitbarstingen zijn geweest.

ik krijg nu gewoon het gevoel dat mensen opzoek zijn naar een doomversie.....misschien een spanning creeren in hun saaie leven.....ik weet het niet hoor ik gis nu ook maar net als ieder ander in deze topic!

Misschien wordt het dan eens tijd, omdat iedereen toch zo overtuigend is dat er iets staat te komen, om kraakheldere feiten op tafel te leggen.
Post maar eens de verschillen tussen nu en 10 jaar geleden, en dan heb ik het over de aantal tsunami's, orkanen, vulkaanuitbarstingen etc.......

Voor zover ik op het i-net gecheckt heb, zie ik maar een nihil aan verschillen, zoals temperaturen, maar dat is gewoon een cyclus.

Zie dit a.u.b. niet als een aanval, maar ik vind dat er buiten het commentaar, en de mensen die de been stijf houden weleens wat meer feitjes op tafel mogen leggen!
Check out the light show:)
Waarom deze advertentie?
Rob63
Lid
26 oktober 2010, 22:27 uur | Bericht #158692
Waarom zou dit een onzin-verhaal zijn en de global warming niet?
In elk geval is dat van het wereldwijd warmer worden in mijn ogen grote nonsens.
In de eerste plaats zijn er wereldwijd vele honderden meetpunten verwijderd (vooral in hoog gelegen gebieden en op noordelijk en zuidelijk gelegen gebieden, niet heel erg ver van de polen vandaan). Tja, dan valt de gemiddelde temperatuur ineens hoger uit.
In de tweede plaats, is "het klimaat" geen vaststaande grootheid. Klimaatwisselingen zijn er altijd geweest, dus geheel normaal.

En dan het verhaal van de zon en de maan.
Wel, stel nu eens dat het gewoon correct is. Maar dat het niet aan de zon of de maan, maar aan de aarde licht.
Ruk opperde al het verschuiven van de polen. Dit is al gaande. Enig idee wat dit voor gevolgen heeft? Het is inderdaad bekent dat dit in het verleden veel vaker is gebeurd. Maar wat de gevolgen ervan precies zijn, is niet bekend. In de "moderne geschiedenis" is het zover mij bekend niet gebeurd en dus ook niet gedocumenteerd.
Wie weet is één van de gevolgen wel, dat de stand van de aardas veranderd. Zeg maar, kantelt.
Het lijkt mij niet ondenkbaar, dat de maan hierdoor op andere stukken van de aarde aantrekkingskracht uitoefent, wat misschien wel een verklaring zou kunnen zijn, van het optreden van zware aardbevingen in gebieden waar het normaliter relatief rustig is.

Een andere mogelijkheid die hiermee in verband zou kunnen staan, is het feit dat de maan zich geleidelijk van de Aarde af beweegt. Dit gaat op zich heel langzaam. Maar stel nou eens, dat er nu een soort kritisch punt is bereikt, waardoor de aantrekking tussen Aarde en maan en de wijze waarop ze op elkaar inwerken verandert. Dat zou nogal dramatische effecten kunnen hebben.

Kortom, ik verwijs dit verhaal beslist niet naar het rijk der fabelen. En het feit dat er niets over in de media verschijnt zegt niets. Als hun (de media dus) iets niet verteld wordt, wordt het niet gepubliceerd. Maar dat wil dus niet zeggen, dat er niet iets gaande zou kunnen zijn.

27 oktober 2010, 00:40 uur | Bericht #158698

Toch even een inbreng van mij, kon het niet laten.

'Ompoling' betekend wat anders dan 'Orbitale veranderingen van de Aarde en Maan'. Ompoling (zuid- wordt noordpool en omgekeerd en daarmee 'omkering' van het aards magnetisch veld) kan morgen, maar ook pas over 25 miljoen jaar plaatsvinden. Orbitale veranderingen in de baan van aarde en maan en de hellingshoek van beide 'hemellichamen' vinden voortdurend plaats, die zijn niet altijd gelijk: er is daarbij sprake van een cyclus. Alleen gaat het hierbij over geringe verschillen, wat ook verklaard dat zonnewijzers over de gehele wereld het nog doen. Als die orbitale veranderingen hadden plaatsgevonden op de schaal zoals in dat artikel beschreven (sensatie), dan had iedere zonnewijzer, waar dan ook ter wereld, het niet meer gedaan. Ook de maanstand klopt volgens de cyclus van die minieme orbitale veranderingen. Dat kan dus geen eventuele oorzaak van klimaatverandering zijn.

