De zoutvoorraad van de provincie Oost-Vlaanderen is uitgeput en er kan ook geen zout meer besteld worden bij leverancier Solvay. Dat betekent dat er niet meer gestrooid kan worden in gemeenten die zonder zout vallen.
'We zitten voorlopig zonder', zegt veiligheidsdirecteur Luc Bauwens. 'We zoeken naar alternatieven maar of ze gaan slagen is natuurlijk iets anders. Voorlopig hebben we geen alternatieven met een relatieve kans op succes. Misschien kunnen andere mechanismen in werking treden.'
De provincie Oost-Vlaanderen beschikte over een strategische voorraad van 625 ton zout, maar die is uitgeput nadat dertig gemeenten de voorbije dagen hulp inriepen. Woensdag werden de laatste tonnen zout aan de gemeente Lochristi toegekend. De gemeenten die zonder zout zitten zijn onder andere Aalst, Aalter, Buggenhout, Eeklo, Geraardsbergen, Herzele, Kaprijke, Sint-Lievens-Houtem, Maldegem, Merelbeke, Zelzate, Lochristi, Zulte en Zwalm.
Voor de snelwegen stellen zich voorlopig geen problemen omdat die gestrooid worden door het Agentschap Wegen en Verkeer. Maar op lokale wegen wordt de toestand heel problematisch als het de komende dagen nog meer gaat ijzelen.
Bron: Nieuwsblad.be
Tientallen wegbeheerders, zoals gemeenten en provincies, zitten zonder strooizout, meldt Rijkswaterstaat woensdag. Dat zijn niet alleen wegbeheerders die geen contract met een zoutleverancier hebben, maar ook die wel volgens contract geleverd zouden krijgen. Het zoutloket dat woensdag is ingesteld, moet ervoor zorgen dat de schaarste aan strooizout eerlijk over het land wordt verdeeld. Wegbeheerders die nu bij loketbeheerder Rijkswaterstaat een aanvraag doen, krijgen binnen 24 tot 48 uur uitsluitsel of ze zout krijgen geleverd.
Vrijwillig
Inmiddels hebben zich 224 wegbeheerders bij het zoutloket aangemeld. Dat kan nog steeds, tot 1 januari. De klacht van gemeenten met zoutcontracten dat ze nu collega-gemeenten zonder deze contracten moeten helpen, is volgens een VNG-woordvoerder niet helemaal terecht: ''Deelname is vrijwillig, dus je hoeft niet mee te doen.’’
Geen contract
De woordvoerster benadrukt dat niet helemaal helder is waarom sommige gemeenten geen contract hebben kunnen sluiten. Eerder deze week werd duidelijk dat sommige gemeenten verzuimd hebben deze zomer contracten af te sluiten, zodat zich konden verzekeren van voldoende voorraad. Nu moeten ze achter in de rij aansluiten en hebben contractanten voorrang. Volgens Rijkswaterstaat hebben tientallen gemeenten geen afspraak met een leverancier.
;)
Strenger optreden
Volgend jaar wil Rijkswaterstaat strenger optreden tegen wegbeheerders. Die moeten zich voor 1 november bij het zoutloket hebben aangemeld. Daarna is dat niet meer mogelijk en krijgen ze bij tekorten ook geen strooizout meer uit het loket. Gemeenten die zich aansluiten, moeten de helft van hun voorraad, minus de benodigde hoeveelheid voor drie dagen strooien in hun eigen gemeente, aan het loket beschikbaar stellen.
Bron: Nu.nl
Een zelden geziene winterellende teistert Vlaanderen vanmorgen, maar het kan nog veel erger. In Wallonië is de situatie pas echt chaotisch. Bussen rijden niet of nauwelijks uit en een massa wegen zijn geblokkeerd door de overvloedige sneeuwval van de voorbije dagen. Het rijverbod voor vrachtwagens boven 7,5 ton op de autowegen en de grote verkeersassen in Wallonië is om 13 wel uur opgeheven. Op de E411 zijn zowaar bomen op de autosnelweg gedonderd. Ze begaven het onder het gewicht van de sneeuw en vielen op de rijweg. De civiele bescherming probeerde met man en macht de weg weer vrij te maken. Er lag ook een levensgevaarlijke ijslaag van liefst 5 cm op de E411. Wellicht krijgt het zuiden van het land vanmiddag nog extra sneeuw te verwerken.
