laat maar las niet goed... met het noorden van europa wordt scandinavie bedoeld denk ik | Gewijzigd: 20 oktober 2010, 10:24 uur, door jeffreydekam
Leuk voor de mensen die van sneeuw houden natuurlijk
Voor de schaatsers onder ons (zoals ikzelf) een stukje frustratie. De kwaliteit van het ijs zal wel weer hinder ondervinden van alle sneeuwval
Voor de schaatsers onder ons (zoals ikzelf) een stukje frustratie. De kwaliteit van het ijs zal wel weer hinder ondervinden van alle sneeuwval
Het zijn maar verwachtingen
Vorig jaar was ook een sneeuwrijke winter. Maar we konden wel schaatsen.
Ja, ik weet bijna zeker dat die Polar Low met een grote boog over de Noordzee naar Zeeland komt,
hier 2 meter sneeuw laat vallen en dan oplost. Ik ga alvast buiten kijken of ik heb aan zie komen.
Dat kaartje is een weinig betrouwbaar automatisch product. Dat 'Polar Low' staat er weer ten onrechte, in 9 van de 10 gevallen is dat trouwens zo. Dat lagedrukgebied is namelijk helemaal geen kleinschalig, frontloos en gesloten Polar Low dat puur gegenereerd is door kou in de bovenlucht (een PL is eigenlijk gewoon een soort van cycloon, maar dan niet door warmte van onderaf, maar door kou van bovenaf gegenereerd), maar gewoon een met koude lucht volgelopen lagedrukgebied/depressie met fronten (is ook op de weerkaarten terug te zien, zie www.wetterzentrale.de ). In het zomerseizoen zien we op dit kaartje ook heel vaak een MCS verschijnen terwijl het in werkelijkheid vaak gewoon wat stratocumulusvelden zijn met af en toe een verscholen CB ertussenin en in het winterseizoen heb je dus als tegenhanger van die 'bug' het Polar Low wat er weer te pas en te onpas verschijnt. | Gewijzigd: 20 oktober 2010, 14:55 uur, door Onweerfreak
:D
Maar toch:
Dat kaartje zit vol fouten doordat de satellieten en stations, die data aan o.a. dit automatische kaartje doorgeven soms een slechte telefoon-/satellietverbinding hebben naar de servers die dat kaartje genereren. Ook bij het KNMI speelt dat probleem: laatst zag je Terschelling ook midden op de dag ineens -30°C en ijzel doorgeven door zo'n storing met de verbinding. En ik weet zeker dat het hier niet om een PL gaat.
EDIT: kaart toegevoegd, nergens een PL te zien (een Polar Low klein, zeer koud, gesloten en vrij diep lagedrukgebiedje wat nu niet te zien is, die depri ten oosten van IJsland is te vlak daarvoor en heeft ook fronten, zie de analyse). Het valt ook op dat de NAO sterk negatief is.
| Gewijzigd: 20 oktober 2010, 19:10 uur, door Onweerfreak
sommigen denken echt meer verstand te hebben dan andere ( noem geen namen )
die polar low is toch echt een leuk aanzicht voor de komende winter !!
weather without storms is no weather at all.