De ware oorzaak van klimaatverandering is nu gewoon de mens. Daar kun je niet omheen. Een waarnemingsstation op een van de Hawaii-eilanden heeft de laatste 50 jaar gegevens verzameld over het CO2 gehalte, de stralingsbalans en de bijbehorende verandering in gemiddelde temperatuur over 10 verschillende tijdvakken van 30 jaar (standaard tijdsinterval die iedere 10 jaar gebruikt wordt voor het samenstellen van nieuwe langjarig gemiddelde normalen qua temperatuur die gebruikt worden bij klimaatonderzoek).

Wat bleek: het CO2-gehalte is met 20% gestegen: na analyse van CO2-moleculen bleek ook nog eens, naast nagenoeg alle 'nieuwe' CO2, het gehalte van afvalstoffen door verbranding van fossiele brandstoffen in de lucht sterk was gestegen (zelfs evenredig aan de stijging van het CO2-gehalte!). Die afvalstoffen zijn ontstaan door verbranding van fossiele brandstoffen zoals Koolstoffen (C's, o.a. steen- en bruinkool), Koolwaterstoffen (CH's, o.a. aardolie) en methaan (o.a. aardgas, NH4). De natuur kan daarvan niet de oorzaak zijn: daarvoor is de marge van natuurlijke variatie te klein. Er blijft maar één optie open: de mens.

Er is tegelijkertijd ook onderzoek gedaan naar de stralingsbalans: met de stijging van het CO2-gehalte veranderde die inderdaad: het CO2-gehalte bleek de enige waarneembare oorzaak. Met die waargeveranderende stralingsbalans kon een verwachting over een te verwachten temperatuursstijging worden uitgesproken, die tot op heden perfect op schema ligt.

(Nee, ik ben niet van het IPCC, dit is gewoon wat ik geleerd heb tijdens VWO-scheikundelessen. )
Eilander
Lid
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
27 oktober 2010, 00:59 uur | Bericht #158699
Natuurlijk zit er meer Co2 in de lucht door verbranding van koolwaterstoffen. Da's logisch.
En de temperatuur op aarde lijkt in sommige gebieden te stijgen.
Maar 1+1 is niet 2.
Het zit veel ingewikkelder in elkaar dan dat denk ik.
Bovendien vind ik het vreemd dat het zuidelijk halfrond niet mee lijkt te doen met temperatuurstijging, maar eerder kouder is. Als het noordelijk halfrond dan al warmer is dan lijkt het erop alsof de verspreiding van warmte over de aarde gewoon iets anders is.
Zoveel verklaringen

Wat we zeker weten uit het verleden is gewoon te weinig om nu een zinnige conclusie te kunnen trekken.
Jelte Media: webdesign, fotografie en video van Terschelling
H2O Hotel Terschelling: Mijn werk en weerchasecentrum. Hotelkamers met fantastisch uitzicht over de wolken!
Imrich
Lid
28 oktober 2010, 13:28 uur | Bericht #158796
Globalwarming is geen onzin net zo goed als globalcooling geen onzin is. Wat wel onzin is is dat de mens oorzaak is. En al warmt het op wat dan nog? Er is en is en gebied wat wel het climatical optimum wordt genoemd dat is het punt de naam zegt het eigenlijk al dat het optimaal toeven is op aarde. Op dit moment zitten we daar nog minimaal 2 graden onder. Voorbeelden van deze optima zijn het Egyptische rijk het romeinse rijk en de middeleeuwen.