Het rijverbod voor vrachtwagens boven 7,5 ton op de autowegen en de grote verkeersassen in Wallonië is om 14.15 uur volledig opgeheven. Dit als gevolg van de heropening van de Luxemburgse en Franse grenzen. Dat meldt de Waalse openbare dienst (SPW) in een persbericht. De verkeerspolitie probeert momenteel om het weer op gang komende vrachtwagenverkeer in goede banen te leiden, vooral op de E411 en E25. Op sommige steile hellingen, onder meer in de plaatsen Tellin, Houffalize of Tilff, is er daarnaast verhoogd toezicht. Het crisiscentrum en de wegpolitie roepen de vrachtwagenchauffeurs op tot de grootste voorzichtigheid en vragen hen hun rijgedrag aan te passen aan de plaatselijke verkeersomstandigheden.
550 voertuigen ruimen sneeuw
Al het mogelijke personeel en materiaal van de verkeerspolitie en de SPW wordt in Wallonië ondertussen ingezet in de strijd tegen koning winter. Zo zijn op de Waalse wegen 550 voertuigen ingezet om sneeuw te ruimen en/of zout te strooien.
Selectieve aanpak
De federatie van de Belgische distributiesector Comeos pleit voor een selectieve aanpak bij het rijverbod voor vrachtwagens van meer dan 7,5 ton. Het rijverbod zou dan alleen gelden in de kritieke zones, meldt Comeos in een persbericht.
Enkel in kritieke zones
Volgens Comeos, het voormalige Fedis, heeft het rijverbod desastreuze gevolgen voor de handel, vooral rond de bevoorrading van grondstoffen en voedingswaren. De federatie onderlijnt dat de toestand van de wegen zeer verschillend is per regio en vraagt daarom dat het rijverbod alleen zou gelden in de kritieke zones. Op die manier kunnen de gebieden zonder problemen wel bevoorraad worden.
Onderscheid
"Een rijverbod over de totale weginfrastructuur geeft de indruk dat heel Wallonië verlamd is door de sneeuw, wat duidelijk niet het geval is", luidt het. De federatie vindt ook dat vrachtwagens tot 17 ton, die geen trekker-oplegger-combinatie zijn, wel vrij moeten kunnen rijden. Ten slotte pleit Comeos voor een onderscheid tussen het internationale transitverkeer en het binnenlandse vrachtvervoer. Het verkeersverbod voor vrachtwagens van meer dan 7,5 ton op de autowegen en grote verkeersassen in Wallonië blijft behouden tot nader order.
Bron: HLN | Gewijzigd: 28 augustus 2017, 10:55 uur, door Joyce.s
De luchthavens van Luik en Charleroi beschikken nog over voldoende ontijzelingsvloeistof. "De situatie is onder controle," zei Waals minister van Transport André Antoine in het Waals parlement.
Eergisteren werd op Zaventem even gevreesd voor een reeks annuleringen van vluchten door een mogelijk tekort aan ontijzelingsvloeistof. Maar de afhandelaars Flightcare en Aviapartner konden zich uiteindelijk voldoende bevoorraden.
De bedrijven die op de luchthaven van Luik (Bierset) instaan voor het ontijzelen van de vliegtuigen, hebben een voorraad voor verscheidene weken, antwoordde Antoine in het parlement op een vraag van PS-parlementslid Alain Onkelinx. In Charleroi beslaat de reserve aan ontijzelingsproduct 71.500 liter. "De situatie is dus onder controle," luidt het.
Bron: HLN
De A58 heeft woensdag ter hoogte van Bavel en Ulvenhout te kampen gehad met gaten in het wegdek door de vorst. Rijkswaterstaat heeft dat gemeld. Woensdagochtend ging de rechterrijstrook in de richting van Breda dicht. Oorspronkelijk hoopte Rijkswaterstaat het herstel in de middag te kunnen klaren, maar het duurde tot acht uur 's avonds omdat er moest worden gewacht op de aanvoer van asfalt. Dinsdag was er op de A58 in de andere rijrichting ook al een spoedreparatie nodig. Rijkswaterstaat voorzag toen 900 meter wegdek van nieuw asfalt.
