* Iedereen behandelt elkaar respectvol. Houd er rekening mee, dat er mensen met zeer uiteenlopende kennis op het forum zitten. Iedereen is welkom en iedereen mag vragen stellen, al zijn deze misschien een aantal keren eerder gesteld.
* De berichten moeten on topic blijven. Off-topic berichten worden zonder enige uitleg verwijderd.
* Het forum is geen slow-chat, hiervoor is de chat bestemd. Of een bericht een slowchat bericht is, wordt bepaald door de moderatoren. Slowchat berichten worden verwijderd.
* Indien iemand een voorspelling neerzet: probeer dit te onderbouwen. De overige forumgebruikers hoeven dan niet herhaaldelijk om uitleg te vragen. Vragen om uitleg worden ook verwijderd (slow chat).
* Wees niet te overheersend op het forum. Geef anderen ook de kans om iets te schrijven.
Bij voorbaat dank voor jullie medewerking
Onweersdagen: 0
Laten we met z'n alleen de vrede weer even bewaren a.u.b.
Ben een tijdje uit de roelatie geweest maar zoals de berichten hierboven gaan we met z'n allen weer flink tegen elkaar in gevecht qua uitspraken...
Het begint erop te lijken dat hier weer eens een discussie gestart wordt die uit kan gaan lopen op gedonder....
Laat een ieder lekker denken en meten wat er te meten valt, en ga a.u.b. nou eens een normale (GEZELLIGE) discussie met elkaar aan (ZONDER) elkaar direct weer in de haren te vliegen....
Ik heb zojuist net ook de kerstman voorbij zien komen.....ja..ECHT WAAR!!!! ik vroeg me af ofdat dit niet iets te vroeg was voor de tijd van het jaar.... maar ook ik was net te laat met mijn foto toestel en kon helaas geen foto maken....
Geloof wat je geloven wilt....
Wat maakt het ook allemaal uit..... we hebben massaal op wilders gestemd, dus we zijn allemaal vrij van meningsuiting.
Kortom: laten we het lekker gezellig houden.....
Misschien bemoei ik me nu met iets wat ik eigenlijk niet had moeten doen...maar goed... dit doe ik nu maar 1x...
sorry voor de gene die zich aangesproken voelen..... moest het gewoon even kwijt.
Kleine Brogel in Belgisch-Limburg en Arcen zijn ook zo'n 'gevallen' waarbij men last heeft van 'afscherming'. Maar daar liggen de stations echter niet in een duinpan, maar achter bomenrijen. Ik heb afgelopen zomer eens de metingen van Arcen en Kleine Brogel bijgehouden.
Eerst even iets het over het 'geval' Kleine Brogel: iedere keer als er wolken kwamen binnendrijven daar bij een NW-wind daalde de temperatuur met 2 graden. En dan iets over het 'geval' Arcen: zodra de wind naar het westen draaide (bomenrij) en de zon begon te schijnen steeg de temperatuur ineens met een graad t.o.v. de omgeving.
Wijk aan Zee en ook Hoek van Holland (ook vlak aan zee, in een duinpan) zijn vergelijkbaar met deze stations omdat ze afgeschermd liggen, waardoor de gemeten waarden extremer worden. Bij ZO-wind op een hete zomerdag is Hoek van Holland bijvoorbeeld altijd warmer dan Arcen (een duinpan heeft zelfs nog een sterker isolerend effect dan een bomenrij)! De metingen van die stations kloppen dus wel, alleen de locatie niet. Als je wilt weten wat de werkelijke temperatuur van de luchtsoort is in jouw omgeving, moet je kijken naar een station met een nagenoeg perfecte ligging, een station zoals Ell (nabij Weert) en niet naar een station als Wijk aan Zee: zo'n station meet enkel een heel lokaal extreem. Net zoiets als dat je een thermometer midden in een bos of ergens in een of ander beekdal opstelt.
| Gewijzigd: 17 oktober 2010, 23:48 uur, door Onweerfreak
Gaat ook niet gebeuren, we eindigen rond de norm als je de huidige vooruitzichten bekijkt. Dit geeft maar weer eens aan wat de eigenlijke waarde van die die NCEP-kaartjes is.
In een duinpan nabij Wijk aan Zee ja, niet in de gehele omgeving van die plek. Zoals ik al zei, weinig representatieve meting t.o.v. de omgeving. Die -0,1 in Hoogeveen komt wat dat betreft voor mij een stuk representatiever over (zie ook de temperaturen die op Eelde en Twente gemeten worden).
Dit kaartje is trouwens al achterhaald: Eelde heeft al -1,3. | Gewijzigd: 18 oktober 2010, 00:05 uur, door Onweerfreak
Oké, bedankt. Dan ga ik nu maar eens proberen te slapen! Ik denk dat het hier ook nog wel licht gaat vriezen.
Zie kouderecords 18 oktober:
Bron: KNMI
Sinds vandaag echter, 18 oktober 2010 is Twente vanaf nu het enige station met een nieuw kouderecord op deze datum. Het werd er op deze ochtend -3.6°c graden. Dat is 0.6 graad kouder dan het oude record op deze dag.
Nieuw kouderecord voor 18 oktober 2010:
Bron: KNMI | Gewijzigd: 18 oktober 2010, 08:35 uur, door Wolkje7
Volledige dagen met sneeuwdek: 7
Dagen met deels sneeuwdek: 2
Vaste sneeuw: 4 * Laatste 01-02-2019
Smeltende sneeuw: 1 * Laatste 02-02-2019
Hagel: 4
Velp 2018:
Smeltende sneeuw: 6
Vaste Sneeuw: 6
Hagel: 8
Weerlicht: 6
Onweer: 24 (1 onweersdag in Velp gemist toen ik in Duitsland was)
Velp 2017:
Dagen met sneeuwdek: 34 (waarvan 21 in januari, 6 in februari en 7 in december)
Vaste sneeuw: 12
Smeltende sneeuw: 6
Hagel: 13
Weerlicht: 6
Onweer: 21