Dit is en leuk verhaal wat veel oorzaken kan hebben die invloed hebben op het klimaat. De aarde draait net als en tol en net als en tol wiebelt de aarde ook, niet veel en normaal heeft het geen enkele gevolg. Behalve als om wat voor rede de wiebel wat verder uitslaat. Dan verandert de hoek waaronder de zon op het aardoppervlak schijnt en kan het gevolg zijn dat het tijdelijk ergens warmer of kouder wordt of dat en seizoen eerder of later begint. Ook de stand van de maan verandert wat ook de getijden kan beïnvloeden.

Dat wetenschappers hier niks van willen weten is logies om dat en zorgvuldig opgebouwde theorie met daar bij behorende modellen en proeven zo maar waardeloos kunnen worden.
larzan
Lid
1 november 2010, 09:55 uur | Bericht #159188
Citaat van Bornin7ty2, maandag 25 oktober 2010, 10:19 uur Als je die sites een beetje bekijkt kom je erg veel eye-openers tegen. zo zou de big bang bijvoorbeeld nooit plaatsgevonden hebben

zo hard lachten ze een paar honderd jaar geleden ook toen iemand opeens beweerde dat de aarde waarschijnlijk niet plat was.....

misschien moet jij je wetenschappelijke oogkleppen eens laten vallen en je bewust worden van het feit dat de hele astronomische wetenschap is gebaseerd op aannames. Aannames die in meer dan rap tempo overboord gegooid worden omdat de werkelijkheid vreemder is dan we ooit durfden te vermoeden.
Robin B
Lid
1 november 2010, 16:36 uur | Bericht #159224
klimaatverandering is allemaal onzin en verzonnen door amerikaanse wetenschappers
Dit is gewoon een cyclus vab warme en koude periodes maar het is idd een vreemd jaar 2010 ik denk nog dat het erger zal worden | Gewijzigd: 1 november 2010, 16:37 uur, door Robin B
Eilander
Lid
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
1 november 2010, 17:12 uur | Bericht #159235
Citaat van larzan, maandag 1 november 2010, 9:55 uur zo hard lachten ze een paar honderd jaar geleden ook toen iemand opeens beweerde dat de aarde waarschijnlijk niet plat was.....

misschien moet jij je wetenschappelijke oogkleppen eens laten vallen en je bewust worden van het feit dat de hele astronomische wetenschap is gebaseerd op aannames. Aannames die in meer dan rap tempo overboord gegooid worden omdat de werkelijkheid vreemder is dan we ooit durfden te vermoeden.

Doet me een beetje denken aan Ome Henk, is er nog iemand met dezelfde bandjes vol onzin groot geworden?
Bij deze serie werd elke aflevering met een ontploffing afgesloten. Mooie afsluiting, alles de lucht in, een beter gesloten eind kun je je niet wensen. Niemand die na een ontploffing nog gaat vragen: en wat gebeurde er toen?
Het omgekeerde hebben ze gedaan met de Big Bang. Een enorme ontploffing en toen was het heelal er. Zorgt ervoor dat er weinig mensen vragen wat er nu precies dan groot boem deed. Want als het boem deed, kan het nooit veel soeps geweest zijn. Dus willen we het niet weten.

Ik ben de afgelopen tijd weer even geconfronteerd met hoe weinig artsen daadwerkelijk weten van de simpelste dingen in het lichaam en hoe vaak ze moeten zeggen: geen idee! Zolang mensen nog vrijwel geen idee hebben (hoe graag ze ook willen doen alsof het wel zo is) hoe iets levends, wat ze aan alle kanten kunnen onderzoeken en doorgronden en waar ze een oneindige voorraad van hebben, in elkaar steekt.... hoeven ze bij mij niet aan te komen met de mededeling dat ze weten hoe het heelal werkt en hoe het begin en einde eruit ziet.