A35
Op de A35 tussen Enschede en Almelo is het door ijzel spekglad. Daardoor hebben zich in korte tijd zeker tien aanrijdingen voorgedaan, zo meldt RTV Oost. Rijkswaterstaat heeft de maximum snelheid op de A35 naar beneden gebracht tot 50 kilometer per uur.
Bron: NU.nl
Onweersdagen: 0
De NMBS betaalt sinds vorige zaterdag geen schadervergoeding meer uit voor treinvertragingen die te wijten zijn aan de forse sneeuwval. Voor andere vertragingen blijft het bestaande compensatiesysteem wel van kracht. Sinds september 2008 hebben reizigers onder meer recht op compensatie bij een occasionele vertraging van minstens 60 minuten. De NMBS beroept zich nu op een clausule waarbij reizigers in geval van overmacht, zoals bijvoorbeeld natuurrampen of extreme weersomstandigheden, daar even geen recht op hebben. Volgens NMBS-woordvoerder Jochem Goovaerts had de sneeuwval van de afgelopen dagen een grote impact op het spoornetwerk en de hele samenleving. "In ons land was er ondanks die ernstige weersomstandigheden echter steeds treinverkeer. De reiziger moet dan wel rekening houden met vertragingen en aanvaarden dat er tijdelijk geen compensaties gelden", klinkt het. Volgens de reizigersvereniging Trein Tram Bus (TTB) was het weer van de laatste dagen niet extreem genoeg om de regeling zomaar buiten werking te zetten. "Het is winter maar is 5 centimeter sneeuw extreem?", reageert Kees Smilde van TTB. "De ingreep lijkt ons overbodig en het is daarnaast ook vreemd dat de NMBS dit zomaar eenzijdig kan doen."
"Compensatie niet zomaar opschorten"
De NMBS kan niet zomaar de hele compensatieregeling opschorten vanwege het winterweer. Dat zegt minister van Overheidsbedrijven Inge Vervotte. De afspraken staan in de beheersovereenkomst en gaan over twee soorten compensatie. Zo is er de schadevergoeding als een trein minstens een uur te laat is en hier kan de NMBS overmacht inroepen, bijvoorbeeld door de sneeuw. Maar er is ook schadevergoeding voor herhaalde vertraging. Die moet betaald als een reiziger in een half jaar tijd zijn trein minstens 20 keer een kwartier te laat zag komen of 10 keer een half uur te laat. Daar is het weer geen excuus.
Bron: De Redactie
Onweersdagen: 0
Dinsdag nog maakten negen jongeren uit het Oost-Vlaamse Daknam bij Lokeren nog een sneeuwman van 6,50 meter hoog. Gisteren bleef van hun reus nog maar een zielige klomp over.
'We maken elk jaar een grote sneeuwman, maar dit jaar wilden we een record breken', zegt Stijn Van Poucke (18). 'Daarvoor moesten we beter doen dan 5,5 meter.'
In een goede vier uur was de klus geklaard. Maar lang hebben ze niet kunnen genieten van hun record: gisteren viel de pop alweer omver. 'Vannacht was het twee graden, dus het dooide. De natuur is sterker dan ons.'
Bron: Nieuwsblad.be
Op het St. Maartensrechtpad in Delft is woensdagavond 22 december een politieauto te water geraakt. De inzittenden konden het voertuig snel en zelfstandig verlaten. Agenten waren in de omgeving op zoek naar twee mogelijke inbrekers, toen het voertuig van de weg gleed en in de sloot belandde. Niemand raakte gewond. Later werd de brandweer ter plaatse gevraagd om te helpen de wagen uit het slootje te halen. Met een lier had de brandweer deze klus al snel geklaard. De auto was wel nat van binnen, maar kon nog wel zijn weg vervolgen.
