Maakt mij niet uit als we maar een flinke snowsquall gaan krijgen
Mijn collega in Duitsland gaf mij gisteren dingen te lezen waaraan je toch even gaat nadenken over de komende winter. Nu wil het natuurlijk niet alles zeggen maar dieren hebben een beter instinct dan mensen en weercomputers denk ik dan. Hieronder een aantal dingen die momenteel gaande zijn in Duitsland....
* Kraanvogels verlaten Oostzeegebied, weken te vroeg
* Ook veel vogels die normaal blijvertjes zijn vertrekken
* Windganzen ook in grote getallen en recordvroeg
* Berichten over bosdieren die voorraden aanleggen
* Een mogelijke zwakke golfstroom, te koude afgelopen maanden, de gestoorde circulatie in de atmosfeer
* In de natuur is er nog geen enkele aanwijzing ontdekt dat er een zachte winter komt
Inderdaad, ik denk dat we beter naar het gedrag van sommige dieren kunnen kijken, daar kun je soms meer uithalen dan de beste rekencomputer. | Gewijzigd: 25 oktober 2010, 21:22 uur, door Rutte31
http://www.dailymail.co.uk/news/article-13...s-freezing.html
je bedoelt zeker koudste oktober nacht in Engeland?
* Ook veel vogels die normaal blijvertjes zijn vertrekken
* Windganzen ook in grote getallen en recordvroeg
* Berichten over bosdieren die voorraden aanleggen
* Een mogelijke zwakke golfstroom, te koude afgelopen maanden, de gestoorde circulatie in de atmosfeer
* In de natuur is er nog geen enkele aanwijzing ontdekt dat er een zachte winter komt
Ik denk ook dat we de strengste winter in minstens 25 jaar gaan krijgen, maar dat zal niet aan de Golfstroom liggen: eerder zal het nu al enorme oppervlak land met sneeuwbedekking in Siberië (vormt een machtig koudebastion) daarbij een ondersteunende factor zijn. En ja, de natuur voelt zo'n koude winter gewoon aankomen (dat geldt ook voor zeer zachte winters: in 2006 'voorspelde' de natuur een extreem zachte winter, d.m.v. bladeren die tot diep in november aan de bomen bleven zitten enz, die er ook kwam: 2007 werd zelfs een van de meest mislukte winters ooit). Echter 1963 zal in ieder geval niet sneuvelen, daar was die winter gewoon te koud voor. Twee maanden onafgebroken vorst zie ik nu helaas niet meer gebeuren. | Gewijzigd: 25 oktober 2010, 22:51 uur, door Onweerfreak
Klopt, mijn collega had het er gisteren over dat ze in Duitsland toen heel verbaast waren dat er in november plotseling jongen zwijnen geboren werden dat gebeurt normaal nooit omdat er in de winter geen voedsel is, dat jaar dus wel en dat was nimmer voorgekomen. De Beheerder van dat park zei dat hij dacht dat de winter daarom erg zacht zou gaan verlopen. 2007/08 werd uiteindelijk record zacht en het paste ook in het beeld van de tekens die er toen waren. De trekvogels waren erg laat of bleven zelfs tot kerst aan de Oostzee
Mijn collega in Duitsland gaf mij gisteren dingen te lezen waaraan je toch even gaat nadenken over de komende winter. Nu wil het natuurlijk niet alles zeggen maar dieren hebben een beter instinct dan mensen en weercomputers denk ik dan. Hieronder een aantal dingen die momenteel gaande zijn in Duitsland....
Wat schreef ik begin september? Mijn paarden kregen op enkele dagen tijd een dikke wintervacht. Veel vroeger dan normaal en toen was er ook nog niks dat er op wees dat het koud ging worden.
Dieren zijn slimmer dan mensen, zeker als op instinct aankomt. Wij mensen hebben dat in de loop van de evolutie verloren.
Heb nog een stijve nek van vorig jaar en begin dit jaar.
Maar aan de dieren te zien zijn ze druk bezig zich voor te berijden op een stevige winter.
Ik zou niet weten van wat voor soort schaal ik deze winter moet zien.
Wat ik denk: deze winter gaat koud worden.
Met veel ijsdagen en sneeuw.
Misschien wel met ijs vrij.
En me zelf uitgraven bij de deur dat lijkt me ook wel een keer leuk.
Dieren zijn slimmer dan mensen, zeker als op instinct aankomt. Wij mensen hebben dat in de loop van de evolutie verloren.
Inderdaad dat zei jij al een tijdje terug. Maar ik denk niet dat het met slimmer te maken heeft. Dieren doen dat niet bewust. Het is meer intuïtie, een zesde zintuig en een enorme verbondenheid met de natuur. Wat wij inderdaad al hebben verloren. Al moet ik zeggen dat mijn haar op mijn hoofd wel enorm aan het groeien is!
Lol! Haha! Dat was ook zo'n mooie term hier vorig jaar; lantaarnpaal staren! Die houden we erin! | Gewijzigd: 26 oktober 2010, 11:31 uur, door Tyshane