Er moet sneeuw en kou komen en het liefst zo snel mogelijk Niet te snel hoop ik,het is nog een week of drie voor we alle binnenmuren hier klaar hebben.
Even een "off topic"update.. ( sommige hebben me gevraagd even een update te geven )
afgelopen donderdag avond ben ik de trotse vader geworden van een dochter. Ik heb nu 3 vrouwen in huis
Back to winterbussines ! Ga straks weer even de kaarten in kijken of ik ook zo blij als sommige van jullie kan worden | Gewijzigd: 13 november 2010, 22:01 uur, door Callie-P
De verdere termijn vooruit laat een aantal ontwikkelingen zien die zowel de kracht als de zwakte van het afgelopen
winterseizoen kenmerkten.
Zo is daar begin volgende week toch weer vrij plots een hogedrukgebied boven het zuidwesten van Scandinavie.
Ondanks stevige lagedruk in de nabijheid van Ijsland en op zich niet al te indrukwekkende warmteadvectievanuit
het zuidwesten, gaat zich volgende week toch krachtige (1030-1035 Hpa) hogedruk boven Scandinavie vestigen.
Gelijk vorige winter lijkt echter ook ditmaal koude put achtige lagedruk aan zijn zuidflank een ware blokkade in
de weg te staan.
Daarom geen geleidelijke dominantie van het hoog volgende week, maar meer de vorming van een overgangsgebied
boven onze omgeving tussen de noordoostelijke hogedruk en de lagedruk ten noordwesten.
De aanvoer zal vanaf maandag uit meer continentale zuid/oost richtingengaan komen, hierdoor beduidend lagere
temperaturen dan dit weekend. De maxima gaan van maandag gemiddeld 10 C, naar 8-10 C op dinsdag en 5-8 C
vanaf woensdag. De minima gaan vanaf dinsdagnacht naar waarden tussen 0-5 C.
Tegen volgend weekend vertoont het weerpatroon dan de waarschijnlijke situatie van nog steeds aanwezige
krachtige hogedruk boven Scandinavie/Rusland én de opbouw van een krachtige westelijke hoogterug, die aan de
bodem tot hogedruk boven Groenland gaat leiden.
Tussen deze beide drukgiganten een uitgestrekt gebied met lagedruk dat loopt van het noorden van Scandinavie via
ons gebied naar het zuidwesten van Europa.
Door geleidelijke verbintenis van beide hogredruksystemen is het dan waarschijnlijk dat de weersbepalende kern
van lagedruk zich zuidwaarts gaat verplaatsen, dus naar het zuiden van Europa.
Tussen relatief hogedruk ten noorden en lagedruk ten zuiden komt bij ons dan een in kracht aantrekkende
oostelijke aanvoer tot stand.
Het weerbeeld met wolkenvelden, enkele zonnige perioden en slechts kleine kans op wat regen van volgende
week handhaaft zich dan ook volgend weekend waarbij de temperaturen (omdat de brongebieden ook tegen
die tijd nog niet echt koud zijn) zich handhaven op het niveau van iets beneden de norm.
Aan de oostflank van het noordelijke hoog zoals dat tegen volgend weekend wordt verwacht, gaat echter wel
degelijk zeer koude lucht zuidwaarts uitstromen, die op verdere termijn (einde van de 10-daagse) ook bij ons
de maxima gaan terug brengen naar waarden tussen 2-6 C en lichte vorst in de nacht en ochtend op uitgebreide
schaal.
De kans dat de al aanzienlijk lage waarden die dus aan het einde van de 10-daagse termijn worden
verwacht, in de laatste week van november nog verder zullen dalen,lijkt zeer aanwezig.
Ronald de Wildt
Tijdens het weekeinde van 20-21 november bevindt zich boven Frankrijk een lagedrukgebied. Daardoor gaat de wind bij ons uit het oosten waaien en koelt de atmosfeer langzaam verder af. Op de lange termijn vestigt zich een sterke blokkade van hogedruk boven Groenland-IJsland. Aan de oostflank van de blokkade stroomt steeds meer kou (!) vanuit de poolstreken via Scandinavië naar het zuiden en zuidwesten. Grote kans dus dat de atmosfeer na 21 november verder verkilt.
Jan Visser
https://gurushots.com/Martijn.photography/photos
En deze pagina heb ik opgezet om mijn droom werkelijkheid te laten worden.
http://martijn-naar-de-usa.webnode.nl/voorwoord/
Het mooiste zou zijn als het eerst 2 weken lang vriest en er zon is en nog geen sneeuw dat er een mooie ijs laag boven de wateren ontstaat,:P wat niet door de sneeuw word verpest!,