Bron: District8
Als het aan de ANWB ligt, komen er veel strengere richtlijnen voor het bestrijden van de sneeuw en de gladheid in ons land. Zo vindt directeur Guido van Woerkom dat auto's die mensen vervoeren in de winter verplicht met winterbanden moeten rijden. Ook de gewone taxi moet aan de speciale banden. Verder vindt de bond dat er meer geïnvesteerd moet worden in strooi- en schuifmaterieel.
Bron: AD
De brandweer van Schiedam heeft woensdag in totaal op 8 verschillende plaatsen ijspegels verwijderd. IJspegels kunnen een gevaar vormen wanneer ze plots naar beneden vallen. Zeker nu het overdag net rond het vriespunt ligt. ‘Op de Singel werden op 3 plaatsen ijspegels weggehaald, op de Broersvest op 2 plaatsen, en in de Overschiesestraat en de Churchillweg beide op 1 plek’, meldt de brandweer woensdag. Op de Rembrandtlaan was de plek met de grootste ijsvorming: over de gehele lengte van een regenpijp hingen flinke stukken ijs.
De hoogwerker van de brandweer heeft behoorlijke overuren gedraaid vandaag, bijna iedereen keer moest dit voertuig eraan te pas komen om dicht bij het ijs te komen, om dat vervolgens te verwijderen. Op de Singel kwam een jongen aan de brandweer vragen of hij de grote ijspegel mocht hebben. De brandweer heeft hem vervolgens het stuk ijs meegegeven.
Bron: BoN
Bij het sleeën van een helling in park Sonsbeek in Arnhem zijn vanmiddag, woensdag 22 december kort na elkaar twee gewonden gevallen. Een 10-jarige jongen raakte omstreeks half twee twee tanden kwijt bij een botsing vanaf de helling. Een 18-jarige Zettenaar is met rug- en nekklachten naar het ziekenhuis gebracht toen hij met zijn slee in botsing kwam met een ander. De helling bleek inmiddels zo glad en gevaarlijk dat de politie het afraadt daar te gaan sleeën. De helling is met lint afgezet.
Bron: BoN
De marathonschaatsers kunnen vrijdag opnieuw voor een wedstrijd het natuurijs op. Een dag na het Nederlands kampioenschap op het ijs van de Belterwiede is er in het Friese Goingarijp, iets ten noorden van Joure, een wedstrijd over 100 kilometer.
Sterke marathonrijders als Kurt Wubben, Bertjan van der Veen, Ralf Zwitser en Casper Helling hebben hun komst bevestigd. De wedstrijd begint om 12.00 uur
Bron: AD
Op de Belgische wegen is het alweer erg gevaarlijk door het winterweer, toch valt de ochtendspits mee in Vlaanderen. Deze nacht en in de vroege ochtend gebeurden er al verschillende ongevallen. In de nasleep van een van die ongevallen moest een vrouw met weeën naar het ziekenhuis worden gebracht. Ze is inmiddels bevallen. De ochtendspits valt, gezien de verse sneeuw, nog mee in Vlaanderen. Enkel in en rond Brussel gaat het wat moeizaam, met lastige reistijden vanuit Gent en Leuven tot gevolg. Dat is te horen bij het Vlaams Verkeerscentrum.
Voor West-en Oost-Vlaanderen zijn er geen problemen. In Limburg zijn er lokaal vertragingen op gewest- en snelwegen. Antwerpen kent een rustige spits. In Vlaams-Brabant zijn de snelwegen goed berijdbaar, maar door eerdere problemen is de reistijd vanuit Gent en Leuven richting Brussel langer. De sneeuw viel in het oosten en centrum van Vlaanderen, in de provincies Limburg, Antwerpen en Vlaams-Brabant. De strooidiensten waren de hele nacht in de weer. Momenteel zijn de strooidiensten nog steeds aan de slag om gewestwegen en autosnelwegen sneeuw- en ijsvrij te maken.
Geen vrachtwagens in Wallonië
Op de snelwegen en grote verkeersaders in Wallonië mogen vanochtend tot nader order geen vrachtwagens van meer dan 7,5 ton meer rijden. Dat heeft Waals minister Benoît Lutgen beslist, zo meldt de federale politie. De beslissing volgt op de verse sneeuw en de vriestemperaturen, die er voor zorgen dat de wegen er gevaarlijk bijliggen. Door de sneeuw zijn hier en daar ongevallen gebeurd. Een van de opvallendste ongevallen vond plaats opde Brusselse buitenring in Wemmel. Negen voertuigen, waaronder ook vrachtwagens, waren bij dat ongeval betrokken. Er was enkel materiële schade, niemand raakte gewond.