De enige reden dat ze ermee weg komen, is omdat het zo lastig is te bewijzen dat het anders is.
Jelte Media: webdesign, fotografie en video van Terschelling
H2O Hotel Terschelling: Mijn werk en weerchasecentrum. Hotelkamers met fantastisch uitzicht over de wolken!
Arends
Lid
3 november 2010, 00:15 uur | Bericht #159452
Mensen, kent uw feiten.
Inderdaad, de aardas draait, wiebelt als een tol, maar ook:
- zijn er nog een honderdtal wiebelingen (waarvan nutatie de belangrijkste is) ontdekt,
- het baanvlak van de aarde wiebelt,
- de aarde draait niet in een cirkel om de zon, maar in een ellips, met de zon in 1 van de 2 brandpunten,
- deze ellips wentelt ook weer om de zon,
- de ellips is ook niet zuiver, er zitten bewegingen in, veroorzaakt door andere planeten,
- hetzelfde geldt voor de maan, en zo is er nog meer.

Het komt er op neer dat orbitale veranderingen ERG normaal zijn.
Op kleine schaal kunt je dit zelf ook meten. Maak een jaar lang vanaf een vaste plek op een vast tijdstip
maar eens een foto van de zon, en combineer dit tot een figuur. Deze figuur lijkt op een 8.
Ons probleem is dat we niet ver genoeg kijken, en te dom zijn om alle voornoemde factoren te combineren tot een eensluidende conclusie. Voeg daarbij ook nog toe dat de zon ook verre van constant is, en de chaos is compleet.

Wat zeker is, is dat verandering de norm is. Als we dat nu eens snappen en hiermee goed omgaan
dan zijn we een stuk beter bezig dan nu. En leer a.u.b. toch eens wat onze plek in het heelal is, want
het heelal bepaalt hier het klimaat. Er zullen gebeurtenissen plaatsvinden die de mensheid kan
decimeren of zelfs uitroeien. Ik zie liever dat onze leiders zich daarmee bezighouden, want een beetje
warmte of koude kunnen we wel doorstaan.

Als de natuur een ijstijd in petto heeft, is het misschien wel verstandig om nog wat meer CO2 uit te stoten!
Rob63
Lid
3 november 2010, 00:31 uur | Bericht #159453
Citaat van lol, maandag 1 november 2010, 17:36 uur klimaatverandering is allemaal onzin en verzonnen door amerikaanse wetenschappers
Dit is gewoon een cyclus vab warme en koude periodes maar het is idd een vreemd jaar 2010 ik denk nog dat het erger zal worden

Als je probeert te zeggen dat Amerikaanse wetenschappers alle heisa rond de opwarming van de Aarde hebben bedacht, ben ik het volledig met je eens. Sterker nog, de Nasa heeft hier wellicht (deels) de hand in. Hierdoor krijgen ze meer budget, om projecten uit te voeren. Satelieten enzo.
Zo schijnt het ook met het gat in de Ozonlaag gegaan te zijn. Is er altijd geweest, soms groter, soms kleiner. Frappant, je hoort er nu niets (schokkends) meer over.
Net zoals over de "zure regen". Wie dat bedacht heeft?
En als we het toch over milieu-rakkers hebben, de "spaarlampen" die op korte termijn de gloeilampen moeten gaan vervangen, sparen van alles behalve het milieu. Inderdaad, is de lamp kapot, blijkt het ineens chemisch alfval te zijn. Je kent dat wel, kwik is toch een kwalijk goedje om in huis te hebben.
Stel je voor dat er één in je slaapkamer kapot valt......
Terug naar boven
1 2 3
1 Gebruiker leest nu dit topic, onderverdeeld in 1 gast en 0 leden
Er zijn in totaal 27.880 topics, welke bij elkaar 448.477 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.606 leden.
Het nieuwste lid is AMV058.

Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
1 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 450 mensen aan het browsen op het forum. 0 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 450, lezen 7 mensen het topic "Onweerskansen 19, 20 en 21 augustus 2012".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Het klets- en waarneemtopic

Deel jouw weerwaarneming!

De OnweerOnline stormtracker

Bekijk de radar en volg het onweer

Het Zomerdiscussietopic

Lees en schrijf mee!

Wateroverlast

Bijzonder nat afgelopen jaar achter de rug

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden