Hogedrukgebieden zijn de komende periode aan zet en gaan voor een duidelijk koudere periode met nachtvorsten zorgen, mogelijk zelfs voor een winters slot van de maand november met sneeuwkansen. Deze week blokkeert een hogedrukgebie boven Scandinavië oceaandepressies, tijdens het weekeinde ontstaat dan een stevig hogedrukbastion in de regio Groeland/IJsland, terwijl een lagedrukgebied ten zuiden van ons naar het oosten trekt.
Deze behoorlijk winters ogende drukverdelingen evalueren nog niet meteen in winterweer, er is gewoonweg nog geen kou voorradig in het noorden en oosten. Door de naar oostelijke rindingen draaiende wind wordt het wel een stuk kouder met temperaturen van 4-6 graden en kans op vorst en mist in de nachten. Na het weekend wordt het spannend, als aan de oostzijde van het hogedrukgebied boven IJsland kou via Scandinavië af komt zakken. Of deze kou ons in de loop van volgende week gaat bereiken is nog onzeker, maar als dat gebeurt is de kans groot dat er (natte) sneeuw kan gaan vallen. Een eerste winterprik aan het eind van de maand zou dus best kunnen.
@WeerDirect.nl | Gewijzigd: 15 november 2010, 18:42 uur, door Verwijderde_gebruiker_04
Dat wordt al beter! Nu nog werkelijkheid worden...
Dat ziet er beter uit als dat 1e plaatje van je.
Laten we het hopen. Zoals elk jaar gok ik op 30 Januari voor de elfstedentocht...laat dat dan nu maar weer eens uitkomen.
Ja maar Jan, tuurlijk, het kan ook wel eens uitkomen, da's natuurlijk altijd mogelijk. Maar over het algemeen kan je niet blind op deze kaarten vertrouwen wat voor weer het wordt over het algemeen over een maand tijd, dat blijft toch maar afwachten.
We hebben weer een paar koude maanden voor de boeg. Althans, als we Meteo Consult moeten geloven. Volgens het weerinstituut is er 70% kans dat de komende winter net zo koud of misschien nog wel kouder wordt, dan die van afgelopen jaar.
Foto
Tekort aan strooizout
Zijn bedrijven en overheden dit jaar wel klaar voor opnieuw een strenge winter? Vorig jaar was er in veel gemeenten een chronisch tekort aan strooizout en kampten de Nederlandse Spoorwegen met veel bevroren wissels, waardoor treinen vertraging opliepen of uitvielen.
Extra ingeslagen
Gemeenten en provincies lijken zich met het inslaan van flinke hoeveelheden strooizout in ieder geval al beter voorbereid te hebben op de winter die komen gaat. Zo heeft Rotterdam twee keer zoveel strooizout klaarliggen en heeft de gemeente Amsterdam afspraken gemaakt met Rijkswaterstaat en leveranciers over extra leveringen van strooizout. Ook de prijzen van dat zout heeft de gemeente vast laten leggen, om te voorkomen dat er veel meer betaald moet worden als er weer schaarste optreedt.
NS test winterdienstregeling
Waar de NS nog niet bepaald overweg lijkt te kunnen met de herfst, zouden treinen, sporen en wissels wel al sneeuw- en vorstbestendig moeten zijn. De vervoerder heeft namelijk begin oktober een winterdienstregeling getest, waarmee de grootste problemen de komende winter voorkomen zouden moeten worden. Treinen reden daarbij volgens een pendelprincipe. Dat betekent dat ze op en neer rijden over korte trajecten die 26 knooppunten met elkaar verbinden. Zo moeten er minder vertragingen ontstaan als er ergens iets mis gaat.
Wisselverwarming
Daarnaast heeft de NS de 2000 belangrijkste wissels in het land van (nieuwe) verwarming voorzien, zodat deze bij een beetje vorst niet vast komen te zitten. De grootste problemen op het spoor deden zich afgelopen december voor toen er geen beweging meer was te krijgen in bevroren wissels. Met het plaatsen van wisselverwarming hoopt de NS dat probleem nu uit de wereld te hebben geholpen.
Warme kleren aan
Maar hoe kun jij je nou klaarstomen voor een nieuwe barre winter? Het klinkt vanzelfsprekend, maar als je buiten een stukje gaat wandelen of fietsen: kleed je warm aan! Wat het in tijden van kou altijd goed doet, is thermokleding. De shirts, broeken, handschoenen en sokken houden vaak wel de lichaamswarmte goed vast, maar hebben ook gaten zodat de huid toch nog een beetje kan 'ademen'. En voor de modefreaks: koop je winterjas op tijd. Afgelopen winter was er volgens de kledingbranche op een gegeven moment geen 'leuke' jas meer te krijgen.
Leg er winterbanden onder
Mocht je nou voor vervoer per auto kiezen, waar moet je dan rekening mee houden? De ANWB heeft een aantal tips op een rijtje gezet. Zo kun je natuurlijk het best beginnen met winterbanden onder je auto te leggen, dat is een stuk veiliger. Ook zou je de auto niet op de handrem moeten zetten, maar in de eerste versnelling of achteruit. Heb je toch de handrem gebruikt en zit ie vast, trek 'm dan eerst nog wat verder aan, voordat je hem naar beneden drukt.
Lichaam tegen slot
Gooi wat antivries in het sproeierreservoir, zodat de vloeistof niet kan bevriezen. Ruitontdooier is daarnaast ook zeer geschikt om vastgevroren deuren los te weken. Een bevroren slot ontdooi je met een zakje warm water of een föhn, of door er met je lichaam tegenaan te gaan staan, al kan dat wat fris zijn. Hou ook rekening met de levensduur van je accu. Laat 'm op tijd controleren en vervang 'm indien nodig. Een accu gaat 3 tot 7 jaar mee. Bij lage temperatuur daalt de capaciteit en wordt de startweerstand van de motor groter.
Optrekken in de twee
Mocht je geen ruitontdooier hebben, zorg dan dat je de ruiten ijsvrij kunt maken met een krabber. Zet de verwarming vol aan en op de warmste stand. Richt alles op de voorruit en draai de centrale dashboardroosters even dicht, zodat meer lucht langs het raam gaat. Dan heb je sneller zicht. Bij het wegrijden: trek rustig op. Doe dat op een gladde weg bij voorkeur in de tweede versnelling; dan is de kans op slippen kleiner. Geef niet teveel gas en laat de koppeling langzaam opkomen.
Doe alles met beleid
Tot slot: voer al je handelingen uit met beleid. Geef voorzichtig gas en laat de koppeling bij het terugschakelen niet abrupt opkomen en stuur in bochten niet te scherp. Pas je snelheid aan en houd voldoende afstand tot je voorligger.
RTL
Ik wil ook sneeuw
https://gurushots.com/Martijn.photography/photos
En deze pagina heb ik opgezet om mijn droom werkelijkheid te laten worden.
http://martijn-naar-de-usa.webnode.nl/voorwoord/
Laten we het hopen. Zoals elk jaar gok ik op 30 Januari voor de elfstedentocht...laat dat dan nu maar weer eens uitkomen.
ik denk 15 Januari,omdat
nou eind november valt de winter in met wat sneeuw en gekrap blijven we goed in de kou tot na sinterklaas. dan even een periode met wat zachter weer tot ongeveer 20 december.dan hebben we weer wat winterse buien en het vriest snacht en misschien zelf 1 a 2 x overdag.
net voor de kerst begin het weer te dooien,wat meestal rond kerst is(geen witte kerst dus)
op 29 december valt de vorst er goed in,het is koud en droog
door dat het vaker droog en helder is dalen de temperaturen veder onder nul snachts
dit koude weer houd aan door dat er een stevige blokade ligt.
na 7 januari worden de eerste toertochten al weer gereden en op 13 januari het NK op natuurijs
omdat na het weekend van 15 en 16 de dooi invalt besluit het bestuur van de elfsteden de tocht op zaterdag 15 januari 2011 te laten verijden
tussen 17 en 24 dooit het hard nekkig, door een opstekkende wester wind word er ook nog eens neerslag aangevoert waardoor gladheid onstaat
vanaf de 25ste kwakkelt het een beetje snachts vorst,overdag 5 tot 8 graden
na het einde van de eerste decade van februari vriest het weer en er zijn weer ijsdagen,er kan na een paar dagen weer goed geschaats worden.
deze keer liggen er geen stevige blokkades en ontsnappen er wel eens kleine lage drukgebiedjes die richting nederland gaan met veel sneeuw
begin derde decade warmt het weer op in zuid-europa en onstaan er grote azorenhoge die de kou verdrijven terug naar rusland.
gelijk mij niet onderbouwde wintervoorspelling