Hoogzwangere vrouw door ambulance ontzet
Na het ongeval ontstond er wel een file omdat de buitenring een tijdje dicht was. In die file zat een vrouw die met weeën op weg was naar het ziekenhuis, meldt de vrt-nieuwredactie. Een geluk bij een ongeluk: een van de ambulances die voor het ongeval op de buitenring ter plaatse was, kon de vrouw naar het ziekenhuis brengen. Ze is inmiddels bevallen.
Hinder bij De Lijn
De bussen van De Lijn ondervinden vanochtend hinder van het winterweer, vooral in Antwerpen, Limburg en Vlaams-Brabant. Dat meldt de vervoersmaatschappij. In Antwerpen zijn niet alle bussen kunnen uitrijden. Dat is het geval in Mechelen, Aarschot, Heist-op-den Berg, Tremelo en Westerlo. In de rest van de provincie reden ze wel uit, maar zijn ernstige vertragingen te verwachten.
In Vlaams-Brabant reden alle bussen uit, met uitzondering van de stelplaatsen in Dilbeek en Tielt. De bussen blijven wel op de hoofdbanen. Ook hier moet met vertragingen worden rekening gehouden. In Limburg is het busverkeer flink verstoord, met vertragingen tot 20 minuten, die kunnen oplopen. In Oost-Vlaanderen is er hinder in de regio's van de Vlaamse Ardennen en Aalst. De bussen rijden in de Denderstreek en de Vlaamse Ardennen enkel op de hoofdwegen. West-Vlaanderen ondervindt geen hinder.
Grote problemen bij TEC
Nieuwe sneeuwval en negatieve temperaturen hebben voor een bijzonder gevaarlijk wegennet gezorgd in Wallonië. De winterse weersomstandigheden zorgen voor ernstig verstoord busverkeer bij de Waalse openbaarvervoermaatschappij TEC. Op heel wat plaatsen konden de bussen niet uitrijden, of zagen de chauffeurs zich genoodzaakt om terug te keren naar de stelplaats, zo meldt een TEC-woordvoerder.
In Verviers en Charleroi kon geen enkele bus uitrijden, in Luik slechts zeer weinig bussen. In Henegouwen zijn enkele bussen die in de vroege ochtend uitgereden waren, teruggekeerd naar de stelplaats omdat het onmogelijk is voor de chauffeurs om te rijden. Zelfs de grote verkeersassen zijn er niet vrijgemaakt. In Namen en Luxemburg is de situatie op het wegennet eveneens bijzonder gevaarlijk, en ligt het busverkeer volledig stil.
Strooizout bijna op
Het Agentschap Wegen en Verkeer, dat ook de voorbije nacht moest uitrukken, zegt mondjesmaat met zout te worden beleverd. Als de huidige weersomstandigheden zoals voorspeld aanhouden, kan het agentschap nog enkele dagen voort. Vandaag wordt wel een nieuwe levering verwacht. In totaal werd al meer dan 45.000 ton zout gestrooid, het gemiddelde lag tot nu toe op 40.000 ton voor een hele winter. Het blijft de hele dag grijs, met temperaturen tussen -3 en +3 graden. Ook voor morgen wordt er sneeuw voorspeld. Daarna zou het droger moeten worden.
Bron: HLN | Gewijzigd: 23 december 2010, 08:36 uur, door Marga
Het verkeer op de Nederlandse wegen heeft donderdagochtend nauwelijks hinder ondervonden van het winterweer. Dat meldt de verkeersinformatiedienst van de ANWB. Rond half acht was er niet meer dan 10 kilometer file op de Nederlandse wegen. Er stonden slechts drie files, waarvan de langste, op de N2 richting Maastricht, werd veroorzaakt door een vrachtwagen met pech ter hoogte van Veldhoven.
De rust op de wegen is te danken aan de kerstvakantie, aldus de ANWB. Ook de NS meldt geen problemen op het spoornet. Er rijden wel minder treinen vanwege de kerstdienstregeling, maar deze rijden donderdagochtend vrijwel allemaal op tijd, meldt een zegsman
Bron: AD
Vlaams minister van Mobiliteit Hilde Crevits benadrukt dat het Vlaams gewest zich dit jaar wel degelijk goed voorbereid heeft op de winter, nu opnieuw berichten opduiken over het wegsmelten van de strooizoutvoorraden. "We maken de strengste winter mee sinds 1945. Er is overal zout te kort, in Wallonië, maar ook in buurlanden Nederland, Frankrijk en Duitsland", benadrukt ze.
Het Agentschap Wegen en Verkeer strooide de voorbije weken al 45.000 ton zout, wat nu al meer is dan het gemiddelde van 39.500 ton voor de hele winter in de voorbije twintig jaar. Verschillende gemeenten en provincies lieten intussen verstaan dat hun zoutvoorraden opraken.
Toch ging Vlaanderen goed voorbereid de winter in, benadrukt Crevits. "Zonder het winteractieplan was de ellende nog groter geweest. Onze mensen werken dag en nacht. De snelwegen zijn tot dusver behoorlijk berijdbaar geweest", merkt ze op.
Bovendien is het volgens Crevits niet zo dat het Vlaams gewest al het zout voor zich opeist, ten koste van de lokale overheden. "We hebben onze strategische voorraad voor de snelwegen en de belangrijke gewestwegen. Daar raken we niet aan. Over extra's kan gepraat worden", verduidelijkt de minister. Ze benadrukt dat er nog leveringen gepland staan, maar vindt wel dat de gemeenten voor zichzelf moeten uitmaken of ze vooruitziend genoeg geweest zijn.
Bron: HlN
De nieuwe sprinters van de NS zijn pas twee jaar oud, maar ze zijn nu al bijna allemaal stuk. De elektronica in de treinen lijkt niet bestand tegen het winterweer. Van de 95 nieuwe sprinters van de NS zijn er 85 kapot, zo laat een NS-woordvoerder weten.
Sneeuwscooters
Een groot deel van de nieuwe serie stoptreinen van het consortium Siemens-Bombardier is de laatste weken stil komen te staan. Meer dan dertig technici van Bombardier, een Canadees bedrijf dat onder meer is gespecialiseerd in sneeuwscooters, zijn ‘met spoed’ naar Nederland gekomen om de problemen op te lossen.
Smeltwater
Het smeltwater van de sneeuw lijkt problemen te hebben veroorzaakt in de elektronica van de treinen. Maar definitief uitsluitsel kan de NS daar nog niet over geven. Volgens de vervoersmaatschappij hebben de problemen met de nieuwe sprinters geen gevolgen voor de dienstregeling. De oude stoptreinen, die de sprinters moesten vervangen, zijn ingezet op de trajecten waar door de defecte treinstellen zijn uitgevallen.
NS ontkent
‘Het is zeer jammer dat we de treinen waar we jaren op hebben zitten wachten, nu niet kunnen inzetten,’ aldus de woordvoerder. De treinstellen zijn nog geen twee jaar oud. Een groot deel van de nieuwe sprinters is zelfs dit jaar pas opgeleverd. Het is niet duidelijk wanneer het nieuwe materieel weer gebruikt kan worden. De NS ontkent ten stelligste dat het rijden volgens een uitgeklede ‘kerstdienstregeling’ te maken heeft met de problemen met de sprinters. ‘We rijden al jaren volgens een aangepaste dienstregeling in de kerstvakantie,’ meldt de woordvoerder.
Chaos
Het bedrijf liet echter dit weekend zelf weten dat de dienstregeling ook is aangepast vanwege het winterse weer. De kritiek op de NS en spoorbeheerder ProRail is de laatste weken enorm. Het treinverkeer is door het winterweer ernstig ontregeld. Op zondag 19 december reden zelfs bijna de hele dag geen treinen van en naar Utrecht.
Bron: Elsevier
Onweersdagen: 0
Automobilisten moeten voorzichtig zijn, fietsers moeten zien dat ze op de fiets blijven zitten en ouderen komen de deur nauwelijks uit. Afdelingen van de Zonnebloem zorgen ervoor dat alleenstaande ouderen een presentje krijgen voor tijdens de Kerstdagen. En bedrijven die zich specialiseren in de maaltijdservice maken overuren. De Zonnebloem in Hengelo bracht kleine kerstpakketjes rond en Food Connect in Almelo kreeg veel extra aanvragen voor maaltijden.
Bron: RTV Oost
Onweersdagen: 0
De sneeuwval van de voorbije uren zorgt voor vertraginen op zowel gewest- als snelwegen in heel Limburg. Vooral op op de E313 tussen Lummen en Hasselt vertraagt het verkeer. Ook het busverkeer in Limburg is flink verstoord. De sneeuw viel in het oosten en centrum van Vlaanderen, in de provincies Limburg, Antwerpen en Vlaams-Brabant. De strooidiensten waren de hele nacht in de weer. Alle trajecten werden preventief gestrooid, op plaatsen waar sneeuw is gevallen zelfs meermaals. Momenteel zijn de strooidiensten nog steeds aan de slag om gewestwegen en autosnelwegen sneeuw- en ijsvrij te maken. Maar er moet nog altijd rekening worden gehouden met vertragingen. In Limburg is, door verse sneeuw, zelfs de rechterrijstrook moeilijk berijdbaar. Ook pendelaars naar Brussel waren (en zijn) vandaag wat langer onderweg zijn naar hun werk. Het verkeer op de E314 en de E40 tussen Limburg en Brussel verloopt al heel de ochtend erg moeizaam. Omstreeks 9 uur stond er op de Vlaamse wegen meer dan 300 kilometer file. Daarnaast heeft het busverkeer in heel Limburg af te rekenen met ernstige vertragingen. Door de gevaarlijke situatie op de wegen lopen de vertragingen momenteel op tot 30 minuten. Onder meer de wijk Meulenberg in Houthalen-Helchteren wordt niet meer bediend.
Ongevallen
Vanochtend zijn al zo'n 15 ongevallen gebeurd op de besneeuwde wegen in Limburg. In de hele provincie zijn de wegen dichtgesneeuwd en dat zorgt voor slippartijen tegen verkeersborden, in grachten,... Op meerdere plaatsen, onder andere in Hasselt en Kinrooi, zijn ook de lijnbussen in problemen gekomen. Die geraakten niet van de plaats op het gladde wegdek. De politie waarschuwt voor een vals gevoel van veiligheid wanneer de wegen beter berijdbaar worden. "Afgelopen maandagochtend telden we 's ochtends zes ongevallen, 's avonds waren er dat 70. We stellen vast dat mensen 's ochtends nog heel voorzichtig zijn, maar dat in de loop van de dag soms alweer wat sneller wordt gereden. Winterbanden en een beter berijdbare weg geven een vals gevoel van veiligheid", zeggen ze bij de 101-centrale in Hasselt.
Bron: Hbvl
Onweersdagen: 0
De problemen voor het vliegverkeer op Schiphol zijn zo goed als voorbij. Vanmorgen is nog slechts een handvol uitgaande vluchten geannuleerd. Dat komt doordat luchthavens in Duitsland en Engeland hun zaken nog niet helemaal op orde hebben na de hevige sneeuwval van de afgelopen dagen. Dat liet een woordvoerster van Schiphol weten.
Het luchtverkeer in Europa had de afgelopen dagen veel last van het hevige winterweer. Schiphol zelf beschikt al weer enkele dagen over zijn volle capaciteit. De afgelopen dagen werden echter wel nog de nodige uitgaande vluchten geannuleerd vanwege problemen op andere luchthavens.
Bron: AD
Rond het gemeentehuis van Hengelo zijn op diverse plekken hekken neergezet. Dat is gedaan omdat langs regenpijpen enorme ijspegels zijn ontstaan. Dooiwater kan vanaf het dak niet door de dichtgevroren regenpijpen wegvloeien en stroomt dus over de dakrand. Om gevaar voor langslopend publiek te voorkomen zijn de hekken er neergezet.
Bron: RTV Oost